• milja08

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

tror definitivt jag har detta problemet, allt ser bra ut vad de kan se, fina embryon osv, men det fäster inte= blir inte gravid, är också sällan sjukg/förkyld och är jag det får jag nästan aldrig ens feber.....har provat prednisolon, 10 mg förra ivf försöket men det tog sig inte ändå.

• milja08

Yrväder: Som du kanske vet från en annan tråd så steg mitt TSH värde riktigt högt upp tll 13!! Men det kan ha berott på hormoner och att jag tog järn lite för nära intaget av levaxinet, och jag höjde från 100 till 125 då, sist jag tog prov (då jag var gravid) hade värdet iaf sjunkit till  3,3 och enl min endokrindoktor skulle det värdet vara bra. Det vanligaste är väl att TSH höjs och barnmorskan jag pratade med sa att de hade som standard att höja med 25 direkt då man blev gravid, men såklart följa det med täta blodprovskoller. Har en vänninna som annars tar 125(icke gravid) och hon fick höja till hela 200 under sin graviditet, dock succesiv höjning då. Men enligt min endokrin doktor ska man inte bara stirra sig blind på TSH, man ska också följa T3 och T4 ihop med TSH värdet så att de ligger i rekommenderat intervall.

• milja08
    Görling skrev 2012-01-24 19:50:07 följande:
    Har läst att progesteron kan ge skador på könsorganen på pojkar. Finns personer här på FL som har skrivit om det och har även läst studier om det, men flera av de som har skrivit här säger också att de skulle göra om det igen(då det går att operera vid 1 års ålder), så ingen medicinering är väl egentligen helt riskfri. För min del, med 2 sena MF i bagaget, så tänker jag knapra pred hela graviditeten (om jag blir gravid igen).
    Förlåt om jag lägger mig i här men du kan väl inte mena att progesteron skulle ge skador på könsorganen på pojkar? Progesteron ökar ju naturligt i kroppen när man väl blir gravid, en förutsättning för att graviditeten ska fortgå helt enkelt. Jag antar att du menade prednisolon?
  • milja08

Ok det är skillnad. Progesteron som finns naturligt i kroppen är en sak, vagitorier en annan.

• milja08
    Ljusgläntan skrev 2012-02-25 10:56:27 följande:
    Jag har precis fått tidigt mf på ytterligare en ivf.. Suck.. Nu ska jag kolla upp om jag ev skulle ha bakteriell vaginos för att utesluta de, ska se om rmc kan kolla upp de eller om man får be nån annan.

Jag vill så gärna få prova levaxin och prednisolon men måste man vända sig utomlands för att få det utskrivet??

Det viktiga när de ska kolla om du har BV är att inte göra endast ett lukttest, utan kolla i mikroskåp, då ser de om du har bakterier eller inte. Jag har blivit behandlad för detta av Ludmila Ondrasek i Sundsvall, vet inte om flera behandlar detta som hon, men enligt henne är det viktigt att både kvinnan och mannen behandlas då mannen annars kan föra tillbaka bakterierna.

Här kan du läsa lite mer om BV   http://www.kvinnomedicin.se/Bakteriellvaginos.html

Vet att de kan ge prednisolon i Falun vid IVF försök.   
  • milja08

Hejsan alla!

Nu tänkte jag ställa en fråga för att höra hur ni skulle göra i mitt läge? Jag har ju liknande historia som de flesta här, gjort flera ivf (4 fulla och 1 FET )försök, fina embryon nästan varje gång, fått minus många gånger, och nu senaste ivf försöket MA, graviditeten avstannat i v.7, blev sedan spontangravid två månader senare, också detta slutade med ett MA nu i februari, kom denna gång till v. 6 och fick också se hjärtslag, men det avstannade denna gång också, vägrar ju tro att det beror på dåliga embryon ägg, alla dessa gånger som sagt.

Har ju behandlats för BV också och friskförklarats där. Äter levaxin då min sköldkörtel är bortopererad. Är enligt senaste proverna tagna under graviditeten välinställd med levaxinet. Har trots att den är bortopererad antikroppar i blodet mot sköldkörteln, är det det som kallas TPO antikroppar? Enligt min endokrinläkare kan man ha det resten av livet trots att den är borta om man har otur, men han menar på att det inte ska ge några problem att bli gravid??

Fick då jag var med i en studie efter min operation kollat D-vitamin och då hade jag en brist i maj förra året, vet inte hur det ser ut med det nu dock, men enligt vad jag förstått ska man inte tillföra om man har förhöjt immunförsvar?? Var ju sällan sjuk förut men nu har jag blivit förkyld flera gånger senaste året. 

Jag har gjort titthålsoperation av livmoder osv och den var helt normal, hur skulle ni ha gjort? Tänker då på vitamintillskott, fragmin, prednisolon osv? 

Zinfandel hade inte du höjt TPO värde? Hur tänker du?          

• milja08
    Ljusgläntan skrev 2012-02-25 16:55:02 följande:
    Till er som kollat upp bakteriell vaginos... Har er ivf-klinik hjälp er undersöka detta eller får man kontakta en privat gyn för de?
    IVF kliniken jag varit till (Falun) förkastar den idén helt att det skulle göra det  svårare att bli gravid så där får man inget gehör för ngn sådan undersökning, gjorde test på BV på vanliga gyn med enl dem hade jag inte BV, dock gjorde de aldrig ngt mikroskåptest, sen  sökte jag privat, där fick jag med EGNA ögon se mikroskåptestet och jämföra med ett normalt test, det såg allt annat än normalt ut kan jag säga!
  • milja08

Ok Zinfandel, problemet för min del just nu är kostnaden tyvärr. Men läste just en nyare artikel att förhöjt TPO ökar risken för moderkaksavlossning. trots att man ligger bra i Tsh

• milja08

Appropå det borde inte trombyl kombinerat med fragmin då vara en lösning för att förhindra det? En tanke bara...

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.