• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • linköping68

Jag har haft ischias och har nu ett diskbråck på väg tillbaka. Har det att göra med immunproblematik, eller?

• Zinfandel

Ja vilket "genombrott" jag fick igår! Jag har ett gammalt diskbråck men eftersom jag inte haft ont på länge så har jag inte brytt mig så mycket om det. Häromdagen slog det till igen och jag började av ren vana söka runt och fann då att man har funnit att diskcellerna läcker ut irriterande cellhormoner och framförallt TNF-alfa! Detta har även svenska läkare upptäckt och då provat att sätta in TNF-alfa-hämmaren Remicade & Embrel. Och ni som satt er in i immunologi har säkert stött på just TNF-alfa i alla reproduktionsimmunologiska sammanhang eftersom TNF-alfa är känt för att stöta bort embryon. Tänk att även här verkar finnas ett samband.....

Läs mer här!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m60041464.html
    wwwc.aftonbladet.se/halsa/0011/11/metodryggen.html

• Ninninn
    Zinfandel skrev 2011-11-25 22:10:10 följande:
    Ja vilket "genombrott" jag fick igår! Jag har ett gammalt diskbråck men eftersom jag inte haft ont på länge så har jag inte brytt mig så mycket om det. Häromdagen slog det till igen och jag började av ren vana söka runt och fann då att man har funnit att diskcellerna läcker ut irriterande cellhormoner och framförallt TNF-alfa! Detta har även svenska läkare upptäckt och då provat att sätta in TNF-alfa-hämmaren Remicade & Embrel. Och ni som satt er in i immunologi har säkert stött på just TNF-alfa i alla reproduktionsimmunologiska sammanhang eftersom TNF-alfa är känt för att stöta bort embryon. Tänk att även här verkar finnas ett samband.....

Läs mer här!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m60041464.html
    wwwc.aftonbladet.se/halsa/0011/11/metodryggen...

Men herre gud ja orkar inte mer de kommer ju upp nya grejer hela tiden!!! ja har haft Diskbråck i 10 år nu å ja har fruktansvärt ont ibland vissa dagar kommer ja inte ur sängen!! hur många orsaker kan de finnas för å få missfall??!!
  • Zinfandel

Ja jag vet, jag känner likadant men samtidigt så hänger ju allt ihop och kanske finner man till slut lösningen om allt har ett samband!! Så "Oförklarligt barnlös" tror jag inte ett dugg på längre - det finns alltid en anledning...

• linköping68

Det är ju inte klokt.....Ännu en orsak alltså. Tack igen Zinfandel för så värdefull information!!!

• Ninninn

De e verkligen inte klokt detta men ja e väldigt glad att du Zinfandel delade med dig av detta!! Ja va faktiskt precis för 2 veckor sedan och gjorde en röntgen på min rygg har inte gjort de sen jag fick diagnosen för 9 år sedan och Diskbråcket var de samma (har bråck på båda diskarna)  fick hem svaren nu i veckan! läkarn pratade om att man kunde ge mig en spruta så de måste ju vara den sprutan som nämns här i artikeln! då kanske man ska göra de då vad vet jag!!

Ja är lite klyven om vad vi ska göra om de inte går vägen nästa gång heller! antingen lägga pengarna på IVF eller åka till England! tänk om de är så att ja har dåliga ägg och min sambo dåliga simmare (dom har ALDRIG kollat hans simmare) jag vet inte vad vi ska göra, hade ja haft massa pengar på banken så hade ja gjort båda två men de har vi tyvärr inte!! de sägs väl att ivf inte är lösningen till upprepade missfall??!! ja vet ju att i england tar dom ju prover som Ureaplasma de vill dom ju inte ta här på vanliga sjukvården va tror ni om man går privat gör dom de testerna där? man betalar ju trotts allt för de då! 

• tjorven01

Zin
    Återigen du är fantastisk
    Hur får du tag i all info?
    Jag är ett stoooort fan !!!!!!

• Bars

Hej Ninnin82, du kan ju börja med att be din gyn om att få testa FSH, LH, AMH och Ösradiol. Dessa tester ger en indikation om hur det står till med ägg och äggreserv. 

Kolla en lista över vad som brukar vara tecken på överaktivt imunförsvar. Typ sällan sjuk men kan få nässelutslag etc. Och så klart läsa Is your body baby friendly av Alan E. Beer.  Stämmer det in på dig så åk till England eller Grekland. De testar även "simmarna" tror jag.

Här hemma får du ingen hjälp om det är immunförsvaret som ställer till det.

Lycka till! 

• Ninninn

Boken har ja hemma å försöker läsa lite ibland lite jobbigt med engelskan mycket konstiga ord!!

Har ju förstått att ingen här hemma kan hjälpa mig om de e immunförsvaret som spökar, de kan ju vara de, ja e typ ALDRIG sjuk en gång om året blir ja lite förkyld och hostig i en vecka men de är de enda!!

Kan ju vara så att man går å bär omkring på någon infektion som man inte märker! ja va ju hos gyn för några veckor sedan och kollade om ja hade slidkatarr men de hade ja inte men man kan ju ha nått annat!

Hur som hellst så är de nått som ställer till alla ma/mf med frågan e vad! de e bara att kämpa vidare     

• Lully Hill

Hej alla kära vänner!

Zin, mycket intressant! Jag har haft Ischias ibland! Man blir ju tokig det kommer upp nytt hela tiden men det kanske inte är konstigt. Hela kroppen hänger ju i hop!
    Det som är skönt att veta med immunbehandlingarna är ändå att oavsett orsaken till förhöjda NK och TNF-alfa värdens så trycks de i alla fall ned. Om jag inte miss minner mig så har Intralipider god effekt på TNF-alfa också. Sen är ju frågan vilken stödbehandling i övrigt som man får.

Bollas,  moderkaksprov kan tas redan i v 10-12 tror jag. Det är fördelen och så ger det 100% svar. Eftersom KUB-testet pg a min ålder nog kommer att ge ett lågt tal, dvs högre riskfaktor, så kommer vi nog inte bli så mycket klokare av det. FVP kan tas i vecka 14 tror jag. Det är väldigt långt fram. Jag resonerade med min gyn och han föreslog MKP istället. Missfallsrisken kan man läsa om och vissa säger lite högre risk för MKP än FVP och vissa att risken är ungefär lika. Vid ålder 45 år är risken för DS 1/32 har jag läst. Jag har ännu inte skrivit in mig hos barnmorskan men ska göra det i veckan. Ska ta upp detta med henne direkt!

Ninnin82, Om du har gett fina ägg och du blir med barn med din mans simmare så visst kan det vara nått fel ändå men jag tror läkarna i Sverige överdriver detta. Det skylls mycket på detta eftersom man inte har något svar på varför det inte funkar! Jag tror faktiskt att en stor del av alla dessa "oförklarligt barnlösa" beror på immunförsvaret. Det är ju faktiskt en kritisk punkt att immunförsvaret skall acceptera embryot eller mannens celler. Ca 80-85% av de oförklarligt barnlösa som kommer till immunklinikerna i USA blir hjälpta. Så nej, jag tror inte det bara hänger på kvaliteten. Har vänner som alltid fått jätteskruttiga ägg men minsann ändå blev gravida med tvillingar med IVF.

För er som är intresserade. Immunbehandling och blodtester som jag fått ordinerat från Athen har hittills kostat motsvarande vad en IVF kostar ungefär. Då är inte flyg o hotel inkluderat.

Jag är också med i SIS! 

Kramar till er alla! 

Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.