Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
Kul att ni är igång i tråden igen!!!
För min del har det inte hänt så mycket. I våras var jag inne på att göra en IVF på egna ägg och samtidigt göra immunterapi i Athen. Det som Lifeclinic i Athen, Dr Dimitri Papanikolau, har ordinerat för min del är Prednisolontabletter och Intralipid transfusion. Jag är ju trotsallt gammal i sammanhanget (45 år) så chanserna är inte så stora. Typiskt nog fick jag problem med mensen. Har hakat upp sig flera cykler i rad. Konstigt jag som alltid varit som en klocka! Kan det vara stress, omedvetet? Eller så blir det så här imin ålder. Jag är alltså inne på att skippa IVF med egna ägg och gå direkt på ÄD. Alla jag pratar med säger att jag skall spara pengarna till ÄD, bara CFC i CPH och Athen doktorn är villiga att göra IVF på mig. Chansen skall vara obefintlig.
I vart fall så väntar jag nu på ÄD i Finland. De har sagt att de kan ha en donator klar tidigt i höst :))
Tillsammans med det så måste jag få till immunbehandling annars kommer det inte att gå. Jag har gjort en ÄD förut som misslyckades. Jag var inne på att ta hjälp av Dr Gorgy i London men han ville göra ungefär 100 olika ytterligare prover, samt LIT. Jag vet inte om det är behov av det egentligen. Känner mig lite villrådig kring det. Hur skall jag göra? Är det bara ett sätt att tjäna pengar? Hur seriös är han egentligen? Det försenar ju prosessen, tar tid, är stressigt, förutom att det kostar en massa! Jag har redan gjort prover i Athen som kostade ca 8000 kr.
Jag är som sagt lite villrådig och funderar hur jag skall göra. Har haft fullt upp med semester och inköp av ny segelbåt så jag har förträngt allt men måste ju bestämma mig nu. Skall man göra allt på en gång med Dr Gorgy eller lyssna på Athendoktorn och bara göra det han ordinerat? Han säger att det är onödigt med fler prover med mina problem (ägget fastnar inte) och att behandlingen är i stort sätt densamma. Han gör inte LIT.
Undertiden äter jag massor av fiskolja som lugnar immunförsvaret, folsyra, samt Fertile XX. (Dr Dimitri har ordinerat detta för IVF).
Hälsningar LH
Själv är jag 46 år och och efter 9 missfall och diverse inseminationer och IVF i Sverige blev jag gravid på första äggdonations försöket Är nu i v.30. Jag valde AVA-kliniken i Riga eftersom åldersgränsen där är 49 år och väntetiden kortare än AVA-kliniken i Finland. I Finland är det 46 års gräns och eftersom jag var 45 år när jag påbörjade behandlingen kändes det lite stressigt om det inte skulle gå vägen första gången. Jag kan bara säga till dig som min svenske läkare sa: "spara pengarna och satsa dom på äggdonation istället för då är chansen större". Framförallt för dig och mig som inte har så många år på oss. Sedan kan jag råda dig att gå på akupunktur för att hjälpa äggen att fastna. Jag gick på behandlingar i några månader innan ÄD och fick det dessutom innan och efter ET i Riga.
LYCKA TILL!
Hälsningar Hoppfull 10-e gången gillt