Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.
Min dotter har sedan födsel varit väldigt grabbig, och har alltid gillat "pojk-leksaker", "pojk-kläder", har bara pojk kompisar och har specifikt uttryckt att hon hellre skulle vilja vara en pojke ect.
Nu är hon 8 år och de andra klasskamraterna har börjat fråga chans på varandra och prata om vem eller vilka de är kära i. Då min dotter berättade detta för mig så har jag frågat vem hon var kär i, men då har hon enbart svarat att hon inte är kär i någon. Under en period nu så har hon varit väldigt trotsig och svår att ha att göra med. Hon har bråkat i skolan och varit allmänt missmodig.
Idag när vi satt och pratade så ledde jag in henne på detta spår igen och hon berättar då för mig att hon är JÄTTE KÄR i en flicka i hennes klass och att hon inte kan sluta tänka på henne. Hon har gett henne presenter och smycken samt ett brev. Jag är HELT ok med detta och vi var tillsammans ute och köpte ett jättefint halsband som min dotter ska ge till flickan i klassen imorgon.
Nu till min fråga: Hur ska jag som förälder agera i denna fråga? Jag vill uppmuntra min dotter i att ta kontakt med flickan och berätta för henne hur hon känner, men är samtidigt livrädd för den eventuella stämpel eller mobbning som skulle kunna uppstå!! Är inte säker på hur 8 åringar tänker kring denna fråga.. Det borde ju vara så enkelt!!! Kärlek är ju det bästa som finns :)
Hälsningar en lite förvirrad mamma.