• Nikki GBG

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

min diabetes-läkare ringde igår angående mina hormon-provsvar.. alla var bra sa hon, inga gränsvärden eller så enligt deras riktlinjer.. men hon skulle ändå ringa fertilitets-centrum och rådfråga vad de har för gränsvärden.. och höra av sig om det var något som skulle göras.. detta gjorde mig orolig.. ska inte läkare veta detta och ska inte gränsvärdena vara samma var man än vänder sig?

• Nikki GBG

någon som vet om penecillin (Immacillin 1g) kan påverka fertiliteten negativt??
    ska börja min 1 veckas kur idag men har ägglossning på söndag.. det står inget om det påverkar fertilitet i bipack-sedeln däremot står det att det är ofarligt om man redan är gravid..
    jag har känt mig sjuk med halsont var eller varannan dag i över en månad så jag tror verkligen jag behöver penecillin-kuren men vill ju samtidigt väldigt gärna bli gravid så fort som möjligt..
    någon som vet??

• Nikki GBG
    Lully Hill skrev 2011-10-31 14:50:41 följande:
    Hej nikki,
    Jag känner inte till hur pencillin påverkar fertiliteten men vill ändå säga att det är negativt för fertiliteten att vara sjuk och dålig så det är bra om du blir "Fit for fight " så att säga. Kanske värt att ta kuren och avvakta en cykel eller två.

Om du inte får rätsida på halsontet kanske min lilla story kan hjälpa dig och er andra.
    Jag har dragits med halsont från och till under höst, vår o vinter under minst de två senaste åren. Tyckt att det var konstigt att jag liksom inte blir av med det, kommer och går och är lite bättre på sommaren. Bakterierprover säger inget. 
    Jag har börjat fundera i andra banor än förkylning och funderar på om det kan vara någon reaktion på nått jag äter. Kan nästan se en tendens att det hänger i hop med IBS. När magen är i uppror så är halsen inte heller bra. Kanske orsakas av gluten, vete, citrus eller nått. Kan ibland för mig funka i små mängder men i större mängder eller i kombination med fett/laktos så drar det i gång. Nästan som skov. 
    Fick tex en riktigt, riktig reaktion av en jättestor köpesemla i februari då jag fick först rusa på toa och sitta där. Sedan blossade "halsontet" fram och tillbaka minst en vecka efter.  
    Nu har jag varit noga med gluten sedan i mars i år och har sedan dess fått mindre halsproblem och jag mår bättre än någonsin sedan jag började med mina immunbehandlingar med Prednisolon och Intralipider.
    Alltså om du inte får bukt på halsen, börja tänk på matintolerans/allergi. gluten, spannmål, vete, citrus eller nått. Har du "IBSmage"? Börja för dagbok och se om du ser ett samband.

Goolga också på "tungsveda" så hittar du info om detta. För mig gör det även ont långt, långt bak på tungan. Kanske kan vara läge att göra en blodtest?
    Jag tror alltså att detta är immunrealterat!
    tack för din info men jag tror i mitt fall detta har med årstiden att göra för 4 av mina kollegor har haft samma nu under samma period, jag och en till har fått penecillin.. gluten hade jag som liten och då led jag inte av halsproblem.. har sedan dess blivit kollad för gluten lite då och då genom åren och inte fått tillbaka min gluten-intolerans..
    det är nog bäst som du säger att bli frisk så jag kör min immacillin-kur och sen får vi se om det går bort och om jag lyckas bli gravid ändå..
  • Nikki GBG
    Zinfandel skrev 2011-10-31 16:09:33 följande:
    Nikki: många kliniker inleder med en antibiotikakur innan behandlingsstart så jag hade tagit kuren!! Bättre att få bort skiten SkrattandeSolig
    ja men vad bra! Glad då hoppas jag att allt tåligt i min kropp försvinner med den här kuren, står att imacillin har ett mycket brett användningsområde dessutom Solig
  • Nikki GBG

vad gör prednisolonet (kortison) i kroppen?? och vilket blodprov är det som avgör om man behöver ta kortison-tabletter eller ej?? jag har några missfall bakom mig och har tagit prednisolon 5mg 2 cykler i förebyggande syfte för att min kropp inte ska stöta bort om jag skulle bli gravid... men undrar oxå om kortisonet nu skulle va skadligt om jag nu inte behöver ta det?? vilket ja inte vet..

• Nikki GBG

jag trodde inte det fanns men hittade ett internet-apotek i england där man kan beställa alla möjliga mediciner till sverige för just fertilitets-problem, bla. prednisolone!!! för oss som kanske inte orkar vänta på utredning Skäms på egen risk dock!!

