Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

Bestraffning / Belöning för prestation

Tycker det känns helt bisarrt att han ska betala när han får godkänt. I vissa fall kan jag hålla med om att det kan vara en bra morot att ge betalt för bra betyg, men att han kan bli skyldig dig pengar för att han "bara" fått godkänt känns motbjudande.

• Lavish
    Elit skrev 2011-03-16 23:17:37 följande:
    Men fatta att killen själv gått med på detta. Inte så att detta är påtvingat honom mot hans vilja. Bara för att du verkar helt främmande för att någon går med på en uppgörelse som man kan tjäna på om man anstränger sig betyder det inte att det är det för alla.
    Jag tycker ändå det är osunt att aktivt medverka till att ge sitt barn uppfattningen att "godkänt" är ett misslyckande att skämmas över och betala för.  Det är sånt som skapar inre krav av orimliga proportioner.
  • Lavish
    Elit skrev 2011-03-16 23:29:26 följande:
    Men är godkänt är ett misslyckande om målet är att få MVG. För dig med låg förmåga kanske godkänt inte är ett misslyckande och förmodligen ligger dina ambitioner därefter. Det handlar inte om personens människovärde vilket vi redan skrivit.
    Håhå, för mig med låg förmåga. Det fanns inga godkänt i mitt gymnasiebetyg . Inte så värst många VG heller. Men så är jag en sån jävla duktig flicka också. Och det är inte bra. Ingen jävel har tackat mig för mina toppbetyg. Varken förr eller senare. Framgång kommer ner till helt andra saker, som man inser efter att man blivit lurad

Jag behövde inte stressas ytterligare av att omvärlden talade om för mig att ett godkänt skulle varit ett misslyckande. Som det var nu fick jag iaf en kort stund känna att i princip 100% MVG betydde att jag hade lyckats med något. Med TS system hade jag istället känt att det var det lägsta man kunde ha förväntat av mig.

Idag önskar jag att jag hade haft några fler godkänt och några färre MVG. 
  • Lavish
    Elit skrev 2011-03-16 23:44:37 följande:
    Tråkigt att du känner dig stressad för att klara MVG i Sveriges flumskola. Särskilt beaktande att tjejer får omotiverat högre betyg än killar och allmän betygsinflation. Du hade ju fått kontant belöning för mödan om du haft en mor som givit dig ett liknande incitamentssystem som TS. Det kanske hade varit tack nog ; )
    Gillar du inte kunskap eller har du inte kommit in på den linje du sökte eller varför så bitter?
    Jovisst kom jag in på min linje. Men man behövde bara 17,5 i snitt för att komma in där. Så vad skulle jag med resten av poängen till? Annars finns ju högskoleprovet dessutom.

Mycket av det jag lärde mig var helt värdelös kunskap. Jag hade kunnat göra roligare saker med tiden istället. Bättre saker. Ingen arbetsgivare har någonsin velat se mitt gymnasiebetyg ändå.

Visst, hade jag varit TS barn hade jag kunnat inkassera åtskilliga tusenlappar. Men inte fan hade det varit värt några ynka tusenlappar för att få veta från min egen mamma att godkänt aldrig duger?

Jag var aldrig stressad för att klara MVG. Det krävde ingen stor ansträngning. Jag är stressad av att jag ställer för höga krav på mig själv. Att jag inte nöjer mig med mindre än att alltid vara bäst. Det skulle vara bättre att kunna njuta mer av andra värden i livet.  
  • Lavish
    Elit skrev 2011-03-17 08:52:03 följande:
    Jag har förstått att du är lite långsam så jag skall försöka förklara detta för dig så du förstår. G är ett misslyckande om du siktar på MVG! Det är inte så svårt, jag skriver det igen. G är ett misslyckande om du siktar på MVG! Eftersom de gjort en frivillig överenskommelse faller dina argument platt.

"Han vill bli läkare, arkitekt eller ingenjör" <--- eftersom du tydligen inte heller kan läsa innantill vad hon skrivit tidigare så fetmarkerar jag det här för dig.
    Det är OK att eleven, personen själv har så högt uppställda krav på sig själv att ett G är ett misslyckande. 

Men det är inte OK att en förälder hjälper till och stöttar i den åsikten. Räcker inte barnets inre krav att prestera ska man inte spä på ännu mer utifrån, med att markera att bara bäst är bra nog. Föräldern behöver inte tycka att ett G är anledning till att ställa till fest, men ska inte heller markera att det är ett misslyckande. 
  • Lavish
    Kya skrev 2011-03-17 08:29:00 följande:
    inget som helst skämt. Klart man får en belöning för ett G, det innebär att man klarat av provet!

Din son kommer bli vad han själv bli. troligtvis kommer han sparka bakut när han flyttat hemifrån, och göra en enorm revolt då, om inte förr. han måste lära sig bli en egen människa, och du hindrar honom.
    Eller så kommer han bara driva sig själv framåt,  hårdare och hårdare. Bli hjärnkirurg, gifta sig med en vacker kvinna a 52 kg, köra dyr bil och äga en fin villa. Och vara totalt, fruktansvärt olycklig, sätta sig i sin fina bil i garaget och gasa ihjäl sig. En annan fin utveckling att önska sitt barn  
  • Lavish
    morochmer skrev 2011-03-17 09:23:45 följande:
    Kan det ens vara lagligt att ta någons pengar. Jag har lärt mig att det är stöldObestämd
    Sannolikt räknar väl både sonen och TS med att han kommer ha fler MVG än G och därmed att TS kommer betala honom och inte tvärtom.
  • Lavish
    Anna Paulita skrev 2011-03-17 09:30:53 följande:
    Och vad får du ut av att trycka ner folk genom att kalla dem långsam? Känner du dig extra bra då eller vad är grejen?
    Ja det är tydligt att Elit måste ta till den typen av tillmälen regelbundet mot meningsmotståndare. Jag antar att han/hon behöver det för att klara att känna sig som "Elit". 
Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation