Virvla skrev 2011-08-28 13:36:33 följande:
Hej! Har läst i tråden och känner igen mig. Denna tråd och Lattemajas hjälpte mig igenom torsdagen då jag började blöda och trodde att det var kört även för vårt fjärde IVF. Jag är allergisk, har IBS och lindriga exem ibland, känslig hud. Jag gör IVF i Falun och går via hemortsläkare i Gävle. Jag har aldrig tidigare fått ett plus. Inför detta försök pratade jag med hemortsläkaren och frågade om mitt immunförsvar kunde ha med saken att göra. Han skrev ut Prednisolon och Fragmin. Igår fick jag mitt livs första plus! Ovasett hur det går så har hoppet ökat, så här långt har vi aldrig kommit tidigare...
Hej yrväder!
Jag är så ledsen för din skull men skönt att veta att tråden kunde hjälpa dig igenom denna svåra dag! Mitt råd till dig är att kontakta en klinik utomlands. Där kan du få rätt immunbehandling samtidigt som du gör IVF.
Till alla vill jag säga detta:
Kom i håg att de symptom som jag beskrivit här är autoimmuna! Det är bara ett immunproblem bland flera andra. De flesta problem har ingen symptom alls. Man kan alltså ha ANDRA immunproblem som inte har dessa symptom. Tex antikroppar mot mannens celler. (I mitt fall handlar det om förhöjda nivårer killercells, som ger dessa symptom)
De olika immunproblemen kan ni läsa mer om på hemsidan
repro-med.net
Prednisolon och Fragmin som ges i Sverige är en form av immunbehandling, och ganska mild sådan. Oftast behövs kraftigare åtgärder, tex olika former av transfusioner, kanske långt före IVFen eller stödjande under hela processen. Allt beroende på vilken immunproblematik man har. Det kan man bara få på klinikerna utomlands.