• Litet My

Någon som skulle ta hadikappade barn?

jeppsson skrev 2011-09-26 19:07:28 följande:
    Fast jag tycker inte det är en skälvklarhet att man som familjehem tar emot ALLA barn oavsett problematik o barkrund!
    Det finns saker man är bättre på o saker man är sämre på, saker man anser sig själv kunna klara av och saker man  anser sig själv inte klara av och ska då matchningen bli rätt för barnet så måste man vara 100% ärlig både mot sig själv och mot Soc!
    Det är inte "bara att ta emot alla barn" och att det ska vara ett krav för att ens bli familjehem!
    Man måste som sagt va vara ärlig mt sig själv framförallt innan man tackar ja till ett uppdrag!
    Klarar jag av detta barn? Kan jag tillräckligt mycket om ett ev handikapp? Kan hela min familj anpassa sig efter en ev stor förändring? Har jag dom resurserna för att vara den optimala familjen för just det barnet?Kan jag ge det barnet det som behövs?
    Osv osv osv...
    Tycker inte alls att bara för att man är ett familjehem så ska alla barn oavsett vad tas emot!
    Alla barn passar inte i alla famijer och dessa barn som då hamnar i familjer dom inte passar in i lider nåt fruktansvärt av att beslutet om placeringen inte va igenomtänt på alla sätt o vis! 
    Klok som vanligt. Glad

Läste om en person som skrev att hon inte tog emot barn äldre än det egna barnet var just för att hon ville ha upplevt åldern på nära håll. Det var tänkvärt tyckte jag.

Många barn kräver ju mycket extra dessutom, barn med funktionshinder, tonåringar med kriminalitet och övergrepp i bagaget osv känns inte riktigt som den gruppen kanske är riktigt för alla.

Själv skulle jag inte ta emot ett barn med handikapp eller funktionshinder så länge sonen bor hemma och kräver en massa extra.
Svar på tråden Någon som skulle ta hadikappade barn?