• Bars

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Blev så glad när jag hittade den här tråden! Vilka underbara människor ni är! 

Och att förstå att det jag känt på mig men inte vetat något om stämmer: det är min kropp som snabbare och snabbare stöter bort äggen.

Fick en underbar son efter att försökt i ett halvår. Sedan har det bara varit missfall efter det i tre år. De två första klarade sig så länge att jag fick se hjärtljuden, men nu hinner jag inte ens +'a innan mensen kommer.

Då jag är "äldre" (44 nu) så får jag INGEN hjälp i Sverige.

Efter lite sökande fick jag höra om Dr Gorgy på Fertility Academy i London. Jag betalde 150 pound för en telefonkonsultation som gick snabbt och jag förstod knappt ett ord av vad doktorn talade om. Lyckades ändå övertala min man att vi skulle åka dit och ta alla test. Kostade ca 30,000kr och vi fick inte ens tala med doktorn. Nu har vi haft ett uppföljande samtal för ytterligare 150 pound. Doktorn rabblade test resultat som inte sa oss någonting. Sa att vi måste göra några immunitets behandlingar. Men han förklarade inte varför eller vad testen visade för helhetsbild eller någonting. Vi känner oss ledsna och illa behandlade. Alla vi som önskar barn, borde vi inte kunna bli behandlade med respekt och medmänsklighet? Är det för mycket begärt att en läkare som man dessutom betalat så mycket till, skall kunna ge lite mer information om det han föreslår?

Är det någon annan som har varit hos Dr Gorgy och har ett bättre intryck och kanske till och med lyckats bli gravid? Vi vill så gärna och tiden börjar ta slut.     

• Bars

Tack för svar, frågor och pepp! 

Vi fick alla provsvar skriftligt från USA. Men de säger mig inte så mycket - är helt ny på ämnet. Fattade inte förrän jag läst era tidigare inlägg vad immun-grejjen handlade om egentligen.

Jag har beställt boken "is your body baby friendly" och kommer plöjja igenom den så fort den kommer!

Behandligen Dr G rekomenderat är:
    antibiotika för dold klamydia - den borde man kunna få av sin vanliga Svenska läkare antar jag? Tänker ringa vårdcentralen i morgon och fråga.  
    Ett TB test -Gold Q någonting - kanske även det går att fixa härifrån? 
    Och sedan imunisize me with husband's blood.  Steroid drip

Tack Lully Hill, jag inboxar dig då! 

• Bars

Tack Bling! Jag ringde just min husläkare om TB testet idag och han hade ingen aning om vad det var. Skönt att få höra att det går att göra här! Nu skall jag leta läkare!

• Bars

Hej Lully Hill, samma här: alltid känts som mensvärk och annat jobbig när jag blivit gravid. Ta det lite lugnare och lyssna på vad kroppen vill så klarar du av det     Stort lycka till!

• Bars

Hej Ninnin82, du kan ju börja med att be din gyn om att få testa FSH, LH, AMH och Ösradiol. Dessa tester ger en indikation om hur det står till med ägg och äggreserv. 

Kolla en lista över vad som brukar vara tecken på överaktivt imunförsvar. Typ sällan sjuk men kan få nässelutslag etc. Och så klart läsa Is your body baby friendly av Alan E. Beer.  Stämmer det in på dig så åk till England eller Grekland. De testar även "simmarna" tror jag.

Här hemma får du ingen hjälp om det är immunförsvaret som ställer till det.

Lycka till! 

• Bars
    Bling1975 skrev 2012-02-09 13:11:37 följande:
    Jag fick:

Humira sprutor (2 stycken) dyra men går att hämta ut i Sverige och man tar dem själv. (ca 12.000 kronor för 2 st)

LIT behandling x 3 (små injektioner under huden i armen med en vätska utvunnen ur mannens blod). Gick inte att få i Sverige. Gjorde mina i Aten hos en annan doktor som har en mottagning varannan vecka. Ca 600 euro per gång + resor.

