Inlägg från: Pentagram |Visa alla inlägg
  • Pentagram

"Leka Gud"

Meh, uttrycket "leka gud" används om mänskliga ingrepp i naturliga skeenden där den som använder uttrycket anser att ingriparna saknar vishet eller insikt för att förstå de fulla konsekvenserna av sitt ingrepp. Vanligtvis finns det också med en underförstådd varning om att det kommer att straffa sig. Vad eventuella gudar gör eller inte gör har ingen relevans för uttrycket som sådant.

Användandet av uttrycket är i sig ingen garanti för att det refererade ingreppet är eller inte är lämpligt utan man får naturligtvis titta om det finns något mer i invändan än bara en motvilja mot att prova nya vägar.

Jag tillägger att jag själv aldrig använder uttrycket. Som ateist finner jag det nämligen en smula uddlöst.

• Pentagram
    puss skrev 2011-04-01 17:50:53 följande:
    jag tror inte att gud skulle ha gjort så, så jag ser fortfarande inte nån rimlig anledning till jämförelsen.
    ...
    Som sagt, uttrycket "leka gud" betyder inte "låtsas vara en specifik gud och agerar på ett sätt nämnde gud skulle gjort".
  • Pentagram
    puss skrev 2011-04-02 18:17:16 följande:
    specifik? ok, vilken gud kan det vara som lenora syftar på gissar du?
    Jag tror inte hon syftar på någon specifik gud, däremot tycks DU anta att man åsyftar en specifik gud med uttrycket.
Svar på tråden "Leka Gud"