• varfördåför

när mobil?

kom över sidan felsms och började fundera lite på detta med mobil till barnen. På den sidan kan man läsa hur folk har skickat sms fel tex är det många tjejer som skulle skicka till en kompis att en annan kompis är så ful, men råkar skicka det till personen det gäller i stället. Detta blir ju ännu en typ av fruktansvärd mobbing.

Jag anser att detta är ett bevis på att vi ger barnen tillgång till mobiler för tidigt innan de har lärt sig hur man hanskas med dem (inte dte att dom inte kan skicka till rätt människa) men att elaka sms, är lika fel som att skicka lappar i klassrummet och att viska.

När tycker ni att man är stor nog för mobil, ser ni denna nya typ av mobbing som ett problem eller överreagerar jag. (iaf 70% av messen på sidan haldlar om att skriva elakasaker om sina vänner).

Jag förstår att det är svårt att vänta med mobil tills ungen är 18år, men jag vill veta när ni verkligen tycker att det passar inte när det är rent praktiskt omöjligt att vänta längre.

Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Svar på tråden när mobil?
  • Philippa

Vid 11-12 års ålder..... då är mina barn inte på fritids länge och jag vill gärna kunna nå dom snabbt via mobilen.

• varfördåför
    Philippa skrev 2011-04-01 10:08:39 följande:
    Vid 11-12 års ålder..... då är mina barn inte på fritids länge och jag vill gärna kunna nå dom snabbt via mobilen.
    så tänker jag också, förmodligen blir dte i den åldern, men tycker du verkligen att de är mogna för det då? kan de hantera den på rätt sätt, till rätt saker? jag är egentligen tveksam att man kan det i den åldern..
  • Philippa
    varfördåför skrev 2011-04-01 10:12:36 följande:
    så tänker jag också, förmodligen blir dte i den åldern, men tycker du verkligen att de är mogna för det då? kan de hantera den på rätt sätt, till rätt saker? jag är egentligen tveksam att man kan det i den åldern..
    Då får de väl lära sig det då med föräldrarnas hjälp som med allt annat i livet
  • varfördåför
    Philippa skrev 2011-04-01 10:24:13 följande:
    Då får de väl lära sig det då med föräldrarnas hjälp som med allt annat i livet
    hihi.. ja det avr ju det då jag gör mitt bästa och är verkligen inblandad i deras liv, men tyvär är jag lite dessilusionerad och tror att samhället påverkar dem för mycket för att jag skall hinna ge dem rätt värdegrund i alla lägen. Det är nog där största problemet ligger, att jag känner att de har för mycket frihet inom tex data och liknande där man inte hinner med att kolla allt. man kanske kan sperra telefonen från sms
  • Philippa
    varfördåför skrev 2011-04-01 10:34:51 följande:
    hihi.. ja det avr ju det då jag gör mitt bästa och är verkligen inblandad i deras liv, men tyvär är jag lite dessilusionerad och tror att samhället påverkar dem för mycket för att jag skall hinna ge dem rätt värdegrund i alla lägen. Det är nog där största problemet ligger, att jag känner att de har för mycket frihet inom tex data och liknande där man inte hinner med att kolla allt. man kanske kan sperra telefonen från sms
    Men sms är ju det som de oftast tycker är roligast... så det ahde jag inte spärrat....

Viss påverkar samhället barnen idag och vad kan göra mer än att försöka ge dom rätt värdegrunder..?
  • varfördåför
    Philippa skrev 2011-04-01 10:40:53 följande:
    Men sms är ju det som de oftast tycker är roligast... så det ahde jag inte spärrat....

Viss påverkar samhället barnen idag och vad kan göra mer än att försöka ge dom rätt värdegrunder..?
    men det är sms och kameror som är det farliga med mobilerna. Och såklart det roliga. Det är ju altid det roliga som är farligt det vet ju jag också.

Jag är bara rädd att det inte räcker hur "duktig" man än är som förälder. Men som sagt så lär de få mobiler då de går i typ fyran (7an om jag fått bestämma helt själv, men jag ahr ju en man ocks ;-P). men det är med oro.

Om mna tar de här smsen där man skriver tex, "kolla vilken ful tröja lisa har" och råkar skicka det till lisa. Barn i den åldern har inte tillräckligt utväcklat konsekvenstänk och inte nor stor empati heller för att fatta hur ledsen lisa verkligen blev, för hon gråter säkert inte i klassrummet, men kasnke då hon kommer hem. Men ungen som skickade messet ser bara lisa i klassrummet då de lämnar skolan så finns inte LIsa längre förns de ses dagen efter. Så fungerar barn. Inget konstigt, detä r naturen, vissa fattar detta tidigare än andra, men särskilt pojkar (som jag ahr tre av) fattar detta senare.

Dom kan ju förstöra för så många i rent oförstånd, för det var ju bara på skoj, det fattade ju alla, eller hur? så resonerar dom, men inte den som blir utsatt. Jag är rädd att sms blir ennu ett vapen.
  • symaskinen

Jag fick min första mobil när jag var 11.
    jag tycker att det är lagom när dom är 10-11.

Svar på tråden när mobil?