Inlägg från: Elit |Visa alla inlägg
  • Elit

Bestraffning / Belöning för prestation

Angela70 skrev 2011-03-16 20:11:08 följande:
    Jag har i en tid använt ett system för att motivera mitt barns prestation i skolan. Det fungerar genom ett piska - morots - system som har varit mycket framgångsrikt. Låt mig förklara:
    Jag tycker du gör helt rätt som uppmuntrar killen. Han är ju gammal nog att fatta vad han ger sig in i och har förmågan att lösa uppgiften för att få den om han vill.

Klart det svider i ögonen på många här på FL att du säger att g inte är okey och lågstatusjobb inte är någon höjdare. Det är för att de flesta här har många g och lågstatusjobb.

Vad jag dock skulle vara försiktig med att det faktum att du kan tränga bort det instrinsikala värdet genom att belöna något som killen redan tycker är kul. Risken finns att han slutar med det när den belöningen försvinner trots att han kanske tyckte det var kul från början. Dock ämnar du ju fortsätta med systemet även när han fortsätter till högre studier vilket är bra. Många killar blir motiverade av att tävla (även mot sig själva) och prestera och du verkar hittat helt rätt.

Sist vill jag bara säga att det, ur en ren psykologisk synvinkel, är lämpligt att du talar om för killen att du älskar honom oavsett men att systemet finns där för att motivera honom att prestera bra.

Kör hårt = )
  • Elit
    BeatriceL skrev 2011-03-16 22:37:41 följande:
    Hemskt system tycker jag som förälder. varför inte bara använda "morot"? Rent psykologiskt är det nämligen det enda som fungerar för att öka ett önskat beteende på lång sikt.

Här använder vi belöningssystem friskt och barnen mår toppenbra av det, skulle aldrig drömma om att ge en bestraffning för något som faktiskt inte är så viktigt. Betyg går att läsa upp om man vill det, hade det handlat om att han slogs eller dylikt, DÅ hade jag kunnat köpa bestraffningstänket.

har iofs läs några av dina tidigare trådar och som blivande psykolog tycker jag på allvar synd om din son, men det är sånna famljer som eran som gör att jag har jobb i framtiden.
    Hum, vad grundar du ditt uttalande om att bestraffning (negativa incitament) inte fungerar? Det var det mest absurda jag hört. Det är ju som att säga att vi skulle kunna ta bort fängelserna och belöna de som inte begår brott? Märkligt.
  • Elit
    Blgebo skrev 2011-03-16 22:50:38 följande:
    Fast det är ju bevisat att fängelser inte fungerar
    Däremot vill samhället i övrigt bli skyddat mot en viss person, men fängelse i sig, nope det är ingen bra behandling för att inte återfalla i brott, snarare tvärt om.
    Så du menar att fängelse inte har en avskräckande effekt på många människor? Vi har inte pratat om behandling, vi pratar om det avskräcker eller snarare uppmuntrar människor att inte begå brott.
    BeatriceL skrev 2011-03-16 22:53:23 följande:
    Ren grundläggande inlärningsteori... eller tja, bestraffning fungera i viss utsträckning, men mycket sämre än belöningar eller total avsaknad av bekräftelse.
    Så ...
    Nja, du förenklar hela resonemanget. Om ett beteende försvinner eller inte (om du ignorerar det) beror helt på om beteendet ger andra belöningar i barnets ögon. Ditt uttalande om att man skall ignorera barn som gråter låter farligt nära det som behavioristen Skinner talade om när han tyckte att föräldrar inte skulle gå till sina gråtande barn eftersom då betingar man ett beteende (han trodde förövrigt på att vi alla var oskrivna blad ; ). Jag håller dock med dig om att positiv förstärkning är bra för inlärning av beteenden. Dock vore det helt bisarr att tro att negativa incitament inte fungerar bra. Det är nämligen det som stora delar av vårt samhälle bygger på. Genom att öka konstanterna för ett beteende kommer en rationell människa att minska beteendet i fråga. Enkelt.

Sen reagerar olika människor olika bra på straff och belöning. Om du känner till Grays biologiska personlighetsteori (Reinforcement sensitivity theory) så säger den tämligen klart och tydligt att olika människor påverkas olika mycket av straff och belöning beroende på om de har "Behavioral Activation system" eller "Behavioral Inhibition system".

