• Vilaa

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Kurreburre skrev 2011-10-03 09:51:32 följande:
    Äntligen mer forskning om missfall och immunförsvarets påverkan!
    svtplay.se/v/2553093/rapport/ny_forskning_om_...

Det verkar som Linköpings Universitetssjukhus verkligen har tagit det här på allvar www.webfinanser.com/nyheter/2285934/moderlive.../
    Där var det som min mamma pratade om att hon sett på tv!!

Jag är övertygad om att det är vad som ställer till det för oss och gett oss 5 missfall i rad.
    Innan när jag fick min son drabbades jag av havandeskapsförgiftning (står att det det har med immunförsvaret att göra i forskningen!) och sedan fick jag hypotyreos (som började som en inflammation i sköldkörteln när jag var gravid, kroppens egna antikroppar angrep min sköldkörtel! Som inte gick tillbaks och jag äter ännu idag 100 mg levaxin om dagen.)

Hoppas bara dom har något att göra åt det. Har precis fått ny gyn som verkar uppdaterad och öppen för nya behandlingar.
  • Vilaa
    Zinfandel skrev 2011-10-03 13:37:53 följande:
    Men jihooo äntligen vaknar svenska läkare!!! Men nu ska det väl bevisas vetenskapligt och forskas på i 100 år först....
    Ja, men det är något för oss att referera till till våra gynekologer iallafall! =)
  • Vilaa
    Lully Hill skrev 2011-10-07 16:34:31 följande:
    Jag menar att det spelar ingen roll för min del. Jag tänker ta immunhämmande behandlingar vid nästa IVF försök.
    Och jag skall börja spruta nu vilken dag som helst!!! Bara jag får min mens.
    Vad finns det för immunhämmande behandling att testa?

(Letade föressten i mina gamla mvc papper och fick fram att jag är RH positiv, om det nu är rätt det jag hittade.)
  • Vilaa

Förstår inte riktigt vad det är med det där Prednisolon som gör att läkarna är så ovilliga. Jag har frågat 3 stycken gynekologer och kammat hem 0. (Däribland samma gynekolog som skrev ut till en annan här.)

• Vilaa
    Tinzu skrev 2011-10-19 22:17:09 följande:
    jag har så svårt att läsa, men vill gärna veta om Hypotyreos räknas in som ett möjligt tecken på att man har ett aggressivt immunförsvar?

Vi har försökt få barn i strax 4 år, jag har varit gravid en gång vad jag vet om, och det var för snart 1 år sen och då fick jag missfall i vecka 6.. jag har fått lite tvetydiga resultat på graviditetstester efteråt men räknar med att dom varit negativa, när jag nämnde detta för min läkare så ville hon att det skulle tas blodprov för TPO-antikroppar, men det visade sig att jag inte hade något sådant.. jag har dock Hypotyreos, vilket i sig gör det svårare vad jag förstått
    Jag har sköldkörtelproblem, och går till en endokrinolog, och har även antikroppar. Sist jag mätte hade jag värdet 84 och refvärdet är under 34 enligt min doktor. Men hon menar på att det bara är pytteliteförhöjt med mitt värde så inget prednisolon där heller. Däremot tyckte hon det kan vara en bra idé om en gynekolog testade det.. Det verkar liksom som att alla tycker man kan testa det men ingen vill vara den som skriver ut det. ?

TSH är annars när jag äter levaxin på 100 mg 0,5. Så bra värde.
    T3 4,8
    T4 20
  • Vilaa

Grattis Lully Hill!

Det var länge sedan jag skrev i den här tråden och vi har inte orkat försöka bli gravida igen ännu men har fått en ny gynekolog som verkar mycket bra, har fått prednisolon och fragminsprutor som ny handlingsplan så hoppas jag snart ska få chansen att testa om dom nya medicinerna kan ge mig något. Är lite oroad över att ta sprutor bara ;)

Prednisolonet ska jag börja med vid mensens start den cykeln vi önskar bli gravida i för att få ut det i kroppen redan innan.

• Vilaa

Lully Hill: Häftigt att det går så bra för dig äntligen! Men vilken djävla resa, är osäker på om jag hade orkat, och det måste ha kostat en hel del.

• Vilaa

Stort grattis lillaM!

Min mens ska komma nu i början av nästa vecka då ska jag sätta igång med prednisolon. Spännande! =)

Var det svårt att ta fragmin sprutorna? Är orolig för dom, fast jag inte ens blivit gravid ännu Tungan ute

• Vilaa
    L Maria skrev 2012-01-05 22:30:20 följande:
    Finns det information någonstans om vilka läkare/kliniker/sjukhus i Sverige som är villiga att skriva ut prednisolon...?
    Innan jag fick det utskrivet så tyckte jag det verkade omöjligt att hitta en läkare som ville testa det men nu bara dom senaste veckorna om man läser i dom här trådarna så är vi ju massor som ska äta den medicinen så tror den är på g att slå igenom som medicin och lättare att hitta doktorer. Men det bästa är nog att googla på det och läsa gamla trådar för tips, sen är det förståss olika vad man har för patienthistoria, om läkaren tror att det skulle vara någon hjälp för en.
  • Vilaa
    Ninninn skrev 2012-01-07 09:08:32 följande:
    Grattis lilla M till plusset denna gången ska de gå vägen för dig!!

Ni som tar prednisolon börjar ni med dom vid ägglossning och sen slutar när mensen kommer eller forstsätter ni hela tiden så kroppen ska fatta?? ja fick mensen i tisdags men ja tänker fortsätta med samma dos hela tiden känns meningslöst att sluta å sen börja två veckor senare igen bättre att hålla på hela tiden så kroppen förstår!

Väldigt konstigt med, ja e ALDRIG sjuk bara 1 gång/år och då e ja lite förkyld och har ont i halsen en vecka men nu när ja tar prednislolon så e ja sjuk mer, vaknade idag med ont i halsen och förkyld har varit de 3 gånger på 4 månader nu!! de betyder ju bara att prednislononet dämpar mitt immunförsvar :) å de e ju bra!   
    Hej! Jag ska börja vid mensens första dag den månad jag vill bli gravid för att immunförsvaret ska vara nedsatt redan från början, men om jag inte skulle bli gravid inom 3 månader skulle jag sluta och ha ett uppehåll av prednisolonet, vet inte varför riktigt men att kroppen inte mår så bra av att äta det länge? Tror det vid graviditet är så att jag ska äta fram tills v 12, kan ha varit fram till v 9 med men vill gärna fortsätta så långt det är riskfritt så v 12. För säkerhetsskull. Har 10 mg en tablett om dagen och längtar tills mensstart nu =)
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.