Inlägg från: Lenora |Visa alla inlägg
  • Lenora

"Leka Gud"

Defiance skrev 2011-03-27 00:41:36 följande:

När människan leker Gud: Mengele

Bra exempel, det är det jag tänker på när jag hör det uttrycket. Det är helt klart ett uttryck som är menat i negativ mening men att slänga in det när det gäller debatter i en gråzon känns lite tråkigt. 
  • Lenora
    puss skrev 2011-04-01 08:28:40 följande:
    jag fattar inte på vilket sätt mengele "lekte gud". det får du förklara.
    Till exempel då han sprutade in blått bläck i brunögda människor för att försöka göra dem blåögda. Ur hans synpunkt skulle det rätta till ett "problem" i människorasen. De flesta av hans ofrivilliga försöksobjekt blev blinda eller fick svåra infektioner. 
  • Lenora
    Lenora skrev 2011-04-01 16:09:39 följande:
    Till exempel då han sprutade in blått bläck i brunögda människor för att försöka göra dem blåögda. Ur hans synpunkt skulle det rätta till ett "problem" i människorasen. De flesta av hans ofrivilliga försöksobjekt blev blinda eller fick svåra infektioner. 
    Sprutade in bläcket i deras ögon alltså.
  • Lenora
    puss skrev 2011-04-01 17:50:53 följande:
    jag tror inte att gud skulle ha gjort så, så jag ser fortfarande inte nån rimlig anledning till jämförelsen.
    men skitsamma, jag antar att det inte finns nåt bra svar.
    Det är bara ett uttryck, hoppas att du förstår vad folk som använder det menar iallafall.

Det finns många uttryck och talesätt som inte är så vettiga om man analyserar dem. Varför skulle man få för sig att ropa "hej" innan man hoppar över en bäck i huvudtaget?
  • Lenora
    puss skrev 2011-04-02 18:18:02 följande:
    efterosnm DU använde uttrycker frågar jag hur DU menar med det.
    varför andra säger vissa saker är inget jag frågar dig om.
    Ah, förstår vad det är du vill disskutera nu, först förstod jag det som att du inte riktigt hade koll på vad uttrycket betydde. Skulle ha läst noggrannare.

Själv har jag ingen direkt åsikt i frågan annat än att uttrycket slängs runt i tid och otid. Som de skriver i denna artikel som du kanske tycker är intressant så finns det inte en uppfinning som inte skulle kunna ses som kränkande för någon Gud i någon religion.

http://www.prospectmagazine.co.uk/2010/05/playing-god-is-a-meaningless-dangerous-cliche/ 
Svar på tråden "Leka Gud"