Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

"Leka Gud"

det här uttalandet är rätt vanligt i vissa debatter och det intresserar mig. funkar det bara i vissa sammanhang? tydligen.

1. vad är att leka gud? det är att "sätta sig över naturens gång".  som tex att bögpar inte ska få barn. det är inte så "naturen menat".

2. varför ska man inte leka gud? vad är felet med att "sätta sig över naturen", om det nu är det man gör? ska man bara leva så som naturen menat, och hur är det? ska man acceptera en viss utveckling, vilket är naturligt, och i så fall, hur ska man bedöma vilken utveckling som är naturlig resp onaturlig?

ska man öht resonera om saken eller ska man avfärda uttrycket som ren idioti?

ska man operera, medicinera och förbättra saker,eller är det fel enligt denna definition, eftersom det innebär att leka gud?

up yours
  • Svar på tråden "Leka Gud"
  • puss
    Pickeli skrev 2011-03-25 07:43:45 följande:
    Jag satte ett frö nyss, lekte jag Gud då?
    skulle fröt hamna där av sig själv? antagligen inte.
    du hädiska människa .
    up yours
  • puss
    Pickeli skrev 2011-03-25 08:11:12 följande:
    Det blir helvetet för mig.

Okej jag sådde 2-3 frön, och det torde ju vara ännu värre.
    japp, you are banned.
    up yours
  • puss
    Oleanna skrev 2011-03-25 08:14:45 följande:
    De som säger så kanske borde ta sig en funderare på att för 100 år sedan kunde vi inte transplantera organ, ge cellgift för cancer och dylikt.
    Jag kan "nästan" garantera att de på den tiden tyckte det var att " leka gud" att ens tänka på det.
    Utvecklingen går framåt. 
    ja..... resonemanget leder ju till de märkligaste aversioner.
    up yours
  • puss
    Oleanna skrev 2011-03-25 08:21:48 följande:
    De kanske är elaka svanar, det tänkte jag inte på som ska raka vägen i helvetetDrömmer
    de är inte elaka,de har bara Personlighet(eller hur fan det var)
    up yours
  • puss
    Defiance skrev 2011-03-27 00:41:36 följande:

När människan leker Gud: Mengele

menar du att gud är ond? eller vad?
    up yours
  • puss
    Defiance skrev 2011-04-01 02:20:41 följande:
    Ett träd är inte god eller ond så jag anser att "Gud" är väl inte det ena eller det andra.

Jag ville bara påpeka att människan är däremot komplicerad. Mycket som man vill ironisera det där med "leka Gud och människan" så finns det definitivt en sida som man
    inte riktigt kan skratta åt, när den gör sig påmind. Det är definitivt inte roligt att t.ex. Mengele (människan) "lekte Gud".
    jag fattar inte på vilket sätt mengele "lekte gud". det får du förklara.
    Defiance skrev 2011-04-01 02:44:46 följande:
    Då utgår man från att  tro att "Gud" har ett medvetande, är något övernaturligt och skapar utifrån dessa. Men varför tillskriva "Gud" mänskliga egenskaper?
    för att gud skapade människan till sin avbild, så vissa likheter kan man ju rimligen anta finns.
    up yours
  • puss
    Lenora skrev 2011-04-01 16:09:39 följande:
    Till exempel då han sprutade in blått bläck i brunögda människor för att försöka göra dem blåögda. Ur hans synpunkt skulle det rätta till ett "problem" i människorasen. De flesta av hans ofrivilliga försöksobjekt blev blinda eller fick svåra infektioner. 
    jag tror inte att gud skulle ha gjort så, så jag ser fortfarande inte nån rimlig anledning till jämförelsen.
    men skitsamma, jag antar att det inte finns nåt bra svar.
    up yours
  • puss
    Pentagram skrev 2011-04-01 22:59:28 följande:
    Som sagt, uttrycket "leka gud" betyder inte "låtsas vara en specifik gud och agerar på ett sätt nämnde gud skulle gjort".
    specifik? ok, vilken gud kan det vara som lenora syftar på gissar du?
    up yours
  • puss
    Lenora skrev 2011-04-01 18:01:36 följande:
    Det är bara ett uttryck, hoppas att du förstår vad folk som använder det menar iallafall.

Det finns många uttryck och talesätt som inte är så vettiga om man analyserar dem. Varför skulle man få för sig att ropa "hej" innan man hoppar över en bäck i huvudtaget?
    efterosnm DU använde uttrycker frågar jag hur DU menar med det.
    varför andra säger vissa saker är inget jag frågar dig om.
    up yours
Svar på tråden "Leka Gud"