• Nikki GBG
    Zinfandel skrev 2011-11-09 22:19:04 följande:
    Bollas: kortison sänker tsh!
    borde man inte då äta prednisolon hela cykeln? och inte bara mellan ägglossning och mens? för annars rubbas väl tsh-värdet??
  • Nikki GBG
    Zinfandel skrev 2011-11-10 06:44:22 följande:
    Ja, jag gör det! Men hormoner, särskilt östrogen höjer värdet men det jämnar tyvärr inte ut sig så då behöver oftast Levaxindosen höjas.... Visst är de så att långvarigt intag har bättre effekt. Du ska dock helst inte ta höga doser Pred mer än 3 mån. Vissa patienter som har svåra autioimmuna sjukdomar tar kortison under en mycket längre tid.
    men kortison gör väl skelettet mer skört?? ska man äta extra kalk-tabletter eller räcker det med att äta mkt mjölk-produkter och ta tex mitt val-kvinna??
  • Nikki GBG

beställde Lindroos KELP/ALG från skanstulls hälsokost igår! det stod att många gravida har ett underskott av jod speciellt vegetarianer, jag är inte vegetarian men äter inte kött så ofta.. så får se om det kan hjälpa mig bli gravid..

• Nikki GBG

har under ca 2 månader känt mig ovanligt trött, tjock i halsen och lite lätt illamående och frusen, precis som jag håller på att bli sjuk men de bryter liksom inte ut utan går tillbaka, sen kommer det tillbaka efter någon dag och så håller det på... ringde min diabetes-sköteska för jag ville veta det exakta TSH-värdet som togs på mig för 3 v sedan. det låg på 0,53 så det var ju bra! men blev orolig när sköterskan sa att min läkare gjort en anteckning i min journal där det stod att "antikroppsvärdet låg i underkant" och att det skulle tas nytt antikroppsvärde vid nästa läkarbesök som är i mars! men herre gud tänkte jag! har jag för lite antikroppar och känner mig dålig var och varannan dag så ska det inte kollas upp vidare förrän till våren!!?? jag fattar inte varför min läkare inte sa ngt om mina antikroppar när jag var där på besök! ngn som vet vad för lite antikroppar kan innebära ur fertilitets-synpunkt???
    jag har ju 2 tidiga missfall på raken bakom mig och nu 6 månaders försök efter sista missfallet utan att jag blivit gravid igen.. kan för lite antikroppar ha ngt med detta att göra??

• Nikki GBG
    Nikki GBG skrev 2011-11-14 11:50:32 följande:
    har under ca 2 månader känt mig ovanligt trött, tjock i halsen och lite lätt illamående och frusen, precis som jag håller på att bli sjuk men de bryter liksom inte ut utan går tillbaka, sen kommer det tillbaka efter någon dag och så håller det på... ringde min diabetes-sköteska för jag ville veta det exakta TSH-värdet som togs på mig för 3 v sedan. det låg på 0,53 så det var ju bra! men blev orolig när sköterskan sa att min läkare gjort en anteckning i min journal där det stod att "antikroppsvärdet låg i underkant" och att det skulle tas nytt antikroppsvärde vid nästa läkarbesök som är i mars! men herre gud tänkte jag! har jag för lite antikroppar och känner mig dålig var och varannan dag så ska det inte kollas upp vidare förrän till våren!!?? jag fattar inte varför min läkare inte sa ngt om mina antikroppar när jag var där på besök! ngn som vet vad för lite antikroppar kan innebära ur fertilitets-synpunkt???
    jag har ju 2 tidiga missfall på raken bakom mig och nu 6 månaders försök efter sista missfallet utan att jag blivit gravid igen.. kan för lite antikroppar ha ngt med detta att göra??
    jag menar.. kan lgA-brist (immun-brist) leda till missfall eller infertilitet?? jag kanske inte ska äta kortison om jag har brist på antikroppar???
  • Nikki GBG

tog 3 blodprover idag:

T4
    TSH
    anti TPO

men har ingen aning inom vilka värden de ska ligga för att man inte ska vidta åtgärder??

• Nikki GBG

fick veta att jag inte har ett agressivt immunförsvar utan tvärtom! jag har brist på antikroppar! (immunbrist)
    någon som vet om detta kan ställa till det och göra så man inte blir gravid, eller framkalla missfall?? jag kan nog sluta med prednisolon för de gör väl ändå ingen nytta när man har nedsatt immunförsvar??

