Inlägg från: Kya |Visa alla inlägg
  • Kya

Bestraffning / Belöning för prestation

Vansinnigt!

Jag håller med dig om att det är bra med ett belöningssystem, men där skiljs våra åsikter åt.

bättre detta:

IG: 0
    G: 100
    VG: 300
    MVG:500

jag tycker du ska ta en titt på hur betygssystemet egentligen ser ut. det är en enorm bedrift att få ett mvg. de allra flesta får ett g.

F och L, mina stjärnor :)
  • Kya
    Angela70 skrev 2011-03-16 21:03:51 följande:
    Du skämtar hoppas jag. Enligt det där systemet är det alltså OK att få ett IG, och en belöning för ett G? En belöning är inte en belöning utan en bestraffning. Men du kanske skrev fel någonstans?

Min son är inte "de allra flesta". Han ska bli läkare, och det blir inte "de allra flesta".
    inget som helst skämt. Klart man får en belöning för ett G, det innebär att man klarat av provet!

Din son kommer bli vad han själv bli. troligtvis kommer han sparka bakut när han flyttat hemifrån, och göra en enorm revolt då, om inte förr. han måste lära sig bli en egen människa, och du hindrar honom.
  • Kya
    Elit skrev 2011-03-17 08:52:03 följande:
    Jag har förstått att du är lite långsam så jag skall försöka förklara detta för dig så du förstår. G är ett misslyckande om du siktar på MVG! Det är inte så svårt, jag skriver det igen. G är ett misslyckande om du siktar på MVG! Eftersom de gjort en frivillig överenskommelse faller dina argument platt.

"Han vill bli läkare, arkitekt eller ingenjör" <--- eftersom du tydligen inte heller kan läsa innantill vad hon skrivit tidigare så fetmarkerar jag det här för dig.
    driver du med mig? jag skiter fullkomligt i vad du tycker, eller vad TS tycker. G är inget misslyckande, för G är godkänd! att man klarat av provet.

Om sonen själv vill eftersträva så höga betyg som möjligt så krävs ingen ekonomisk motivation. enbart mental. dessutom är det inte ett dugg vettigt att han får maximalt 300 kr vid ett mvg. isf borde han få 1000 kr, om man ska tjuras med att köra med ekonomisk motivation.
  • Kya
    Lavish skrev 2011-03-17 09:24:11 följande:
    Eller så kommer han bara driva sig själv framåt,  hårdare och hårdare. Bli hjärnkirurg, gifta sig med en vacker kvinna a 52 kg, köra dyr bil och äga en fin villa. Och vara totalt, fruktansvärt olycklig, sätta sig i sin fina bil i garaget och gasa ihjäl sig. En annan fin utveckling att önska sitt barn  
    ja det är ju ett scenario som är högst önskvärt.... Obestämd 
    hursomhelst kan jag räkna ut med mitt lillfinger att som TS styr och ställer över sin son (med tanke på andra trådar hon också startat) så kommer det sluta illa på något vis.
  • Kya
    Lavish skrev 2011-03-17 09:22:08 följande:
    Det är OK att eleven, personen själv har så högt uppställda krav på sig själv att ett G är ett misslyckande. 

Men det är inte OK att en förälder hjälper till och stöttar i den åsikten. Räcker inte barnets inre krav att prestera ska man inte spä på ännu mer utifrån, med att markera att bara bäst är bra nog. Föräldern behöver inte tycka att ett G är anledning till att ställa till fest, men ska inte heller markera att det är ett misslyckande. 
  • Kya
    Anna Paulita skrev 2011-03-17 09:30:53 följande:
    Och vad får du ut av att trycka ner folk genom att kalla dem långsam? Känner du dig extra bra då eller vad är grejen?
    När allt annat faller, så kör man med lite härskartekniker.... synd bara att det så tydligt påvisar ett bristande intellekt.
Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation