• Krösa Majja

Vid vilken temperatur börjar ni med skalkläder till era barn?

Tycker själv att det är jättesvårt att avgöra när det är dax att ta fram vårens skalkläder och lägga undan vinteroverallen, så hur gör ni??

Skriv gärna en kommentar sen om tex vad ni har under skalkläderna, eller kanske om det finns något som skulle göra att ni ändå skulle välja att använda vinteroverallen vid en temperatur som ni annars skulle ha valt skalkläderna osv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken temperatur börjar ni med skalkläder till era barn?
  • snillis

Olika för olika barn.
    Sonen är varmblodig och svettas som en gris så han började vi med när det ff var ganska kallt (med fleece under givetvis).

Dottern, har vinterjacka och skalbyxor med fleece under ff.

Det är runt 0 här nu på dagarna fast just i dag är det mycket varmare - runt 7 grader

• Cloudy

Varmare än 5 plusgrader, sen är det ju skillnad på skalkläder och skalkläder också. Det finns ju supertunna varianter och mer rejäla varianter.

• Cloudy

Eller nja, mellan 0 och 5+ är nog rimligare. De svettas ju ihjäl i vinteroverallen när det är 0-gradigt.

• Älskarlivet
    vittra skrev 2011-03-22 10:34:15 följande:
    Mellan -5 och +5 beroende på vädret i övrigt.

Undrar vad era barn som måste vänta tills det blir minst +10 innan de ens blir av med vinteroverallen har på sommaren? Ullunderställ under baddräkten kanske..? Helt överdrivet i mina ögon att ha fleece-ställ plus skalkläder när det är över +10 grader!!
    Ojsan....
  • Miss Cee

Generellt använder jag fleecefodrat regnställ när det är över 5+ grader.

(Lite beroende på övrigt väder också, om det är mkt blåsigt eller solen skiner kan jag variera någon grad upp och ner.)

Idag när det är närmare 15+ får det räcka med en vanlig jacka och inga extra byxor.

• Krösa Majja

Velade in i det sista nu på morgonen/fm innan jag skickade iväg dottern. Termometern stod på +9 grader men det blåser en del ute. Hon fick till slut på sig sin skaljacka och skalbyxor samt en ws-fleece under jackan, vindtät mössa, varma handskar och skor. Sen har hon om det skulle behövas både en tjocktröja och ett tjockare fleeceställ i dagmammeväskan om hon skulle bli kall, får lita på att dagmamman fixar det där under dagen

• Dr Mupp

ca +5 De har iaf skalklädern nu. Med fleecejacka under skaljackan.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Lussekatten87

Är det 10+ och strålande sol så kan de ha skaljacka+byxor och en fleeceTRÖJA under, absolut inte några fleecebyxor cokså! Då blir det ju samma sak som en overall med bara en t-shirt under enligt mig!!
    Känns bara onödigt.

• Matillin

Skulle nog vilja säga mellan 5-10 grader. Mina barn hade overol idag med gallonisar utanpå eftersom vi fortfarande har snö och slask. Men då inga tjocka kläder under.

• AW76

I helgen var det premiär för skalkläderna, vi bor i Stockholm. Vet inte exakta temperaturen, men mellan +5 till +10 grader var det väl.

Och som jag sa till dotterns fsk-personal igår (för då var det bara ca +3 och mulet): "nu har vi börjat med vårkläderna, så vinteroverallen kommer ni inte att få på henne igen"

Dottern på 3 år är nämligen vääldigt bestämd med kläder, och nu när hon har fått inviga sina nya, rosa skalkläder så är det ingen återvändo.

Men alla verkar resonera olika. Idag, +11 grader så sprang fortfarande barn omkring i vinteroverall plus galonisar på gården. Måste varit ohyggligt varmt!

Svar på tråden Vid vilken temperatur börjar ni med skalkläder till era barn?