• Nikki GBG
    Csillag skrev 2011-11-27 17:00:44 följande:
    Nikki gbg:

Jag har nedsatt immunförsvar.
    När ja fick reda på de hamnade ja på infektionskliniken,så varje gång ja e förkyld hosta lr nått annat som har me att jag inte mår bra så går mina besök o mediciner genom infektionskliniken.vet du tillhör våran andra grupp så kan säga att infektionskliniken va tvungen att godkänna mina sprutor oxå.

jag hade prednisol innan.
    la ner dom för hjälpte inte.

Får åka till infektion o få vitaminsprutor o käka extra vitaminer mineraler osv nu under tiden ja håller på med ivf.

kolla upp allt va du får o inte får äta o va du ska öka osv.
    jag känner mej som en pillerknaprare för tillfället men har ju inge val om de ska bli försök till bebis.

Får inte gå på pencillin om de verkligen inte e kris.
    jag har ca 4-6 lunginflammationer om året,
    Sista året sen ja tog bort prednisolen o börja alla anda vitaminer osv så har de blivit bättre o haft endast 3 iår änsålänge.

Mitt imunförsvar e i botten o har inte tålt nånting o de kollas lungor varannan månad för kolla så dom inte kollapsar,njurar kan oxå ge vika.

Nu e dettta MITT IMUNFÖRSVAR så kanske inte samma me dej,men kolla upp de...de e helt klart ärt de.
    mitt immunförsvar är under utredning.. nedsatt var vad mina första prover visade sen har jag tagit nya 2 v efter som jag skulle fått svar på i fredags men min läkare har nog missat att hon skulle ringa mig.. jag har aldrig haft tex lunginflammation men blir ofta förkyld och känner mig ofta frusen, tjock i halsen som jag börjar bli sjuk men så går det tillbaka men kn komma igen 2 dagar senare och så håller det på.. är jämt trött fastän ja sover 10 h per natt och äter vitaminer, mineraler och diverse kosttillskott som ska vara bra för immun-försvaret och fertiliteten (folsyra, mittval kvinna, D3-vitamin, E-vitamin, Efamol, och Kelp. ska ringa läkaren i morgon och fråga om provsvaren, tog anti TPO, TSH och T4 men sist sa läkaren att jag iallafall inte hade någon brist på varken vitaminer eller mineraler och att jag skulle fortsätta ta mina kosttillskott.
    låter hemskt jobbigt med 4-6 lunginflammationer om året Skäms hoppas du kan få ordning på ditt immunförsvar{#emotions_dlg.flower}
  • Nikki GBG
    linköping68 skrev 2011-11-27 22:54:48 följande:
    Nikki GBG och Család: Vilka prover ska man ta för att få reda på om man har nedsatt immunförsvar? Jag har precis som dig Nikki GBG.
    immunförsvaret har ju med sköldkörteln att göra som min läkare förklarat det så på mig tog de TSH, T3, T4 och anti-TPO, det sista är just antikroppar..
  • Nikki GBG
    Csillag skrev 2011-11-28 14:43:13 följande:
    Nikki Gbg: Nej de e verkligen inte roligt att få lunginflammation jämt.
    mitt imunförsvar kraschade fullständigt när jag tog svininfluensa vaccinet.
    Veckan efter så låg jag sjuk,hmm konstigt tyckte jag för jag e inte sjuk särskillt ofta men blir ja de så e ja de ordentligt.
    Därefter så fick ja mer lr mindre flytta in i labbet på sjukhuset kändes de som.
    Varje månad e ja sjuk MINST 2 ggr.
    När mensen ska kolla så börjar de varenda månad.
    Jag måste öka mina vitaminer o tillskott innan för att jag inte ska bli inlagt.
    När min vanliga läkare ja haft i alla år konstaterade att nått va fel men hon kunde inte sätta kläm på varför ja blev sjuk så remiterades ja vidare till infektions kliniken.
    Där blev ja inskriven o e fortfarande kvar.
    Varje liten symptom att ja börjar bli sjuk lr mår dåligt måste ja ringa in för nya b.prov
    Känns såå pissigt MEN jag fick ju svar att svininfluensan sprutan havererade mitt immunförsvar.
    De sjuka i allt de här va att jag har lite astma så ja tillhörde riskzonen när svininfluensan härjade så jag blev tvungen att ta sprutan.läkaren sa antingen tar du den lr så kommer du kanske inte överleva om du får svininfluensan.
    tjii fick jag då den ist gjorde mej konstant sjuk o pencillin inte biter på mej knappt.

