• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?

• Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)
  • John D
    Anonym skrev 2011-03-30 10:53:33 följande:
    Hur skulle du vilja förändra sjukförsäkringssystemet? Tycker du inte att det är svårt nog att bli sjukskriven eller att få sjukersättning idag?
    "Svårt nog"?
    När jag sa förbättra så tog du alltså för givet att jag ville göra det svårare? På vilket sätt skulle det göra systemet bättre?
  • Anonym
    John D skrev 2011-03-30 10:57:20 följande:
    "Svårt nog"?
    När jag sa förbättra så tog du alltså för givet att jag ville göra det svårare? På vilket sätt skulle det göra systemet bättre?
    Du verkar anta att det är många friska som får sjukpenning och sjukersättning, om jag tolkar ditt tidigare inlägg rätt. Därav undrar jag om du inte tycker att det är tillräckligt svårt att få sjukpenning och sjukersättning idag. Visst, du vill förenkla, men hur? Varför svarar du inte bara på frågan? Som det brukar vara så innebär alla förändringar komplikationer och försvåringar, men du kanske har en genial plan?
  • Fru U

Jag är sjukpensionär. Och jag jobbar. Problem med det?!

Jag känner ungefär en person som ts beskriver fast hon har andra djur. Hon höll på att gå under fysiskt en period av allt hon gjorde på sin gård innan hon fick hjälp av vänner men utan det hon gör på sin gård så hade hon gått under psykiskt. Hon har bl.a fått whiplashskador tre ggr  (en skada som drabbar alla olika).

Hennes djur bryr sig inte om att hon ibland går ut till dem med ett tomt matkar för hon är för trött/har för ont för att koppla morgon=matkar=fylla på och måste gå tillbaka, så länge de får sin mat. Hennes djur bryr sig inte om det tar flera timmar att lägga ut hö/halm. De bryr sig inte om det tar timmar att fylla på vatten till dem.

En arbetsgivare är inte förlåtande när en person glömmer saker, när det tar tre-fyra ggr längre tid än för en normalperson att göra något

Och ang att starta eget: gör det själv och se vilket arbete det är och vad som krävs för att man ska kunna leva på det!

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Anonym
    John D skrev 2011-03-30 10:43:16 följande:
    Vad spelar det för roll?
    TS frågar om det är fel av henne att tycka det är konstigt att en till synes fullt frisk person är sjukskriven.
    Varför då inte lite vänligt upplysa TS om att många sjukdomar inte syns utåt, och personen kan mycket väl vara legitimt sjukskriven trots att den förefaller vara fullt frisk.

Jag tycker TS ställer en fullt rimlig fråga. En person förefaller fullt frisk och verkar ha hur mycket energi och ork som helst, men är ändå sjukskriven. Är det verkligen så konstigt att det väcker frågor? Varför är det så fruktansvärt att lite försiktigt ifrågasätta det?

Jag betalar mer än gärna skatt och avgifter för att hjälpa dom som behöver hjälp, det tycker jag är en självklarhet i varje modernt samhälle! Men jag förbehåller mig rätten att åtminstone få ifrågasätta vad pengarna används till. Får jag bara ett rimligt svar så är jag nöjd, men rätten att ställa frågan, den vägrar jag att kompromissa med!
    Det spelar en oerhört stor roll! Vem skulle vija bli trakkasserad och anmäld för att man simulerar sjukdom, då den är dold, bara för att man inte gör en stämpel i pannan som talar om för allmänheten att man har en psykisk diagnos? Har du brutna ben så skulle ingen ifrågasätta men har du bruten själ så är det visst fritt fram att både ifrågasätta och anmäla misstanke om fusk.

Anser du att du har rätt att bli informerad om andras sjukdomar så att du kan bedöma om du vill vara med och betala för deras sjukpenning/sjukersättning?
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 11:08:17 följande:
    Det spelar en oerhört stor roll! Vem skulle vija bli trakkasserad och anmäld för att man simulerar sjukdom, då den är dold, bara för att man inte gör en stämpel i pannan som talar om för allmänheten att man har en psykisk diagnos? Har du brutna ben så skulle ingen ifrågasätta men har du bruten själ så är det visst fritt fram att både ifrågasätta och anmäla misstanke om fusk.

Anser du att du har rätt att bli informerad om andras sjukdomar så att du kan bedöma om du vill vara med och betala för deras sjukpenning/sjukersättning?
    Att bli anmäld är ett oerhört stort psykiskt trauma rent ut sagt. Särskilt när den görs anonymt. Och ekonomin åker i botten.

