7 mån och infektionsutlöst astma
Hej! Det går inte att svara på frågor om man inte känner barnet, så mina svar får bli generella. Små barn kan ha astmaliknande symtom på grund av deras mjuka luftrör och kan därför bli extra känslighet för virus, dessa symtom mildras med olika typer av mediciner.
En typ är luftrörsvidgande medicin som till exempel Airomir eller Ventoline. Den medicinen hjälper tilll att hålla luftvägarna maximalt öppna vid förkylningar och gör också slemmet mindre segt. En annan medicin är cortison som hjälper till att läka ut inflammationen som blir i luftvägarna vid förkylningar, denna medicin kan heta exempelvis Flutide, Pulmicort eller AeroBec.
Båda medicinerna kan användas under längre eller kortare tid beroende på vilken symtombild barnet har. Oftast brukar man ge rådet att sluta med medicinen först när symtomen är borta och symtomen är oftast hosta.
Vad gäller äggallergi brukar barnet reagera med att få utslag över kroppen som i sig inte behöver betyda allergi utan endast känslighet för det starka protein som ägg är. Eftersom ni tydligen gjort även blodprov som endast visar svagt positivt är det nog på så sätt att äggkänsligheten kommer att växa bort.
Mer svar än så här kan jag tyvärr inte ge eftersom jag inte känner barnet.
Be att få en ordentlig information av er läkare både vad det gäller astmadiagnosen och medicineringen men också allergitestet är mitt råd.
Vänliga hälsningar Anitha