• Gosesnos

Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.

Min dotter har sedan födsel varit väldigt grabbig, och har alltid gillat "pojk-leksaker", "pojk-kläder", har bara pojk kompisar och har specifikt uttryckt att hon hellre skulle vilja vara en pojke ect.

Nu är hon 8 år och de andra klasskamraterna har börjat fråga chans på varandra och prata om vem eller vilka de är kära i. Då min dotter berättade detta för mig så har jag frågat vem hon var kär i, men då har hon enbart svarat att hon inte är kär i någon. Under en period nu så har hon varit väldigt trotsig och svår att ha att göra med. Hon har bråkat i skolan och varit allmänt missmodig.  

Idag när vi satt och pratade så ledde jag in henne på detta spår igen och hon berättar då för mig att hon är JÄTTE KÄR i en flicka i hennes klass och att hon inte kan sluta tänka på henne. Hon har gett henne presenter och smycken samt ett brev. Jag är HELT ok med detta och vi var tillsammans ute och köpte ett jättefint halsband som min dotter ska ge till flickan i klassen imorgon. 

Nu till min fråga: Hur ska jag som förälder agera i denna fråga? Jag vill uppmuntra min dotter i att ta kontakt med flickan och berätta för henne hur hon känner, men är samtidigt livrädd för den eventuella stämpel eller mobbning som skulle kunna uppstå!! Är inte säker på hur 8 åringar tänker kring denna fråga.. Det borde ju vara så enkelt!!! Kärlek är ju det bästa som finns :) 

Hälsningar en lite förvirrad mamma. 

• Svar på tråden Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.
  • AW1987
    Gosesnos skrev 2011-03-20 22:33:39 följande:
    Jag skulle aldrig pusha min dotter till någonting som har med känslor att göra, men jag anser att jag borde kunna uppmuntra henne i hennes känsla lika mycket som jag naturligt hade gjort om hon kommit hem och sagt att hon hade varit kär i en pojke. 

Och jag hade köpt ett halsband om det varit min son som bett mig om det till en flicka likväl som till en annan pojke om situationen hade varit liknande idag!!  
    Jo men då är ju du sån som person eller vad man ska säga. Jag tycker det är gulligt :) speciellt eftersom att det var din dotter som bad om det :) Tycker det låter som att du är en bra mamma :)
  • Gosesnos

Jag är som sagt HELT ok med hela situationen (har misstänkt det ett tag) men jag är rädd för att det fortfarande finns alldeles för mycket fördomar ute i samhället.. Som ses här ovan, människor tycker till och med att det är obehagligt!! Om jag nu inte missförstod inlägget.

• MammaG

Mitt råd är att inte göra för stor affär av det. Låt henne gå runt och vara kär, det är inte som att hon träffat sitt livs kärlek; hon är åtta år. Har egentligen inget problem med halsbandet, men risken är att du hjälper henne att dra uppmärksamhet till sina känslor från andra som inte är ok med det, och att det därmed underlättar för den mobbing du är rädd för.
    Hon är definitvt inte mogen att komma ut som lesbisk, det förstår du säkert själv. Finns folk som har bävat ett halvt liv just för att det är jobbigt. Om det nu är så, och inte något övergående, ska sådana saker bli allmänt kända på hennes villkor när hon är redo för det

• Gosesnos

Nu har jag bara svarat på "negativa" responser så till alla "positiva" vill jag säga ett stort tack!!! Och ja, alla svar har hjälpt!!! :) 

• LforLove

Håller med om allt positivt som skrivs! En tanke är att prata förekommande m hennes lärare, utan att förstora det. Så kan denne ha lite koll och vara förberedd på om diskussionen om vem det är ok att bli kär i dyker upp!

• KMJ
    LforLove skrev 2011-03-21 00:07:07 följande:
    Håller med om allt positivt som skrivs! En tanke är att prata förekommande m hennes lärare, utan att förstora det. Så kan denne ha lite koll och vara förberedd på om diskussionen om vem det är ok att bli kär i dyker upp!
  • mamma till tre busungar
    Gosesnos skrev 2011-03-20 22:59:04 följande:
    Jag är som sagt HELT ok med hela situationen (har misstänkt det ett tag) men jag är rädd för att det fortfarande finns alldeles för mycket fördomar ute i samhället.. Som ses här ovan, människor tycker till och med att det är obehagligt!! Om jag nu inte missförstod inlägget.
    Vad har du misstänkt?
  • morochmer

Våra barn både köper och gör saker till sina kärlekar. Du kan inte skydda henne från olyklig kärlek bara stötta henne och finnas för henne när hon blir sårad. Fortsätt som du gör. Kärleken kommer inte alltid att vara besvärad oavsätt om man förälskar sig i samkönade människor eller inte.

• 071001

Bara läst ts och har en undran. Har du förberett henne på att känslorna kanske inte är besvarade och vad det innebär?

• Mallory

Jag undrar lite varför du tror att din dotter är lesbisk TS, hon är 8 år, hon kan likväl vara hetro, bi eller homo,

Men att du misstänkt att hon är lesbisk är det för att hon är enligt dig "grabbig?"
    Eller för att hon gillat tjejer innan?

Min son fyller åtta i år, han har sagt att han är kär i killar, han har sagt att han är kär i tjejer, han älskar sina vänner av båda könen.
    Fine han har fått höra ordet BÖG, men för den sakens skull tror jag inte att något är hugget i sten.

Oh nej, jag är inte emot någon sexualitet, iaf inte någon som inte skadar någon, jag är själv Bi och kan säga att det säkert kan vara olika, en människa kanske vet redan vid barnsben, en annan inte.

Tycker bara inte du ska sätta henne i något fack redan nu....

Svar på tråden Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.