• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Zinfandel skrev 2012-02-09 10:44:55 följande:
    Grrrr, otur...!! Åhh vad arg jag blir!! De prover som togs på mig var bl.a. Tnf-alfa, NK-panel, antikroppar, koagulation mm. Jag får behandlingen i Sverige. Nu har det även visat sig att flera svenska läkare har missat att jag har vätska kring äggledarna så nu ska de först tas bort om 2v. Vi är sk oförklarligt barnlösa, eft mycket rotande har jag nu funnit 7 fel.... Det är jätteskönt att få veta vad som varit fel! Jag var i kontakt med både Aten & London, London kändes onekligen mer tillgängligt och enklare men Aten 'vann' eftersom jag kände mycket större engagemang från Dr D och så priset såklart. Jag är idag övertygad om att ingen skulle behöva göra mer än 3-4 IVFer och att diagnosen oförklarligt barnlös är fullständigt åt h-e, det finns såklart alltid en anledning, om klinikerna hade orkat ta reda på allt...
    Håller med Zin! Dr D säger att sån jävla "otur" har man bara inte! Så säger de bara  för att de inte har något svar!Jag gjorde samma analys mellan London och athen. Athen vann därför att Dr D var betydligt mer engagerad och sympatisk, mer mån om mina pengar och det gick att få tag på honom utan att varje gång debiteras 150 pund via telefon!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Zinfandel skrev 2012-02-09 11:42:49 följande:
    Dr D ser till att ni förstår allt! Han kollar hela tiden att allt är solklart och är väldigt tydlig hela tiden. Kliniken ligger i ett område som heter Halandri utanför city men ganska nära flygplatsen.

Intalipider går på högkostnad men är väldigt svårt att få i dessa sammanhang i Sverige, tror att Lully har fått det med Dr Ds recept. Annars får ni det direkt av Dr D. Han känner till svårigheterna i Sverige så han gör allt han kan för att underlätta, allt sånt löser sig! Nu när vi dessutom är många som åker så fixar det sig Glad Besöket på kliniken tar ca 2,5 tim + ett dropp på kvällen, ca 1 tim.  Det går alltså att greja med endast 1 övernattning men passa gärna på att ta lite semester samtidigt om ni har möjlighet! Konsultationerna ingår, vid graviditet tillkommer €450 för konsultation har jag för mig?

Precis som Lully säger "sån jävla otur har man inte"!!! 
    Kliniken i Stockholm som ger IL droppet kan ge dig medicinen om du har en ordination från Dr D. Men jag har läst i en annan immuntråd här på FL att tjejerna har fått ut Intralipider via apoteket med utländska recept (så länge det är från ett EU land). Högkostnadsskyddet  gäller inte då men IL är inte så dyrt tydligen. Sen gäller det att ha någon som kan sätta droppet åt en om man inte bor i närheten av Stockholm. Jag vet en annan tjej som varje månad reste till Sth för att få sitt dropp.
  • Lully Hill
    Hjärtefröjd skrev 2012-02-09 12:00:33 följande:
    Alltså innan man får svar på proverna?

Hur ofta gör man sedan immunterapin (om man kommer fram till att det är lämpligt)?
    Hur ofta och när beror lite grann på vilka problemen är. Man kan olika immunproblem. I grova drag finns 5 st olika patientkatergorier beroende på immunproblem.

Om ni är mer intresserade ska ni läsa boken Is your body babyfriendly? av Alan E Beer. Finns att köpa på nätet. Det är mycket bra att läsa den för där får du en bra blid över hur det fungerar, förstår hur det går till och vilka prover som tas. Jag tror de flersta av oss som är igång med detta har läst boken och har den som en bibel  
  • Lully Hill
    Hjärtefröjd skrev 2012-02-09 12:20:28 följande:
    Okej, man tar alltså bara droppet en gång i månaden?
    I början runt ET kan det vara lite oftare, sedan är det vanligaste mellan 3-4 veckor. Vissa behöver bara hålla på till v 12 men jag ska hålla på hela graviditeten.
  • Lully Hill
    Hjärtefröjd skrev 2012-02-09 12:39:17 följande:
    Blir de flesta ordinerade dropp? Vilka andra behandlingar kan bli aktuella? Och går dessa att göra i Sverige?

Ledsen att det blir många frågor!
    Ja de flesta får dropp. Det är liksom huvudbehandlingen. Sedan kan du få ytterligare stöd. Jag äter 5 mg Prednisolon 2ggr per dag + 1 tabl Trombyl. Andra får Humira en reumatologisk medicin och andra får kraftigare blodförtunnande medicin. 
  • Lully Hill
    Hjärtefröjd skrev 2012-02-09 13:22:19 följande:
    Oj, skulle vi bli ordinerade allt det där skulle vi nog få lägga ner. Det har vi inga som helst pengar till tyvärr.
    Men jag blev inte ordinerad detta så behandlingarna är lite olika beroende på problem.
    Lifeclinic i Athen jobbar inte med LIT-behandling. Läkarna inom detta ormråde jobbar alltså lite olika.  
  • Lully Hill
    Bling1975 skrev 2012-02-09 13:43:46 följande:
    Jag hade utländska recept på allt och de som min svenska gynläkare inte tyckte var farliga eller för konstiga skrev han ut. Det är dock en vän till familjen så det är inte något han brukar göra. Jag tycker klexane gör mindre ont än fragmin. Hos Dr G får alla blodförtunnande oavsett diagnos. Min IVF läkare ville ha den starka folsyran då jag hade dåligt B-vitaminupptag generellt.

Dr G i London tar lite fler prover och använder sig av lite fler behandlingar än vad jag har fått intrycket av att Life Clinic gör. För oss var det viktigt att få precis allt testat och behandlat då vi bara hade 3 frusna embryon kvar från mig och min man innan det blev donator (han hade fått cancer). Nu blev det donator ändå då vi inte plussade men det kändes skönt att veta att vi hade gjort vårt yttersta.

Man måste inte behandla allt, men det är bra att veta vad man brottas med. Mycket kan man göra med kost, prednisolon och IL.
    Doktorerna jobbar på lite olika sätt.  Dr D på Lifeclinic är nog av den uppfattningen att om det är konstaterat förhöjda NK-celler och de går ned med IL-behandling så kan det vara bra så. !åde av tids- och pengaskäl.
    Vet man att de går ned med behandlingen så behöver man inte utreda mer om man inte måste av något annat skäl.   
  • Lully Hill

Jag har varit i Athen 2 gånger. Det var mitt eget fel. Jag hade inte klart för mig om och när jag skulle göra ivf el ÄD. Jag åkte ned för att göra blodproverna och träffa Dr D. Andra gången för att få första IL och påsarna. Men har man en plan för IVF etc så kan man göra allt på en gång numera.

• Lully Hill

Vi åkte ned helgen 13-14 mars och hade en underbar helg! Gick runt i t-shirt, såg Akrololis och shoppade lite. Vi satt ute i solen på en takterass hela eftermiddagen, drack vin och åt gott! Vi hade en underbar helg! När jag var nere i mitten av oktober så var det 26 grader och jag strosade runt och myste. Alla är så vänliga och hjälpsamma och så goa, proffsiga och rara Dr D som verkligen vill hjälpa! Athen har fått en särskild plats i mitt hjärta!

• Lully Hill

Hjärtefröjd: USA testerna måste dock tas på måndag fm för att komma med ett flyg till USA! Men då kan man åka förbi kliniken på fm påväg till flyget!

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.