Om folk nu har sådana problem att de vill anmäla varför kan de inte sluta vara så jäkla fega och fråga den det gäller istället!
  • Lady without tattoo

Idag vid en hel sjukpension (tillsvidare sjukersättning) har man rätt att arbeta/studera (ej högskola/komvux) 5 timmar i veckan med lön eller ideellt.

De nya reglerna säger att man (som hel sjukpensionär) får studera, arbeta ideellt i princip hur mycket som helst samt arbeta med lön upp till 42800:- om året utan att sjukersättningen minskar.
    http://politik.ifokus.se/discussions/4d7155bdb9cb462221067dca-nya-regler-for-sjukpensionarer

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Anonym
    Omorfia skrev 2011-03-30 10:55:13 följande:
    Fast om personen är "frisk" eller "sjuk" har ju som bekant inte med saken att göra. Arbetsförmågan är det som är relevant eller inte. Personen som TS beskriver verkar ju onekligen arbetsförmögen..

Kan man jobba så ska man det. Alla måste inte kunna jobba på kontor eller inom vården eller nåt annat "vanligt" jobb. Man är liksom inte "sjuk" för att man inte klarar av att vara anställd. Kan man driva ett eget företag är det ju det man får hålla på med. Inte kan man automatiskt anses som sjuk heller för att man har en psykiatrisk diagnos. Det finns gott om människor med psykiska sjukdomar som inte är "sjuka".
    Arbetsförmågan kan finnas ibland och andra gånger inte. Sen vet jag inte om ts granskar denna person dygnet runt, ser exakt vad personen gör eller inte. Jag tycker det verkar skumt att ts vet att denne sköter om 5 hästar, föder upp massor av valpkullar, sköter en stor trädgård och hus men samtidigt har ts ingen koll på varför personen är sjuk eller på vilket sätt det visar sig för denne...
  • Anonym
    Anonym (anmäl) skrev 2011-03-30 08:16:44 följande:
    Anmäl. 

Klarar man av alla de där sysslorna så är chanserna goda att man klarar av "någon slags arbete" och då ska man inte vara sjukpensionär. Har personen ifråga sedan en diagnos som rättfärdigar sjukpensionen så kommer det ju inte hända något.

Jag känner till flertalet personer som är sjukpensionärer som klarar av att jobba men som helt enkelt inte vill. En som är sjukpensionär pga ryggen men som ständigt är ute och påtar i trädgården, målar om huset, klipper gräsmattan osv. 

Det är inte FK eller regeringen som förstör för de som är sjuka och blir utan sjukpenning, det är alla fuskare.   
    Håller helt och hållet med! Förutom att jag kallar inte de för fuskare. Jag tror snarare att de inte tror att de kan göra något annat. de tror inte på sin egen förmåga helt enkelt. Sen finns det givetvis såna som inte kan jobba alls, men som ändå råkar illa ut. Men jag förstår varför regeringen drog igång en jätteprocess att få ut folk i arbete (även om det gick som de inte hade tänkt sig), Trots att jag röstade vänster (jag sympatiröstade, kommer aldrig göra det igen).
  • Fru U
    Lady without tattoo skrev 2011-03-30 11:10:30 följande:

Idag vid en hel sjukpension (tillsvidare sjukersättning) har man rätt att arbeta/studera (ej högskola/komvux) 5 timmar i veckan med lön eller ideellt.

De nya reglerna säger att man (som hel sjukpensionär) får studera, arbeta ideellt i princip hur mycket som helst samt arbeta med lön upp till 42800:- om året utan att sjukersättningen minskar.
    politik.ifokus.se/discussions/4d7155bdb9cb462...

Ja det får man bara man talar om för FK att man gör det. Ett stort steg framåt till att låta sjuka vara en del av samhället.

Beroende på när man fick sin sjukpension har man kunnat hålla på med hobbies som genererat inkomst i väldigt många år, det är inget nytt
  • Anonym

Nej, det är inte okej. En frisk sjukpensionär ska arbeta. Jag vill inte betala för någon lat jävel som är för ointresserad av verkliga livet för att försörja sig själv.

Sen undrar jag hur det går ihop med att vara kennelägare och sjukpensionär? Får man verkligen ha en sidoinkomst från näringsverksamhet när man går på försäkringskassebidrag? Eller är det svart hon/han kör kenneln?

Jag skulle nog inte anmäla personen, men nog f*n blir jag förbannad när jag hör sådant! Var själv långtidssjukskriven pga kronisk sjukdom, och så som jag fick kämpa för att få rätt att stanna  hemma en månad i taget önskar jag inte någon annan människa. Kraven för att bli sjukpensionär är ju dessutom högre nu än förut. Hur är det möjligt att bete sig så här utan att ärendet omprövas???

Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)