Ivig x 3 (liknande IL med gjord av blodprodukter och mycket dyrare) lyckades inte få den i Sverige så jag gjorde dem hos Dr Gorgy i London. De var dock bara nödvändiga när vi använde min makes spermier så jag bytte till IL vid det senaste lyckade försöket. Ca 20.000 kronor per gång + resor.

IL (2 x innan återförandet, 1 på plus, 1 vid första VUL 6+3 veckor och sedan var 3-4 vecka tom v 31) Hämtade ut på recept i Sverige och fick droppet på Sophiahemmet. Det kostar 3.000:- per gång.

Klexane (som fragmin/innohep) varje dag från ÄL till förlossningen. (svenskt recept)

Trombyl varje dag från ÄL till förlossningen. (svenskt recept)

25 mg prednisolon från ÄL tom v 12 då man sakta trappar ner. (svenskt recept)

Extra stark folsyra, Omega 3 och B12 rekommenderades också.
  • Bars

Ja ha, bara Blings inlägg kom med och inte min fråga. Jag försöker igen:

Angående LIT: Dr G verkar ha fullt upp och jag står inte på någon prio lista. Har ni kontaktinfo/websida till andra där man kan få det gjort också?

Angående dold klamydia: har nu ätit Svenska läkares mindre starka meds för detta. Det blev bättre men gick inte bort efter första kuren. Har inte testat igen. Hur mycket skall detta påverka om man försöker bli gravid? Det känns inte helt ok att äta massor av stark antibiotika heller. Hur har ni andra resonerat och gjort? 

Vill också passa på att önska stort grattis till er som fått eller snart skall få en liten! Härligt att höra dessa solskenshistorier! Och så lycka till till oss andra som försöker. 

Kram

• Bars
    Zinfandel skrev 2012-05-13 18:16:29 följande:
    Cice: Jag gillar också The infertility Cure, du kan också prenumerera på hennes nyhetsbrev, alltid bra läsning!
    Låter som det finns ytterligare en bok att läsa! Har ni länken till nyhetsbrevet också?

Jag funderar lite på sådant som kaffe, träning, bastu etc. Vet ni andra? Har ni åsikter?

Nya rönen i Sverige är att kaffe är dåligt vid graviditet och kan orsaka missfall. Jag dricker åtminstone en kopp kaffe/cappuccino om dagen. Borde den som har immunproblem vara mer restriktiv?

När jag trodde att jag var gravid och ringde Dr G så sa han bestämt ifrån att löpträna och basta (vilket var de två sakerna jag frågade om). Är det så? Ingen träning när man har immunproblem och tror man är gravid? 

Vin dricker jag enbart mensens två första dagar, inget mer. Är det så att man bara borde träna och dricka kaffe dessa dagar och inget mer varje månad man försöker bli gravid? 
  • Bars

Tack Zinfandel! Jag tillhör också +40 med immunproblem. Kosten får jag nog lägga om mao. 

• Bars

Dvs tvärt om emot "vanliga" unga kvinnor som kan typ göra vad som helst och behålla en graviditet. Låt inte de Svenska gynekologerna lura dig om du inte tillhör den gruppen. 

• Bars
    L Maria skrev 2012-05-13 23:08:17 följande:
    På tal om saker att undvika - vad är er uppfattning om sex...? Hittills har jag inte vågat, men vet inte om det är celibat som ska gälla till BF eller...?
    Jag har gått hos Dr Yang i Stockholm för akupunktur och Kinesiska örter tills jag fick balans i immunförsvaret. Hon hävdar att man inte skall ha sex efter BF. 

Jag kan varmt rekommendera Dr Yang. Efter Humiran fick jag genast jobbig bihåleinflammation. Min mage har typ aldrig funkat. Exem, astma och hösnuva har alltid varit vardag för mig. Efter tre månader så funkar min mage toppen, jag använder inte ens inhalator när jag springer, har inte tagit antihistamin och min hy är helt fantastisk! 

Däremot fick hon dåndimpen när jag visade de meds Dr G vill att jag tar när jag blir gravid. 
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.