• nenne87

Sköldkötelvärde på 0,27 fritt t4 på 11! normalt?

Idag fick jag svar på mitt blodprov och det visade ett "normalt" värde enligt gyn.
    Jag har under ett år fått 3 missfall och är under utredning och detta är mitt första prov.

TSH: 0,27
    fritt T4: 11

Är detta för lågt? Eller är det bra?

Tycker ni att jag ska ta andra prov oxå???

• Svar på tråden Sköldkötelvärde på 0,27 fritt t4 på 11! normalt?
  • Hjärtefröjd

Enligt de gränsvärdena jag har sett så är dina resultat bra, även om TSH-värdet är ganska nära den nedre gränsen.

Gränsvärden
    TSH (0.20-4.00)
    Fritt T4  (9-22)
    Fritt T3 (2,5-5,6)

• nenne87

Men kan det vara så att man har för lågt värde oxå? för jag har ju hört och läst att dom  som har över 2,5 och uppåt har för högt och dom har svårt att bli gravida....

• Hjärtefröjd
    nenne87 skrev 2011-03-28 20:25:06 följande:
    Men kan det vara så att man har för lågt värde oxå? för jag har ju hört och läst att dom  som har över 2,5 och uppåt har för högt och dom har svårt att bli gravida....
    Det kan man, har man för lite sköldkörtelhormon kallas det hypotyreos. Men om din läkare säger att dina värden är bra så är de nog det.
  • rosenmamman

Det är svårt att värdera om det är bra eller inte. Du anger inte referensvärden. Det finns olika mätmetoder på sköldkörtelvärden så du måste veta referensen dör du tagit proverna om du ska veta om det är bra eller inte. Har en läkare rekommenderat dig att följa värdena ska du göra det.

• nenne87

Har kollat upp referensvärdet på mitt labb på Sahlgrenska och det är Tsh 0,2-4,0 T4 8-11 Så då är ju allt bra!

Svar på tråden Sköldkötelvärde på 0,27 fritt t4 på 11! normalt?