• Anonym

Resa utomlands som familjehem

Hej!
    Vi har funderat över att bli familjehem i framtiden, eller inom snar framtid snarare.
    I vår kommun har kontaktpersoner och familjehem samma utbildningstillfällen i början och då jag är kontaktperson känner jag att jag har hyfsad koll på vad uppdraget kan innebära. 
    Men en sak som vi nyligen kom att tänka på och som inte framgick på utbildningen (vad jag minns efter den tid som gått) är vad som gäller angående resor?

Får man resa iväg på semester under exempelvis sommarlov? Vi tycker mycket om att just resa och brukar åka bort 4-5 veckor varje sommar. Är själva utlandsvistelsen något som kan vara svårt på grund av LVU eller liknande? 

• Svar på tråden Resa utomlands som familjehem
  • Anonym

Det är inga problem alls med att åka utomlands med placerade barn vare sig det är SOL eller LVU placering!
    Vi har gjort det många,många gånger!
    Soc betalar barnets del av resan och barnets del av omkostnaden under resan some en sxtra utbetalning!
    Vid LVU kan det vara lite mer "känsligt" att åka utomlands då LVU:et INTE gäller utanför Sveriges gränser! Så det beror helt och hållet på varför LVU:et är satt och om det finns nån risk kring att barnet kanske hämtas hem av bio förälder utanför gränserna.... har själv varit med om det! Soc sa att det va Ok och så när vi kom till Danmanrk hämtade pappan barnet från flygplatsen vi befann oss på och tog barnet med sig! Blev bra tull slut ädå men just sånt måste ni kolla upp innan....kan det finnas risk att någon "tar barnet" igrån er utanför Sveriges gränser!
    Annars så ska det fungera helt problemfritt!
    Vårdnadshavaren måste skriva på pass ansökan vid SOL och vid LVU har jag varit med om att Soc skriver under!
    Kolla först vad det är för barn du har placerade och att det är okej med Soc!
    Dom brukar vara jätte positiva till att resa iväg hela familjen och hjälper till med allt som behövs och informerar er om vad ni ska tänka på!
    Alla gånger vi gjort det har det gått jätte bra:)

• Anonym

Tänk på umgänget bara. Föräldrar som har umgänge t.ex en gång (eller mer) per vecka uppskattar troligen inte att ni reser bort med deras barn!

• Anonym
    morochmer skrev 2011-04-19 07:32:27 följande:
    Dels är det inte vanligt med så täta umgängen och dels så uppskattar de flesta föräldrar att deras barn får åka på en härlig resa.

Utgick du från dig själv när du svarade?
    Nej, jag har aldrig haft några barn i familjehem. Däremot har jag arbetat med familjer som haft sina barn placerade i familjehem och just det här med umgänget är något som de flesta (enligt min erfarenhet) familjehem krånglar med. (läs: motarbetar)

Därav min åsikt gällande resor!
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-04-19 07:32:27 följande:
    Dels är det inte vanligt med så täta umgängen och dels så uppskattar de flesta föräldrar att deras barn får åka på en härlig resa.

Utgick du från dig själv när du svarade?
    Har 2 st placerade barn hemma sen 3 år tillbaka.Båda barnen har umgänge med sina mammor varannan helg + en vecka på sommarlovet!
    Åker hem till mammorna på fredag, hämtasav dom  på dagis och kommer sen på söndag eftermiddag hem till oss!
    Vet många fler placerade barn som har relativt täta umgängen med sina bio föräldrar och det funkar hur bra som helst!
    Som familjehem kan man och bör man underlätta umgängena, kan man inte hjälpa till så att umgänga blir bra ska man definitivt inte stjälpa.... tyvärr så finns det många som gör det!
    Barnen behöver ha kontakt och umgänge med sina bioföräldrar i dom flesta fall! 
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-11 08:48:49 följande:
    Var det här riktat till migObestämd
    Ja det var det säkert.....du kanske inte vill ge tillbaks andras barn som du har....Du vill behålla dom!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 11:17:54 följande:
    Ja det var det säkert.....du kanske inte vill ge tillbaks andras barn som du har....Du vill behålla dom!
    Ha ha ha, det var ju otroligt sjukt sagt...du har själv barn i familjehem hör jag?
  • Anonym
    Neeapeea skrev 2011-05-11 15:27:02 följande:
    Du kan resa med ett SOL placerat barn. Ett LVU barn får absolut inte lämna landet väl ?
    Däremot kan man nog ansöka om tillstånd av socialstyrelsen om man nu skulle vilja resa med ett LVU barn, Men du måste då veta att du verkligen kan lita på barnet, Min syster va LVU placerad o inte alls pålitlig, inte ens i dagens läge, de vill säga att tar mamma med oss på en utlands trip å bråk uppstår skulle hon lätt kunna dra där ifrån o skita i vad som händer.
    Man får resa även med ett barn under LVU men det finns risk för kidnappning i vissa fall för LVU gäller enbart inom landets gränser.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 00:41:57 följande:
    Har 2 st placerade barn hemma sen 3 år tillbaka.Båda barnen har umgänge med sina mammor varannan helg + en vecka på sommarlovet!
    Åker hem till mammorna på fredag, hämtasav dom  på dagis och kommer sen på söndag eftermiddag hem till oss!
    Vet många fler placerade barn som har relativt täta umgängen med sina bio föräldrar och det funkar hur bra som helst!
    Som familjehem kan man och bör man underlätta umgängena, kan man inte hjälpa till så att umgänga blir bra ska man definitivt inte stjälpa.... tyvärr så finns det många som gör det!
    Barnen behöver ha kontakt och umgänge med sina bioföräldrar i dom flesta fall! 
    Det beror på VARFÖR barnen är placerade hur täta umgängen dom ska ha. Om en förälder är direkt försumlig/farlig för sitt barn så kan det räcka med umgänge en dag i månaden några timmar. En annan, som kanske gör sitt bästa, men som inte fixar det hela vägen på heltid kan ha umgänge som i ditt fall.
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-05-11 16:20:53 följande:
    Skulle soc lvu:a mitt barn på felaktiga grunder så skulle jag gladeligen skriva på en passansökan och HOPPAS på att familjehemmet tar med mitt barn utom Sveriges gräns !
    hi hi
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-05-11 16:20:53 följande:
    Skulle soc lvu:a mitt barn på felaktiga grunder så skulle jag gladeligen skriva på en passansökan och HOPPAS på att familjehemmet tar med mitt barn utom Sveriges gräns !
    Sedan när är det soc som beslutar om LVU?
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-11 21:00:09 följande:
    Vad menar du med "Det blir ett tillfälligt beslut under utlandsvistelsen"

Vi har varit familjehem i många år och nästan enbart haft placeringar enl LVU. Vi reser utomlands fera gånger varje år och det är inget  socialnämnden har haft med att göra.
    Soc sekr är inte insatt.. maan vill låtsas vara det. Fortsätt resa så länge barnen inte riskeras att kidnappas på semestern!!
  • Anonym
    Anonym (soc. sek) skrev 2011-05-11 20:37:32 följande:
    Ett LVUat barn får resa utomland. Det är socialnämnden som tar beslut om det är lämpligt i det enskilda fallet. Det blir ett tillfälligt beslut under utlandsvistelsen.
    En semesterresa behöver inte godkännnas av socialnämnden. Var får du den idén ifrån?
  • Anonym

ALLA bio förädrar kidnappar sina barn när ni åker på semester...halleluja

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 23:40:48 följande:
    ALLA bio förädrar kidnappar sina barn när ni åker på semester...halleluja
    Risken finns så därför spelar du dum och påatår att alla gör det eller?
  • Anonym

Verkar som om det är dags för FL att rensa upp lite i tråden..... en jäkla massa skitsnack och lika många OT inlägg!
    Hur svårt kan det vara för vuxna människor att hålla sig till ämnet!
    Suck! 

Svar på tråden Resa utomlands som familjehem