• Zinfandel

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

IJ83 skrev 2011-08-03 13:10:40 följande:
    Hej tjejer Jag har läst nästan alla inlägg här och det låter intressant. Är det möjjligt att man kan vara Immun mot mannens spermier och ingen vet om det. Jag har försökt bli gravid i många år utan res. Har läst att det finns bra läkare i London som är expert på fertilitet. Jag skulle vara jätte tacksam om jag kunde få hans nummer eller hemsida om han har.
    Ja, det är just det reproduktionsimmunlogin handlar om, att våra kroppar stöter bort alla främmande "föremål", så som virus, bakterier och då äv spermier/embryon. Jag har ett högeffektivt immunförsvar så därför är jag heller aldrig sjuk men jag blir dessvärre inte heller gravid. Det är sådana antibehandlingar som utför vid tex A Beer  Clinic, i Aten & i London. Den kanske även är våra blodgrupper som inte ens matchar, en annan diskussion.
  • Zinfandel
    Hoppfull10 skrev 2011-08-03 14:22:29 följande:
    Hej Zinfandel!
    Känner igen det där med högeffektivt immunförsvar. Jag har visserligen blivit gravid, men vad hjälper det när det resulterat i missfall vareviga gång. Jag blir heller aldrig sjuk (eller nästan aldrig ska jag väl säga, det brukar vara många många år emellan), det var därför jag ville ha och fick prednisolon. Vissa anser att prednisolon är bra vid upprepade missfall, då det kan bero på överaktivt immunförsvar. Vid sista inseminationen i Sverige när jag för första gången använde prednisolon blev jag tyvärr inte gravid. Då jag kände att jag inte hade tid att göra ytterligare inseminationer eller IVF (och riskera fler missfall) p.g.a ålder gjorde jag äggdonation i Riga, men jag är övertygad att prednisolonet gjorde nytta då jag denna gång är gravid i v.30Solig
    Har man överaktivt immunförsvar så brukar inte ÄD heller hjälpa eftersom 100% av embryot då är okänt för kroppen. Så antagligen beror det på annat, kanske dina ägg eller matchningen. Vilken dos Pred tog du?
  • Zinfandel
    Den lilla M skrev 2011-08-03 20:46:49 följande:
    hej på er.. en mycket intressant sida!
    har själv haft 4st missfall men läkarna hittar inga fel på varken mig eller min partner. Skulle tycka det vore toppen om jag kunde få en länk till kliniken i grekland, usa och london! Har nämligen länge misstänkt att jag kanske har ett förstarkt imunförsvar då jag sällan blir sjuk. Även om alla på kontoret får halsont/influensan osv så förblir jag alltid frisk!
    Läs gärna The Intertility Cure eller Is your Body Babyfriendly. Här är en av länkarna:
    http://www.repro-med.net/repro-med-site2/
  • Zinfandel
    Hoppfull10 skrev 2011-08-03 22:17:12 följande:
    Hej!
    Men det är väl därför dom oftast ger prednisolon utomlands för att det ska hjälpa vid överaktivt immunförsvar. Det var i alla fall därför jag bad att få det redan i Sverige. I Sverige tog jag 10mg/ daq, men blev tyvärr inte gravid den gången. I Riga fick jag ordinerat 5mg x 2 / dag.
    Härligt att höra att det lyckades med så låg dos Skrattande
  • Zinfandel
    Hoppfull10 skrev 2011-08-03 23:57:46 följande:
    Hej!
    10 mg /dag är väl en ganska normal dos som såväl svenska som utländska läkare skriver ut vid upprepade missfall om jag har förstått det rätt.
    Det är faktiskt en ganska låg dos som jag blir jätteglad över att höra! Jag har fått höra så många ggr här på FL att den lilla dosen (jag har tagit samma) är mer eller mindre meningslös men eftersom risken för fosterskador ökar med dosen så har jag inte vågat ta mer. Framförallt i UK verkar man glada för hästdoser och särskilt vid ÄD och flera MF. Det är verkligen inget ovanligt med 20-25 mg och en del tom 40 mg. Skönt att höra!
  • Zinfandel
    jessica1979 skrev 2011-08-05 17:21:15 följande:
    Tack Lully! Sammanträffande idag när jag satt och kikade i en Hemmets veckotidning så stod det om ett par där med detta problem. I den artikeln står det att hon testade sitt immunförsvar hos en läkare i Sthlm, vet inte om hon också fick medicin där, hon åt iaf immunförsvardämpande mediciner när hon sedan genomgick ÄD i Gdansk, hon var 45 år och har nu två tvillingpojkar Så ge inte upp hoppet allihop! Någon som hört om att man kan testa sitt immunförsvar i Sthlm el Sverige? Fattade det som att det inte görs nåt sånt i Sverige, men tydligen så....
    Till en viss gräns kan du göra tester i Sverige, vi har ju endokrinologer & immunologer. Problemet är att man inte riktigt ser sambandet mellan fertilitet & immunologi och att det forskas för lite på reproduktionsimmunologi. Jag har försökt ta reda på varför Sverige ligger så otroligt långt efter i dessa sammanhang men kommer inte på så mycket mer än att jag fick svar från en BM att det är prestige och inget annat... Men fattar ändå inte riktigt var prestigen kommer in. Verkligen synd att så många ska behöva söka sig utomlands för enkla prover.
  • Zinfandel

Suck, ja, det är för jäkligt. Så mycket spill med pengar, tid, sorg, svett & frustration.

• Zinfandel
    mikroE skrev 2011-08-06 11:36:34 följande:
    Väldigt intressant. Jag och min partner har bara försökt i tre månader så vi är naturligtvis inte aktuella för fertilitetsbehandling eller så nu men beskrivningarna av en person med sådana problem låter som jag. Jag är nästan aldrig sjuk och då jag blir det är det ofta väldigt lindrigt. Jag har flertalet allergier och har haft problem med excem och klåda men just nu är det lugnare då jag eliminerat mycket hud och hårprodukter som verkar ge reaktioner. Jag har även en känslig mage som varierar en hel del men har ingen diagnos på IBS. Kan det funka att ta mina kortisoninhalationer mer noggrannt (jag glömmer dem jämt utom när jag är extremt dålig i astman eller allergin) eller måste det vara starkare kortison? Jag ska prova i vilket fall nu till nästa cykel eftersom denna troligen inte har funkat (testade neg i går men har några dar kvar så 100% att det är neg vet jag inte än).
    Dessvärre är dina åkommor immunologiska. För vissa autoimmuna sjukdomar finns också en korrelation mellan prolaktinnivåerna och sjukdomens intensitet så kolla prolektin & B12. Det finns olika sorters kortison så det kan vara så att du behöver en starkare variant! Lycka till ;)
  • Zinfandel

Men åhh jag fattar inte detta. Jag fattar inte varför svenska läkarkåren är så j*a fyrkantig. Jag fattar inte varför man inte kan se bortom boxen. Jag fattar inte varför det verkar vara så mycket prestige i det. Jag fattar inte varför man inte kan ta nya rön & idéer till sig. Jag fattar inte varför det bara är kvinnan det är fel på såvida det inte är anmärkningsvärt få spermier. Jag fattar inte varför man ska behöva stånga sig blodig för att få ta enkla prover eller få simpla mediciner utskrivna. Jag fattar inte varför man inte kollar våra kroppar noggrannare innan man kör igång allt detta. Jag fattar inte varför man inte ser immunologi som något allvarligt och lösningen på mångas problem. Jag fattar inte!!!  Skrikandes

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.