• Gravid 2008

En undran?

Min dotter är 2,5 år. När får man lov att vända bilbarnstolen framåt. När är de säkrast?

• Svar på tråden En undran?
  • Emerun

Helst vänta så länge som det går, men åtminstone tills de är 4år rekomendrar NTF mfl.

• karolin79

Vi har fått vända vår (3,5 åring) pga att hon har så långa ben.
    Men detta gjorde vi nyligen, tycker man ska vänta så länge det går.

• FrkJenny
    Gravid 2008 skrev 2011-03-26 08:47:08 följande:
    Min dotter är 2,5 år. När får man lov att vända bilbarnstolen framåt. När är de säkrast?
    Minimum fyra-fem år behöver de vara för att nacken ska ha chans att hålla vid en krock framåtvänt.
  • Dr Mupp

Absolut inte före det att barnet är minst 4 år och väger minst 15 kg. Men om man älskar sina barn och vill att de ska åka så säkert som möjligt så väntar man så länge man kan. Vilket innebär ca 125 cm eller 25 kg för Britax Two-way som är den stol som räcker längst.

karolin79 skrev 2011-03-26 09:48:33 följande:
    Långa ben är inte anlending att vända. Att sitta med böjda ben är inte farligt. Att sitta framåt i den åldern är däremot livsfarligt. Fast ni kanske föredrar att hon bryter nacken än att hon sitter lite obekvämt.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Finesse
    Aldrig.. de är säkrare t.o.m. för en vuxen att sitta bakåtvänd.

Men eftersom det inte finns stolar för vuxna eller större barn så säger man så länge det är tekniskt möjligt, vilket betyder att så länge öronen inte sticker över kanten på stolen eller barnet väger över 25 kg BÖR dom sitta bakåtvända. Det är 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd än framåtvänd. 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Cecci78

Helst inte innan 5 års ålder. Det är bara bortförklaringar att 3-4 åringar inte kan sitta bakåt, min pojk är 122,5 cm o har långa ben, han sitter bakåt i en Britax Two Way, han är 6 år o 4 mån...

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?recid=30998

• cicci85

Enligt lagen så får du använda en stol med internsele framåt när barnet väger 9 kg och bilkudde med bilens bälte när barnet väger 15 kg.

MEN du bör vänta så länge som möjligt men att vända framåt. Bakåtvända stolar funkar tills barnet väger 25 kg om inte barnet har 1/3 av huvudet över kanten innan dess. Har man en liten bilstol tex britax freeway skulle jag byta till en britax twoway som är betydligt högre i ryggen. Barnet bör vara minst 5 år innan det vänds framåt.

Här kan du läsa mer om varför barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt www.familjeliv.se/Forum-3-101/m55363042.html

• karolin79

Tjabba eller nåt: hur kan du bara ens tro det? Du vet ju Inget om mig o bara attackerar mig på detta sätt.
    Fruktansvärt!!
    Jag bara gav min synpunkt på hur vi gjort!

• Dr Mupp
    karolin79 skrev 2011-03-28 16:53:56 följande:
    Tjabba eller nåt: hur kan du bara ens tro det? Du vet ju Inget om mig o bara attackerar mig på detta sätt.
    Fruktansvärt!!
    Jag bara gav min synpunkt på hur vi gjort!
    Tja för det finns bara två anledningar att vända framåt och det är när barnet väger 25 kg eller när öronen sticker upp ovanför kanten på Britax Two-way. Alla andra anledningar är väredlösa och innebär att man i onödan riskerar livet på sitt barn. Jag kan vara se en anlening till varför man frivilligt riskerar livet på sitt barn och det är att man inte bryr sig ifall det skadas eller dör.
  • tinis77
    karolin79 skrev 2011-03-26 09:48:33 följande:
    Vände ni bara för att hon har långa ben?? Men stolen är inte urvuxen eller?
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • pluvdo
    Dr Mupp skrev 2011-03-28 16:56:37 följande:
    Tja för det finns bara två anledningar att vända framåt och det är när barnet väger 25 kg eller när öronen sticker upp ovanför kanten på Britax Two-way. Alla andra anledningar är väredlösa och innebär att man i onödan riskerar livet på sitt barn. Jag kan vara se en anlening till varför man frivilligt riskerar livet på sitt barn och det är att man inte bryr sig ifall det skadas eller dör.
    Det där är allt lite väl hårt, du.
  • Dr Mupp
    pluvdo skrev 2011-03-28 22:57:53 följande:
    Det där är allt lite väl hårt, du.
    Det är det säkert men jag tycker det är fruktansvärt att småbarn dör i onödan för att föräldrarna vänder dem för tidigt.
  • pluvdo
    Dr Mupp skrev 2011-03-29 00:31:30 följande:
    Det är det säkert men jag tycker det är fruktansvärt att småbarn dör i onödan för att föräldrarna vänder dem för tidigt.
    Ja, men tänk om den flickan har så långa ben att hon inte kan sitta bekvämt i bilen och sitter och skriker och sparkar under hela bilfärden eller något sådant, då? Är inte det en trafikfara? Eller tänk om föräkldrarna inte visste det där om att barn kan sitta bakåtvända fram tills att huvudet sticker upp 1/3 över stolsryggen och att hur mycket benen sticker ut inte påverkar hur säkert det är? Oavsett så kan du ju informera om vad som gäller utan att öppet anklaga folk för att önska livet ur sina barn. Det finns faktiskt folk som gör saker baserat på okunskap (eller för all del "pest eller kolera" ifall det är så att man har ett envist barn som inte vill sitta med benen på ett sådant sätt att de inte går att sträcka ut och utgör en trafikfara genom att sitta och skrika under hela bilfärden), som inte har med illvilja att göra.
Svar på tråden En undran?