För att kolla imunbrist finns de särskillda blodprov att ta.
    Alla kan begära att de tas.

De e inge skoj med imunbrist.
    Man åker på precis allting.
    Å kan inte påstå att gå runt med en filt runt höften nästan 10 månader om året för hålla värmen e nått roligt.
    mina barns dagis lr lokala affären tittar inte ens skumt på mej längre för dom har insett att de finns nog en anledning jag har en fleecefilt virad omkring mej nästan jämt.
    Minsta lilla frysning lr de blåser måste ja ha den på mej för hålla värmen för annars ligger jag några dagar efter.
    en grillkväll hos vännerna består av en packning med mat dricka o en fleecefilt till mej.

hoppas dom hittar varför ni e sjuka...hoppas inte de beror på imunbrist för de e inge skoj.
    MEN sen kan de variera hur gravt nedsatt imunförsvar man har.
    jag ligger väldigt lågt tyvärr.
    menar läkarna att du ska ha det så här hela livet!?? finns det inget mer de kan göra så du slipper va sjuk jämt?
    mitt immunförsvar må va dåligt men jag ligger nog hästlängder från ditt immunförsvar..
    menar du att om man har nedsatt immunförsvar så kan influensa-vaccin göra det sämre??
    ska jag strunta i vaccinet detta året..?? tillhör riskgrupp har diabetes typ 1 men när jag är sjuk har jag ändå hittills lyckats kontrollera det ganska bra.. jag tog vaccinet förra året men tycker att jag bara mått dåligt efter det..
  • Nikki GBG
    Csillag skrev 2011-11-28 17:54:53 följande:
    Nikki Gbg

Influensa vaccinet e inte lika som svininfluensavaccinet som gavs ut.
    Vanliga influensa sprutan ska jag oxå ta men jag har getrt fasen i de nu för tycker som du,att jag bara blivi sämre av de.
    De håller ju iaf inte mej frisk så varför ens ta de som ja sa till mina läkare o dom förstod hur ja resonerade.
    De finns sprutor att ta varje dag  för imunförsvaret,men när jag frågade om de skulle förändra nått drastiskt kunde dom inte svara på de.
    Frågade om lungorna o njurar skulle ha större chans att klara sej o får ett flyktigt svar att ja ska hoppas.
    Proverna tyder på att mina lungor kan kollapsa om ja fortsätter ha såp mkt lunginflammation men sen känner ja att jag har förbättrat mina prover senaste året med alla vitaminsprutor jhag får där o alla tabletter ja får knapra hemma.
    Om jag tar den här sprutan som kan hjälpa mina lungor e risken stor att jag drabbas av av svår diabetes o då kommer ja få ta sprutor iaf.
    just nu vet ja nog inte va som e rätt o fel utan kan bara göra vad som känns rätt.
    Jag låg mer på sjukhus innan än va ja gjort i år.
    Att knapra piller e inge skoj,men om de e de som krävs o de visat resultat så e de de som ja får göra.
    Måste jag hålla mej extra varm så får jag lösa de.
    Jag har lärt mej min kropps singnaler någolunda.
    Jag går på mina kontroller o provtagning var o varann vecka,jag tar mina vitamin sprutor o knaprar mina piller.
    om de e så mitt liv ska se ut resten av mitt liv lr några år framåt o hoppas på de bästa så verkar de va de enda ja kan göra.detta har visat resultat..de läkarna rekomenderade mej först i paniken kan dom inte ge några svar på om de ska fungera lr inte.
    Hade jag vetat att sprutorna hade gjort mej frisk hade jag tagi dom direkt.

ironiskt så ber dom mej ta ytterligare sprutor när de va just spruta som gjorde mej sjuk.

jag har lärt mej att planera efter mitt imunsvar.
    2v / månad blir de inge bad o de kureras med extra dos vitamin o filtar.
    dom andra 2 veckorna/månad OM jag e frisk så försöker jag leva så normalt de går.

Jag e glad för varje vecka jag håller mej frisk.