• Elit
    Lavish skrev 2011-03-16 23:09:52 följande:
    Tycker det känns helt bisarrt att han ska betala när han får godkänt. I vissa fall kan jag hålla med om att det kan vara en bra morot att ge betalt för bra betyg, men att han kan bli skyldig dig pengar för att han "bara" fått godkänt känns motbjudande.
    Men fatta att killen själv gått med på detta. Inte så att detta är påtvingat honom mot hans vilja. Bara för att du verkar helt främmande för att någon går med på en uppgörelse som man kan tjäna på om man anstränger sig betyder det inte att det är det för alla.
  • Elit
    Lavish skrev 2011-03-16 23:25:38 följande:
    Jag tycker ändå det är osunt att aktivt medverka till att ge sitt barn uppfattningen att "godkänt" är ett misslyckande att skämmas över och betala för.  Det är sånt som skapar inre krav av orimliga proportioner.
    Men är godkänt är ett misslyckande om målet är att få MVG. För dig med låg förmåga kanske godkänt inte är ett misslyckande och förmodligen ligger dina ambitioner därefter. Det handlar inte om personens människovärde vilket vi redan skrivit.
  • Elit
    BeatriceL skrev 2011-03-16 23:19:24 följande:
    Nej, fängelse har inte en avskräckande effekt.

Ja jag förenklar eftersom jag inte har ork eller tid att skriva en hel bok ;)
    Och jag skrev "barn som skriker och bråkar för att få uppmärksamhet" inte barn som gråter.... stor skillnad där. Skulle aldrig dröma om att låta ettbarn ligga och gråta en sekund längre än absolut nödvändigt, man gråter av en orsak (vilken oftast är någon form av obehag, fysiskt eller psykiskt).

Självklart reagerar olika människor olika starkt, men rent generellt så funkar faktiskt inlärningsteorin otäckt bra.
    Och jag vidhåller att bestraffningar inte fungerar i längden, och att det är vidrigt att bestraffa när det finns bättre och mer humana sätt att nå önskat resultat.
    Ja då kanske du skulle ta och läsa på lite till. Med den inledningen blev det ju pinsamt uppenbart. Är du marxist? Så vi kan ta bort alla böter för olika saker också och räkna med att folk av ren välvilja betalar alla fakturor i tid? Inte kör mer olagligt än de gör idag?

Jag skrev "farligt nära..." sen pratar vi inte om barn utan om en 17 åring.

Ja det gör den, bestraffning funkar otäckt bra. Tur du aldrig kommer hamna på någon bestämmande position i samhället för då kommer vi halka tillbaka till 70-talet där man trodde man bland annat att brottsligheten skulle upphöra när levnadsstandarden ökade för fler människor och att vi var oskrivna blad som kunde formas genom social indoktrinering.
  • Elit
    Lavish skrev 2011-03-16 23:35:53 följande:
    Håhå, för mig med låg förmåga. Det fanns inga godkänt i mitt gymnasiebetyg . Inte så värst många VG heller. Men så är jag en sån jävla duktig flicka också. Och det är inte bra. Ingen jävel har tackat mig för mina toppbetyg. Varken förr eller senare. Framgång kommer ner till helt andra saker, som man inser efter att man blivit lurad

Jag behövde inte stressas ytterligare av att omvärlden talade om för mig att ett godkänt skulle varit ett misslyckande. Som det var nu fick jag iaf en kort stund känna att i princip 100% MVG betydde att jag hade lyckats med något. Med TS system hade jag istället känt att det var det lägsta man kunde ha förväntat av mig.

Idag önskar jag att jag hade haft några fler godkänt och några färre MVG. 
    Tråkigt att du känner dig stressad för att klara MVG i Sveriges flumskola. Särskilt beaktande att tjejer får omotiverat högre betyg än killar och allmän betygsinflation. Du hade ju fått kontant belöning för mödan om du haft en mor som givit dig ett liknande incitamentssystem som TS. Det kanske hade varit tack nog ; )
    Gillar du inte kunskap eller har du inte kommit in på den linje du sökte eller varför så bitter?
  • Elit
    BeatriceL skrev 2011-03-16 23:44:03 följande:
    Jag har läst sammanlagt över 300 poäng psykologi, så jag vet vad jag pratar om.

Marxist? varför skulle jag vara det? Och varför personliga påhopp när jag endast redovisat evidensbaserade teorier? har du inte bättre att komma med?
    Böter fungerar sällan, mer än som extra inkomst för staten. Du kör aldrig för fort eller parkerar fel?
    Även en 17-åring är ganska nära att vara barn, och inlärningsteori fungerar på både vuxna och barn.

Folk kan formas, men inte hur mycket som helst. Brottlsighet beror ju knappast på avsaknad av lagar eller risk att åka i fängelse, för då skulle vi inte ha någon brottslighet i sverige alls.

Viss brottslighet minskar när levnadsstandarden ökar, men det beror på vilka brott man pratar om och vilka som får det bättre. Glömde jag nämna att 90 av de 300 poängen har varit kriminalpsykologi? ;)
    Det kan man fråga sig då även jag lagt fram evidensbaserad teori så jag hade bättre att komma med.
    Det intressanta är ju hur mycket snabbare och oftare jag parkerat fel om det inte funnits böter (en hel jävla del).
    17 är ganska nära ett barn? Det är ett år ifrån att vara myndig vilket innebär att den är vuxen nog att köra bil, ingå avtala och fatta alla beslut rörande den själv. Även straffmyndig för den delen.

Hum, det är helt obegripligt hur du kan skriva så. Hur kan du inte förstå att om konstanterna för ett beteende ökar så minskar utförandet av handlingen? Ta högre böter och införandet av vägkameror. Tror du det är en slump att folk kör långsammare och olyckorna minskar?

Då har vi läst ung. lika många poäng även om de flesta av mina är från handels, har dock en examen i psykologi också. 

• Elit
    Lavish skrev 2011-03-16 23:52:20 följande:
    Jovisst kom jag in på min linje. Men man behövde bara 17,5 i snitt för att komma in där. Så vad skulle jag med resten av poängen till? Annars finns ju högskoleprovet dessutom.

Mycket av det jag lärde mig var helt värdelös kunskap. Jag hade kunnat göra roligare saker med tiden istället. Bättre saker. Ingen arbetsgivare har någonsin velat se mitt gymnasiebetyg ändå.

Visst, hade jag varit TS barn hade jag kunnat inkassera åtskilliga tusenlappar. Men inte fan hade det varit värt några ynka tusenlappar för att få veta från min egen mamma att godkänt aldrig duger?

Jag var aldrig stressad för att klara MVG. Det krävde ingen stor ansträngning. Jag är stressad av att jag ställer för höga krav på mig själv. Att jag inte nöjer mig med mindre än att alltid vara bäst. Det skulle vara bättre att kunna njuta mer av andra värden i livet.  
    Well se det så att du hade fått pengarna i vilket fall, nu kunde välja den linje du valde. Hade du velat läsa till läkare ex. eller kommit in på handels hade du behövt högre.

Skulle det inte vara skönt att veta att din mamma inte är en åsna och går med på en så dålig affär att hon betalar dig för att få godkänt när du klarar MVG? Det skulle ju få helt motsatt effekt. Du skulle få betalt för att prestera sämre än du gjorde. Tanken var väl att bägge skulle få ut något av det, inte att hon skulle ge dig pengar för att klara något som ett cp skulle klara av.
  • Elit
    BeatriceL skrev 2011-03-17 00:03:08 följande:
    Nej, du har kommit med påståenden, inte evidensaserad teori.

Enligt den forskning som gjorts just angående mindre förseelser (såsom att köra för fort och felparkering är), så visar den att eventuella påföljder inte påverkar förekomsten av beteendet. det gör däremot risken att bli påkommen och hur socialt accepterat beteendet är. Alltså, den sociala skammen betyder i dessa fall mer än böterna. Är ett beteende socialt oacceptable såsom vid ex mord, blir förekomsten av beteendet mycket mindre.
    Att man uppnått en viss ålder innebär inte att man är färdigutvecklad. Hjärnan är inte färdigutvecklad rent fysiologisk förrän man är över 20 och det är ganska viktiga funktioner som tillkommer då.
    Folk kör inte långsammare, de fäller ner solskydd, har på sig solglasögon, tvärbromsar precis innan kamerorna och gör allt för att inte fastna på kamerorna, plus att om det funkade så skulle ju ingen köra för fort... vilket de bevisligen gör.
    Hum, du kanske missade det. Reinforcement sensitivity theory vilket bara var ett snabbt exempel.

Då kanske du kan presentera den forskningen för det fungerar inte att bara att hänvisa till "forskningen", särskilt när du förknippar den med något som är helt bisarr.

Du tycker det är en stor social skam att åka fast för fortkörning eller parkera fel? Risken att bli påkommen betyder inget om det inte är förknippat med ett straff. Det hade fått gå runt 100 lapplisor som klistrade fast en lapp som sa att jag parkerat fel. Får jag inget straff så spelar det ju ändå ingen roll.

Så det är en slump att dödsolyckorna minskat? Här är text från trafikverket:

"Den 1 oktober 2006 höjdes böterna kraftigt för de flesta trafikförseelser, däribland överträdelser av gällande hastighetsbegränsningar. Att hastighetsnivåerna sänkts momentant när man höjer böterna för hastighetsöverträdelser är helt logiskt."

Här ser du hur antal döda och antal svårt skadade har minskat sen böterna infördes.
    http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Olycksstatistik/Vag/Aktuell-manadsstatistik/Trafiksakerhetsbarometern/

Självklart är det viktigt att detta kopplas ihop med en risk för att upptäckas. Ett straff där risken är extremt liten att åka fast är ju självklart oeffektiv.

Så människor fäller inte bara ner solskyddet, bromsar in etc. för då hade det inte fått någon effekt på olycksstatistiken. Visst finns det vissa som gör så men tydligen har det bevisligen effekt ; )

• Elit
    Kya skrev 2011-03-17 08:29:00 följande:
    inget som helst skämt. Klart man får en belöning för ett G, det innebär att man klarat av provet!

Din son kommer bli vad han själv bli. troligtvis kommer han sparka bakut när han flyttat hemifrån, och göra en enorm revolt då, om inte förr. han måste lära sig bli en egen människa, och du hindrar honom.
    Jag har förstått att du är lite långsam så jag skall försöka förklara detta för dig så du förstår. G är ett misslyckande om du siktar på MVG! Det är inte så svårt, jag skriver det igen. G är ett misslyckande om du siktar på MVG! Eftersom de gjort en frivillig överenskommelse faller dina argument platt.

"Han vill bli läkare, arkitekt eller ingenjör" <--- eftersom du tydligen inte heller kan läsa innantill vad hon skrivit tidigare så fetmarkerar jag det här för dig.
  • Elit
    BeatriceL skrev 2011-03-17 12:01:08 följande:
    Jag missade i
    Vad gäller sobot, så tror jag det skulle ha bra mycket bättre effekt än böterna i sig.
    Klart det gör, det är ju en del av inlärningsteorin. Du skrev att det funkar sämre, jag skrev att det beror på. Jag visade att jag hade rätt och således måste du ha fel eftersom vi hade helt motsatt utgångspunkt.

Lägligt att din "artikel" är borta... För att du överhuvud taget skall kunna göra ett sådant uttalande behöver du ju minst en metastudie med ett hundratal forskningsrapporter.

Det är ett kausalt samband att när hastigheten minskar antalet olyckor eller tror du inte att det spelar roll om du får mer tid på dig att reagera? Bara jämföra sträckor med kameror mot sträckor utan kameror. På sträckor med kameror minskar hastigheten och olyckorna mer.

Ja du kan ju fundera på det med kritisk granska källor, var dock lite gulligt att du tog upp det eftersom det lyser med sin frånvaro hos dig. Vet du ens vad trafikverket är och hur det fungerar med insamlingen av information?

"Polismyndigheten i det område där olyckan inträffat registrerar vissa uppgifter om trafikolyckan direkt i Trafikverkets informationssystem för skador och olyckor, STRADA. Dessa uppgifter ligger till grund för den statistik som redovisas i tabellerna, och dessutom för den officiella statistik som myndigheten Trafikanalys har ansvar för."

Tror du polisen ljuger? Varför skulle de göra det? Det är olycksstatistik och finns inget egensyfte att ändra den. Skulle man vilja ha högre anslag så skulle man väl i så fall öka siffrorna.

Nu diskuterar vi inte vilket som hade störst effekt utan om negativa incitament minskar ett beteende. Du säger att det inte spelar någon roll, vilket säger en hel del om dig, jag säger att det självklart spelar roll. Hur verklighetsfrånvänd är du? Tror du helt ärligt inte att människor kört snabbare över lag och parkerat mer fel utan böter (Negativt incitament)? Bättre du säger till nu så vi slipper hålla på med den här skaraden.

• Elit

.
    Vilket märkligt uttalande.

En av de största orsakerna till att brottsligheten ökade så dristigt i början på 60-talet var just för att man började med ett mer överseende rättssystem. Personer anklagade för brott fick ökade rättigheter (dock är givetvis en rimlig nivå bra) tillsammans med att politikerna blev allt mer veka i sin inställning till brott. Som ekonomen Gary Becker skrivit "av fruktan för att låta rasistiska eftersom afroamerikaner och latinamerikaner begår en oproportionerligt stor andel av de grövre brotten". Så de som kunde tänka sig begå brott fick en rad incitament till sin favör: Minskad sannolikhet att dömas, och om man blev dömd, kortare straff. Eftersom brottslingar svarar på incitament lika lyhört som andra, blev följden en brottsvåg.

