• Anzile

Hm... nu blev jag lite ställd här...

Jag och min man ska få strata upp vår syskonutredning den 7 april. När jag fick reda på det datumet tänkte jag att det var lika bra att boka tid för läkarundersökning direkt... (för det måste man väl göra även när man gör syskonutredn eller?? Måste vår son också göra en undersökn??

De sa de skulle kalla oss. Jag sa att det inte var så bråttom... Nu ringde hon från Vårdcentralen och sa att vi fått tid den 6 april! Alltså dan INNAN själva utredningen börjar. Jag sa då igen att vi kunde vänta lite men då sa hon att det var väldigt svårt att få ihop det med tider.. Tror ni det gör nåt att vi gör undersökningen redan innan syskonutredningen drar igång? 

Om jag minns rätt hade vi några blanketter sist som vi skulle ta med oss. Är det samma sak nu?? Var hittar vi dem? 

Hoppas nån vill svara :) 

• Svar på tråden Hm... nu blev jag lite ställd här...
  • Zabka

Olika kommuner vill ha det på olika sätt. Vi var tvungna att göra vår hälsokontroll innan utredningen startade. Soc skickade blanketterna till oss med snigelpost. Men jag vet att andra kommuner kör hälsokontrollen senare i utredningen.

Ring er soc och fråga hur de vill att ni gör.

So far, no morning sickness...but the paper cuts are terrible!
  • Namaste72

Blanketterna finns på Socialstyrelsens hemsida, under adoption -> blanketter. Vi gjorde vår undersökning innan utredningen (syskon). Bara vi vuxna, inte dottern (som ju inte är den som ska bedömas)

{ Mamma till världens finaste dotter } { vecka 8 av 52-78}
  • Namaste72

Oj sorry, Elsa77 hann före

• Anzile

Hanya 72: Ska man lämna urinprov å göra HIV-test nu också?

• Namaste72
    Anzile skrev 2011-03-31 09:52:44 följande:
    Hanya 72: Ska man lämna urinprov å göra HIV-test nu också?
    Ja. Vi fick göra om allt.
  • Anzile

Okej, jag läste på blanketten nu.. det skulle man visst... 

• LinnL

Det är säkert olika i olika kommuner, men eftersom läkarundersökningen måste göras om med jämna mellanrum (hm, måste kolla upp vilka mellanrum...) är det mest ekonomiskt att göra den sent i utredningen om det går. Vet man med sig att man har en massa sjukdomar etc som behöver tas upp i utredningen, är det kanske bättre att göra den tidigt så att man hinner. Vi hade ett möte som handlade om hälsa, så vi gjorde undersökningarna precis före det.

• Chimamanda

Enligt vår utredare gäller läkarintygen i ett år.

Svar på tråden Hm... nu blev jag lite ställd här...