Inlägg från: Gosesnos |Visa alla inlägg
  • Gosesnos

Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.

Min dotter har sedan födsel varit väldigt grabbig, och har alltid gillat "pojk-leksaker", "pojk-kläder", har bara pojk kompisar och har specifikt uttryckt att hon hellre skulle vilja vara en pojke ect.

Nu är hon 8 år och de andra klasskamraterna har börjat fråga chans på varandra och prata om vem eller vilka de är kära i. Då min dotter berättade detta för mig så har jag frågat vem hon var kär i, men då har hon enbart svarat att hon inte är kär i någon. Under en period nu så har hon varit väldigt trotsig och svår att ha att göra med. Hon har bråkat i skolan och varit allmänt missmodig.  

Idag när vi satt och pratade så ledde jag in henne på detta spår igen och hon berättar då för mig att hon är JÄTTE KÄR i en flicka i hennes klass och att hon inte kan sluta tänka på henne. Hon har gett henne presenter och smycken samt ett brev. Jag är HELT ok med detta och vi var tillsammans ute och köpte ett jättefint halsband som min dotter ska ge till flickan i klassen imorgon. 

Nu till min fråga: Hur ska jag som förälder agera i denna fråga? Jag vill uppmuntra min dotter i att ta kontakt med flickan och berätta för henne hur hon känner, men är samtidigt livrädd för den eventuella stämpel eller mobbning som skulle kunna uppstå!! Är inte säker på hur 8 åringar tänker kring denna fråga.. Det borde ju vara så enkelt!!! Kärlek är ju det bästa som finns :) 

Hälsningar en lite förvirrad mamma. 

• Svar på tråden Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.
  • Gosesnos

Till "mamma till två barn"

Det var min dotter som frågade om vi inte skulle kunna hitta något som var riktigt fint som hon kunde ge till henne i skolan i morgon. Och definitionen "jättefint" är ur min dotters perspektiv så är det inte något 5000kr halsband vi pratar om :)

Min dotter är väldigt ledsen för tillfället och som hon själv uttrycker det: -hon kommer aldrig bli kär i mig eftersom jag är en tjej och jag tror inte hon tycker om tjejer, men jag vill att hon ska vara glad och jag tror hon skulle bli glad av ett halsband. 

Vi gick och köpte ett halsband :) 

• Gosesnos

Jag skulle aldrig pusha min dotter till någonting som har med känslor att göra, men jag anser att jag borde kunna uppmuntra henne i hennes känsla lika mycket som jag naturligt hade gjort om hon kommit hem och sagt att hon hade varit kär i en pojke. 

Och jag hade köpt ett halsband om det varit min son som bett mig om det till en flicka likväl som till en annan pojke om situationen hade varit liknande idag!!  

• Gosesnos

Jag är som sagt HELT ok med hela situationen (har misstänkt det ett tag) men jag är rädd för att det fortfarande finns alldeles för mycket fördomar ute i samhället.. Som ses här ovan, människor tycker till och med att det är obehagligt!! Om jag nu inte missförstod inlägget.

• Gosesnos

Nu har jag bara svarat på "negativa" responser så till alla "positiva" vill jag säga ett stort tack!!! Och ja, alla svar har hjälpt!!! :) 

• Gosesnos

Ojoj :) Jag har aldrig sagt att min dotter skulle vara lesbisk!! Vad jag har misstänkt är att hon var kär i en flicka då hon sagt att det inte finns någon pojke som hon var kär i samt att jag hittat bilder och brev där flickans namn står och massor med hjärtan. Min dotter säger att hon älskar massor med människor, men detta är första gången hon sagt att hon är kär. Vi har pratat om det mesta bla att även om hon varit pojke så är det ingen garanti för att flickan skulle tycka om henne då hon uttryckt att hon hellre skulle vilja vara en pojke. Jag är inte rädd för olycklig kärlek, det drabbar oss alla, utan utanförskap och elaka ord!!! Från både barn och vuxna. Detta kan mycket väl vara en fas men en sådan "stämpel" kanske kan vara svår att få bort. Min dotter är väldigt rättfram och står för sin åsikt så tiden får helt enkelt ha sin gång och vad jag ser och känner är rätt nu är bara att finnas som stöd och eventuellt en tröstande famn :)

• Gosesnos

Tack!! Och flickan hade blivit väldigt glad för halsbandet!! :)

• Gosesnos
    Nyleve skrev 2011-08-05 21:03:34 följande:
    TS! Hur har det gått för din dotter?
    Hej hej :)

Det har gått jättebra!!! Jag skäms lite att jag hade sådana förutfattade meningar om hur människor skulle reagera :) Min dotter har på eget initiativ berättat vem hon är kär i då någon frågat och har inte stött på några problem!! Tvärt om, enligt andra föräldrar verkar det som att min dotter är en av få i klassen som inte utsätts för någon form av glåpord från andra elever.

Den andra flickans föräldrar ringde för att försäkra sig om att presenterna min dotter givit henne var ok och nämnde samtidigt att de tyckte att oavsett kön så är det väl varje förälders dröm att deras barn är omtyckta!!

Så inga problem!!! Det ringer i telefonen mer än någonsin från kompisar som vill leka och kalasinbjudningar så det räcker och blir över :) Igen, oro förgäves, men det var väldigt skönt att få ventilera lite på detta forum :) Ger en stor eloge till människor idag :) 
Svar på tråden Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.