Bevisen för att de ökade straffen har ett samband med lägre brottstal är mycket starka. Stränga fängelsestraff har visat sig vara både avskräckande (för den potentiella brottslingen på gatan) och profylaktiska (för den potentielle brottsling som redan sitter inlåst). Hur logiskt detta än kan låta har vissa kriminologer ifrågasatt logiken. En akademisk undersökning från 1977 med titeln "Till stöd för ett moratorium för fängelsebyggande" konstaterade att brottstalen tenderar att vara höga när antalet fängelsedomar är högt och drog slutsatsen att brottsligheten skulle minska om bara antalet fängelsedomar kunde minskas.

Som stadsvetaren John J.Dilulio Jr senare påpekade: "Uppenbarligen krävs det en doktorsgrad i kriminologi för att betvivla att brottsligheten minskar om man håller farliga brottslingar inlåsta". "Moratorie"-argumentet bygger på en grundläggande sammanblandning av korrelation och kausalitet.

Hur som var ökningen av antalet fängelsedomar en av de avgörande förklaring till minskningen av brottsligheten runt 1990-talet.

Gällande ökat antal poliser: Under 1960-talet fram till 1985 minskade antalet poliser med mer än 60 procent i förhållande till antalet brott i USA. Denna 50-procentiga minskningen av poliser ledde till en ungefär lika stor minskning i sannolikheten att den genomsnittlige brottslingen skulle åka fast. I kombination med den ovan nämnda eftergivenhet i den andra änden av rättssystemet, rättssalarna, skapade denna relativt sett minskade polisinsats ett starkt positivt incitament för brottslingar. När man började öka antalet poliser igen så verkade de inte bara avskräckande på brottsligheten utan innebar också fysiska resurser att ta fast brottslingar som annars skulle gått fria. Ung 10 procent av den minskade brottsligheten på 90-talet kom från ökat antal anställda poliser.

Hur man kom fram till detta: Genom att jämföra stater som haft val (och då anställer man ofta mer poliser för att få mer röster) med de stater som inte haft val (därför inga extra poliser) kan man få fram effekten av extra poliser och ja, de sänker brottsfrekvensen rejält.

Sen skulle jag vilja veta hur du förklarar att ungdomar som precis blir straffmyndiga och således kan få fängelse helt plötsligt begår mindre brott om det inte är det negativa incitamentet som är avgörande?
  • Elit

Så nej, det har du inte sagt hela tiden.

Jag skrev att "Bevisen för att de ökade straffen har ett samband med lägre brottstal är mycket starka. Stränga fängelsestraff har visat sig vara både avskräckande (för den potentiella brottslingen på gatan) och profylaktiska (för den potentielle brottsling som redan sitter inlåst). Hur logiskt detta än kan låta har vissa kriminologer ifrågasatt logiken." <-- detta skrivet av Steven Levitt (born May 29, 1967 and is an American economist known for his work in the field of crime, in particular on the link between legalized abortion and crime rates. Winner of the 2004 John Bates Clark Medal, he is currently the William B. Ogden Distinguished Service Professor of Economics at the University of Chicago, director of the Becker Center on Chicago Price Theory at the University of Chicago Booth School of Business.)

Jag har inte missat att fängelse hindrar människor att begå nya brott, som du själv kan läsa ovan, utan något jag skrev om tidigare.

Vad gällande återfall så: "I Sverige återfaller 43 procent av de fängelsedömda enligt den nya statistiken, medan andra länder (i norden) ligger på mellan 20 och 36 procent.". Så ja, det har tydligen en stor effekt då mellan 57-80 % inte återfaller i brott. Om du nu tycker det är en bra värdemätare.

http://www.kriminalvarden.se/sv/Medier/Nyhetsarkiv/2010/Gemensam-statistik-i-Norden/

Dock blir ju hela ditt resonemang helt barockt. Du kan ju inte uttala dig om hur många brott som skulle begåtts om vi inte hade fängelsestraff genom att titta på hur många som återfaller efter de blir gripna. Vi kan i vilket fall vara helt säkra på att det hade varit betydligt fler som begått brott om det inte fanns något straff för det.

Gällande utveckling så är det ju märkligt att det går en klar gräns från den ålder där de blir straffmyndiga, ett klart "hopp" i statistiken. Det kan ju inte vara så enkelt att många slutar när de nu riskerar att få ett betydligt hårdare straff?  <-- Steven Pinker som är professor på Harvard har skrivit om det.

Ännu skönare för dig att få möjlighet att lära dig "nya" saker genom att läsa det jag skriver. Jag förstår det är svårt för dig att hitta artiklar att använda dig av eftersom det är ganska uppenbart att du i det närmaste är blind för verkligheten.

Vad står det nu? 10-0?
Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation