• cff

Vet ni om det någonstans finns en lista på de immunbristprover som Grekland och London brukar göra? Rosalind Franklin erbjuder ju en enorm mängd olika prover och jag antar att man inte automatiskt tar allihopa från början?

Det finns en läkare i Göteborg (Ali Hajimirsadeghi på Hagakliniken) som tidigare har tagit prover och skickat till Rosalind Franklin och jag tänker att det ju vore smidigare att ta proverna här i Sverige (såklart allra helst i Stockholm, men har inte tagit tag i att försöka hitta en läkare här som han hjälpa) och sedan, om proverna visar på avvikelser från referensintervallen, då kunna åka till Grekland eller London för behandling. 

• cff

Eftersom jag råkar ha kontakt med läkare i Stockholmstrakten som skulle kunna betecknas som "progressiva" och som behandlar andra (allvarliga) åkommor med metoder som inte är i enlighet med socialstyrelsen anvisningar, men används i utlandet (man behöver en remiss från en utländsk kliniker) tänkte jag iaf höra med dem om de skulle kunna tänka sig att hjälpa till. Men jag behöver då vara rejält påläst så att det inte känns läskigt för dem. Jag ser framför mig ett idealscenario där de kan ta de blodprov som behövs, skicka dem till RFU och sedan delge mig resultaten. Om jag då faller utanför referensintervallen kan jag vända mig t London eller Grekland och om det behövs åka dit för en undersökning. Om jag sen kan få en remiss från dem kan jag ta med den till Sverige och få eventuell behandling (kanske till och med ett omskrivet svenskt recept).

Men, jag har ingen aning om det kommer att fungera, men det är värt ett försök. Om jag hittar ett sätt att lösa detta kommer jag delge det här, men vill inte "outa" läkarna innan jag vet om de kan hjälpa till.

• cff

HollyGolly - japp, precis så hade jag tänkt göra - men innan jag vet om de ev kan hjälpa till kommer jag inte heller att inboxa deras uppgifter... Glad
    Eftersom det finns människor nära mig som är helt beroende av den vård dessa läkare erbjuder vill jag absolut inte göra något som kan försvåra för dem. 

• cff

Vallmo - tror inte det är receptfritt i UK, men jag fick ett recept på det från Dr Gorgy på Wimpole Street när jag gjorde en "initial consultation" per telefon med honom. Konsultationen kostade dock 190 pund - men kanske är värt det om det är svårt att få tag på prednisolon på något annat sätt (jag fick även recept på Klexane och massor annat...)

• cff

Dr Gorgy i London skrev ut neupogen till mig, att ta efter ET. Jag har nu läst i en studie att det fördubblade graviditetsprocenten (från 20% till 40%) för kvinnor med "repeated implantation failure". Är det någon här som har testat neupogen och fick ni i så fall några biverkningar och vad blev resultatet?

• cff

Är det någon som testat positivt på olika tester för kronisk borrelia - och samtidigt fått utslag på de reproduktionsimmunologiska testerna?

Jag har fått provsvar på tester för borrelia och co-infektioner som t.ex. visar att jag har extremt låga nivåer av CD57. På mina Chicagotester låg jag högt på CD19 och CD19+CD5+ (plus Tnf-alfa).

Jag vet inte om dessa saker hänger ihop - men när jag nu börjar ta immunosupprimerande läkemedel före fertiliteten undrar jag om detta kommer att försämra min "borrelia-hälsa". 

Det vore intressant att veta om någon av er andra har funderat över samma sak.   

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.