• Andie11

Nyheter om Caras nya riktlinjer för Indienadoptioner?

Hej,
    har någon hört något mer om den indiska adoptionsmyndigheten Caras nya riktlinjer som skulle ha presenterats för alla barnhem i Indien som jobbar med Indienadoptioner under förra veckan?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-29 07:50
    ....det blev en hel del återupprepningar av ordet Indien men ni förstår säkert vad jag menar :) orsaken till varför jag ställer frågan är att jag försöker luska ut huruvida riktlinjerna kommer att påverka tiden mellan mitt BB och RB. Jag har förstått att den kan komma att förlängas men kan den, tvärtom, även förkortas?

• Svar på tråden Nyheter om Caras nya riktlinjer för Indienadoptioner?
  • Namaste72

De två saker jag hört är att man numera ska ha ett intyg efter domstolens beslut, som CARA ska utfärda, och som sen används för att söka medborgarskap på plats i Delhi (så som amerikanska familjer fått göra). Dvs barnet ska åka på svenskt pass till Sverige.
    Det andra var att domaren ska träffa ALLA barn, oavsett ålder innan beslut tas. Här kan det nog tänkas att det kommer ta tid.

Har du fått BB? Har du fått NOC?

Om det var för en tid sedan så kanske inte de nya riktlinjerna hinner omsättas i praktiken och då kanske det går fortare.

{ Mamma till världens finaste dotter } { vecka 8 av 52-78}
  • Andie11

Tack för ditt svar! Vi har precis fått BB och handlingarna är på plats i Indien. Från det du skriver så förefaller det ju så att processen tyvärr kanske kommer att fördröjas. *Suck*. Hoppas bara att vi får mer besked om detta under väntetidens gång. Hittills har jag inte kunnat hitta något på nätet men det kommer säkert.

• Namaste72

Risken är väl att det tar lite längre tid innan allt sätter sig. Sen kan det alltid komma till en massa strul, tex att organisationens tillstånd kanske går ut och måste förnyas mitt i processen.

Grattis till barnet/barnen!  {#emotions_dlg.flower}

{ Mamma till världens finaste dotter } { vecka 8 av 52-78}
  • MamaLily

Stämmer in! Grattis till BB!!!

Men det är alltså inte på gång ännu med central matchning?? Det var ju föreslaget men det har å andra sidan tagit så lååååååång tid med de nya riktlinjerna (har pratats om det i åratal), kanske kom det bort på vägen eller kommer senare. 

• Andie11

Tack Hanya72 och MamaLily! Solig
    Är jätteglad men bävar inför vad som verkar bli en lååååång väntan. Men, men, huvudsaken är att BB har kommit och att vi är på g. Licensfrågan bör inte bli något problem men allt annat som du beskrev, Hanya, kan ju bli det. Hittade förresten den här informationen på nätet, gällande Australien av alla ställen:
    https://www.ag.gov.au/www/agd/agd.nsf/Page/IntercountryAdoption_WhatsNew_WhatNew. Annars verkar de nya riktlinjerna inte ha fått något genomslag internetledes men med tanke på att de presenterades under förra veckan är det kanske för mycket begärt.

• hellokitty1

Puffar lite, nån som hört nåt om Indiens nya riktlinjer? 

Svar på tråden Nyheter om Caras nya riktlinjer för Indienadoptioner?