• Mikki

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Lully Hill: har inboxat dig :)

• Mikki

Har varit sjuk rätt mycket denna vinter. Innan det knappt en förkylning på 2 år. Har 3 autoimmuna sjukdomar. Är autoimmuna sjukdomar alltid en självklar anledning till att få immunbehandling i samband med ivf? Inte enligt svenska läkare då men de utländska? Kan man vara sjuk ofta (förkylningar, influensa osv) och ändå ha ett för "starkt" immunförsvar? Har 3 misslyckade återföringar och inte ett plus i sikte än sålänge. Gör ivf pga svår endometrios. Ska på VUL inför fet på tisdag och funderar på att ta upp detta med läkaren då. Hur ska jag lägga fram det på bästa sätt så jag kan få tex prednisolon? Elr är det helt uteslutet i Sverige? Går statligt i Huddinge.

• Mikki

Är trombyl verkligen samma sak som babyaspirin? Och isf är babyaspirin också immunförsvars dämpande? Sen undrar jag över prednisolonen. Den verkar ju inflammationsdämpande vad jag förstått? Som även vissa smärtstillande som tex Ipren. Ipren är ju inte att rekommendera när man försöker få barn. Är det någon som vet skillnaden på inflammationsdämpande och inflammationsdämpande? I teorin borde det ju vara bra med Ipren för folk med immunproblem? Kanske är helt ute och cyklar men hittar ingen info, det står bara att Ipren inte är bra, inte varför.

• Mikki

På vilket sänker aspirinen immunförsvaret? Tack för pepp greeneyes.

• Mikki

Ruvat 2 ggr detta år och haft influensa lika många ggr som ruvningar det här året. Försökte ta upp immunproblematiken i samband med läkarbesöket idag. Det gick inte så bra. Han ställde sig upp mitt i min fråga och sa att han inte hade tid att svara på frågor eftersom han hade fler patienter :-/ såå mao, hur får jag tag på prednisolon?

• Mikki

I vilka länder kan man köpa prednisolon receptfritt? Ska ju till Tyskland snart så kan ju kolla där. Sen spånar jag på en annan sak, brainstormar bara. När kroppen reagerar mot embryot, är det som en slags allergisk reaktion? Kan man säga att man inte "tål" embryot?

• Mikki

Tack Zinfandel för info. Läste idag i Illustrerad vetenskap att de gör kliniska studier om cannabis och autoimmuna sjukdomar. Tydligen har det visat sig att det lugnar immunförsvaret. Finns även redan sådan medicin på marknaden för MS. Kanske ett alternativ till kortisonet hehe

• Mikki

Vilken sida var det? Vet en sida som säljer som är seriös men tror inte de får skeppa till Sverige längre..

• Mikki

Kommer helt ärligt inte ihåg vad den heter! Kanske var det Goldpharma. Men läste i tidningen att det har blivit tvingade att sluta skicka till Sverige.

• Mikki

Var på VUL idag inför fet, frågade IGEN om jag kunde få prednisolon. Det var en annan läkare, försöka går ju men hon sa att det finns ingen anledning att ta det vid ivf sammanhang när man har autoimmuna problem :-O fick inget, såklart. Men så konstigt att de är så omedvetna på KS när flera privatkliniker faktiskt ger det. Börjar typ bli desperat! Någon som kan/vill sälja lite kortison?

• Mikki

Zinfandel: skulle man kunna säga att kroppen reagerar som vid en allergisk reaktion mot embryot? Är det samma kemiska reaktion som sätter igång så att säga?

• Mikki

Ni som ätit prednisolon, har ni märkt av viktökning? Jag tog en kur i somras på 10mg som jag trappade ner rätt länge. Slutade helt men fortsätter gå upp i vikt ändå? Har nu gått upp 6 kg sen innan sommarn. Har alltid haft supersvårt att lägga på mig vikt, varit kraftigt underviktig i princip hela livet. Helt ofrivilligt ska jag säga så är ju glad för dessa kilon men det är bara så konstigt...

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.