En undran?
Min dotter är 2,5 år. När får man lov att vända bilbarnstolen framåt. När är de säkrast?
Min dotter är 2,5 år. När får man lov att vända bilbarnstolen framåt. När är de säkrast?
Helst vänta så länge som det går, men åtminstone tills de är 4år rekomendrar NTF mfl.
Vi har fått vända vår (3,5 åring) pga att hon har så långa ben.
Men detta gjorde vi nyligen, tycker man ska vänta så länge det går.
Absolut inte före det att barnet är minst 4 år och väger minst 15 kg. Men om man älskar sina barn och vill att de ska åka så säkert som möjligt så väntar man så länge man kan. Vilket innebär ca 125 cm eller 25 kg för Britax Two-way som är den stol som räcker längst.
Helst inte innan 5 års ålder. Det är bara bortförklaringar att 3-4 åringar inte kan sitta bakåt, min pojk är 122,5 cm o har långa ben, han sitter bakåt i en Britax Two Way, han är 6 år o 4 mån...
http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?recid=30998
Enligt lagen så får du använda en stol med internsele framåt när barnet väger 9 kg och bilkudde med bilens bälte när barnet väger 15 kg.
MEN du bör vänta så länge som möjligt men att vända framåt. Bakåtvända stolar funkar tills barnet väger 25 kg om inte barnet har 1/3 av huvudet över kanten innan dess. Har man en liten bilstol tex britax freeway skulle jag byta till en britax twoway som är betydligt högre i ryggen. Barnet bör vara minst 5 år innan det vänds framåt.
Här kan du läsa mer om varför barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt www.familjeliv.se/Forum-3-101/m55363042.html
Tjabba eller nåt: hur kan du bara ens tro det? Du vet ju Inget om mig o bara attackerar mig på detta sätt.
Fruktansvärt!!
Jag bara gav min synpunkt på hur vi gjort!