Sen visst tycker ja de e tråkigt att inte kunna åka o bada särskillt ofta med barnen lr va ute o leka med dom så långa stunder åt gången på vintern,men man lär sej planera.
    jag vet vilka veckor jag borde kunna våga åka o bada,o jag får klä på mej så jag ser ut som en valross för kunna va ute med kidsen en stund,men de e värt varenda klädesplagg.

de jag lärde men snabbt va att vid symptom att ja började känna mej dålig va att gå o lägga mej o vila,skita i disk städ o allt annat som träna.
    efter hållt på så ca ett år o trappat ner på allt som dessutom kunde innebära stress faktorer så började ja sakta kunna på gå ut på promenader  o göra lite mer saker.

de går sakta men säkert åt rätt håll känns de som.
    jag vet att jag aldrig kommer kunna leva som alla andra,MEN jag kan förbättra mitt imunproblem sj sakta men säkert åt de bättre hållet.

jag kan dessutom säga att jag har rökt i 13 år o sen bestämde jag mej bara en dag hemma när jag började bli sjuk igen att Näää va fan sysslar jag med.
    jag blir inte gravidmjag e alltid sjuk...varför i helvete e jag så dum o röker.
    mannen kom hem på kvällen o fråga va ciggen va...svar:jag har inga
    dan efter kom han hem igen o fråga o svarade att jag har inga o då kopplade han att jaha nu ska VI sluta röka.inga demostrationer utan han la av samtidigt för att underlätta de för mej o hålla mej friskare.

Kan ärligt säga att just den dagen va de inga problem att sluta.
    Jag börja baka massa kakor bullar o bröd i några dagar o sen va begäret borta.
    visst hade ja mina dagar då ja ville röka,men tänkte hela tiden,frisk o bebis o jag ska klara de!

hur du ska göra med influensa sprutan e nog ett val du sj måste göra.
    Jag tar inte den då den inte hjälper o jag fortfarande blir sjuk ofta.
    hade den fungerat för mej hade ja tagi den utan tvekan,men ja e sjuk ändå.
    men jag fick en kombinerad variant av vaccin förra året, det var svininfluensa-vaccin och det vanliga influensa-vaccinet i samma spruta.. jag är skeptiskt, eftersom jag har ägglossning om 4 dagar och vet ju inte om jag denna gången lyckas bli gravid.. tar jag inte vaccinet kanske jag blir så sjuk att det skadar barnet och tar jag det kanske just vaccinet gör att jag blir dålig.. vet inte alls nu om jag ska ta det eller inte..
    det var starkt av dig att bara sluta röka tvärt, jag har aldrig rökt för jag vet att hade jag börjat så skulle jag nog inte kunna sluta..
    kan du ha ett vanligt arbete med ditt immun-problem?
    jag är glad jag inte har det så svårt som du verkar ha det, min diabetes är fullt tillräcklig känns det som, diabetes är ju också en immunologisk sjukdom så det borde räcka, varför ska man drabbas av massa annat också Rynkar på näsan och utöver detta ha svårt att få barn!? borde inte vi om några förtjäna att iallafall få bli gravida..Skäms
  • Nikki GBG

fick mina provsvar idag, sköterskan sa att alla 3 var bra men vad anser ni om mina värden?

TSH - 0,47
    T4 - 14
    Anti-TPO - 39

ringde sahlgrenska repro idag för jag skulle komplettera med min sambos personuppgifter men de sa att eftersom jag blivit gravid lätt 2 gånger kommer de bara att utreda mig till att börja med och det blev min sambo glad för eftersom han ett år framöver är arbetsledare på bygget "stockholms-arenan" och har svårt att ta ledigt hur som helst för att ta sig hem till göteborg, han är bara hemma fredag-måndag morgon..
    de sa att jag kommer ha en tid hos dom redan i januari nästa månad! Glad

• Nikki GBG

någon som vet om jag med de här värdena, är hjälpt av prednisolonet jag har hemma för att inte få fler missfall?? eller gör det mer skada än nytta om man inte har ett starkt immunförsvar??
    TSH - 0,47
    T4 - 14
    Anti-TPO - 39

• Nikki GBG
    Lully Hill skrev 2011-12-04 12:05:15 följande:
    Jag kan inget om dessa värde som jag vet inte. Någon annan som kan?

Ps. Läste idag i boken "Mammapraktika" att det viktigaste vitaminet för att förhindra missfall är vitamin E. Kanske värt att ta ett litet tillskott? Finns annars i Avokado, Groddar, kål, Sötpotatis, Råg, Vildris, Mandlar, Valnötter, Linfrö, Makrill, lax.
    tack för råden Glad{#emotions_dlg.flower} jag började äta E-vitamin förra cykeln så hoppas det håller min bebis kvar den dagen jag lyckas bli gravid igen..
    har även börjat äta Kelp-alg (jod-tillskott) för har läst att även det kan hjälpa mot missfall, plus D-vitamin Glad
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.