Inlägg från: muskelpappa |Visa alla inlägg
  • muskelpappa

Vad tar ni i bänkpress?

Yeah, bänkpress är kul! Skrattande
    Jag satte i februari personliga rekord, både i maxlyft och i repsantal på hög vikt. 150-180 kg. Vägde 110 kg.  Inte världens mest regelrätta lyft kanske, men dock rekord. Skitskoj att kunna pressa personliga rekord fast man närmar sig de femtio. Kan beskådas här:
    ">

På samma sida finns för övrigt bicepscurl-rekordet... 95 kg.
  • muskelpappa
    Arga Klara skrev 2011-04-29 22:42:21 följande:
    2002: Vägde 58kg, tog 85.
    2011: Väger 64 kg, tar 60 Skrikandes
    Du tävlade 2002, va? Och nu är du nästan helt otränad... *gissar*
  • muskelpappa

Börjar tappa lite i styrka... men klarade nyss 27 reps med 90 kg. Försöker komma i form till en bänkpresstävling om en vecka, där man ska bänka så många reps som möjligt med sin kroppsvikt. Damer/tjejer lyfter endast 60% av sin egen vikt. Vinnande dam kommer mycket troligt att klara ca 40-45 reps, antar jag. Vinnande man ca 32-36.

• muskelpappa

HÄRLIGT ATT STYRKETRÄNA OCH SE FÖRBÄTTRINGARNA, ELLER HUR??

Jag har legat av mig en hel del och bänkar i dagsläget antgligen bara kring 145-150 kg..... men nu SKA-SKA-SKA formen toppas igen! Kontinuerlig bra styrketräning, protte-drinkar och vila ska greja biffen.

Lille Birger, jo, tekniken vid såna där rekord-bicepscurl är ju inte det vanliga när jag tränar övningen.... Men vid rekordförsök kan det accepteras... iaf i min värld, och i den bicepsvärld jag ofta ser på Youtube...

LYCKA TILL MED VÅR-TRÄNINGEN, ALLIHOPA!

• muskelpappa
    Marcus1977 skrev 2012-02-20 20:13:20 följande:
    När jag var yngre och styrketränade mkt hårt,körde jag en etta på 170 kg med en kroppsvikt på 94 kg.Nu tränar jag inte alls och tar uppskattningsvis 90 kg, :) Det går snabbt utför ,kan jag meddela. :)
    Ja hugaligen vad det går snabbt utför, speciellt om man toppat bra och nått en hög nivå, vilket 170 på kv 94 måste sägas vara! När jag tog 180 (helt ogiltigt på tävling med ok med mitt mått) vägde jag 110. Har du inga planer på att jobba dig upp igen då?
  • muskelpappa
    Erik 79 skrev 2012-02-18 23:54:20 följande:
    80kg kille har som mest tagit 130 men siktar på 150tills efter sommaren... mågra tips att dela med sig av?
    Hitta en bra kombination för den tunga träningen, proteinrika kosten och muskeluppbyggande vilan, samt träna regelbundet så ska det nog ordna sig... kanske inte med hela 20 kilos ökning, men med 10 kanske.

Ett tips jag fick av en styrkelyftare, och som jag sen började träna framgångsrikt, var att köra enbart FEMMOR (5 reps) på alla vikter, typ 8-9 set, med lång vila (3-5 min) emellan. Det gav mig en kontinuerlig styrkeökning. I praktiken kör du 4-6 reps på alla vikter. Detta körde jag ca 1 gång / vecka.
  • muskelpappa
    lille Birger skrev 2012-02-19 08:04:34 följande:
    Som jag har förstått det ska man sänka ner stången någorlunda lågt, en bit ned på bröstet alltså, så att man använder axlarna och inte bara bröstet. Om man ligger i brygga då så blir det ju också kortare väg att lyfta stången.

Visst är det så?
    Vid ett tävlingsgodkänt bänkpresslyft stannar man till på bröstet ca en sekund innan man pressar upp. Fötterna i golvet hela tiden, och rumpan i bänken utan att lyfta på den.
    Men med s.k. GYMLYFT kan man vara lite mer liberal.. och bara köra med touch på bröstet utan att stanna.

Här ser du en mycket bra bänkpressteknik, inte godkänd på tävling iofs, men nästan:

Och här ser du Magnus Samuelsson lyfta gymlyft, HELT oaccaptabelt på tävling. Det hade varit direkt underkänt. Men det ser ganska OK ut, tycker jag. Så länge man inte STUDSAR stången på bröstet!

• muskelpappa

270 sägs han ha klarat, även om många anar att det kanske inte stämmer... Men men.. grymt stark var han i alla fall, vilket ju är svaret på hur han med så långa armar kunnat lyfta så mycket.
    Och såklart klarar man mycket mer med "häcklyft" än strikt. Vill man pröva hur mycket man klarar utan rump-fusk, kan man lyfta upp båda benen och sen bänka. Om man dessutom stannar på bröstet 1 sek blir det riktigt tävlingslikt.

• muskelpappa
    lille Birger skrev 2012-04-28 23:38:59 följande:
    Jag tycker att rå styrkelyft ska bli den riktiga styrkelyften.
    KLASSISK styrkelyft fick svenskt mästerskapsstatus under 2011 tror jag det var, så nu kan man tävla i det ena eller det andra... eller båda. Jag håller med dig Birger, och jag tycker t.om. att man ska förbjuda styrkelyft med "hjälpmedel", dvs dräkten, lindorna och tröjan.
  • muskelpappa
    lille Birger skrev 2012-04-30 16:03:36 följande:
    En sak som jag kom att tänka på angående tröjan är att alla säger ju att man har den av säkerhetsskäl. Men den gör ju också att killarna lyfter tyngre vikter, och det i sig gör väl sporten farligare?
    T ex när Ryan Kennelly tävlar finns det ju knappt folk som klarar av att passa honom.

I knäböj antar jag att man också kan få ut ganska mycket vikt av utrustningen.
    Ryan Kennelly, bänkmonstret!
    Men du, KOLLA killen i mitten som passar denne kille, Scott Mendelson, som i klippet bänkar 325,5 kg RAW! Den passaren är LÖJLIGT välfylld med anabola!

">

• muskelpappa

Antal reps i bänk med kroppsvikt är också ett kul sätt att mäta styrka.

Hur många klarar du, på vilken kroppsvikt?

Hittills är 22 reps mitt rekord. Vägde 102 kg då (förra sommaren).

• muskelpappa
    lille Birger skrev 2012-05-29 01:06:26 följande:
    Du är ju hur stark som helst!  

Vad säger din tjej om det här?
    He he... tack tack. Jag hoppas kunna utveckla styrkan och volymen lite mer innan jag passerat gränsen....

Min fru tycker om att ha en stark man.
  • muskelpappa
    fill hith skrev 2012-05-29 23:57:33 följande:
    90 kg bänk
     58,6kg kvällsvikt efter mycket middag.
    Skitbra!! Respekt för det!

Förresten, här är en liten film där man även kan se en kille vägande lite mer än 50 kg bänkpressa MASSOR av reps på sin kroppsvikt. Och han har dessutom klarat 130 i bänk som mest.... vägandes bara 50 kg!!!

• muskelpappa

The punisher och tyffing... Ni kommer från en annan planet!!!

15 reps på 160 är extremt bra!! Du måste vara uppfödd på mycket bra kosttillskott! =)

• muskelpappa

Louise9204, vad gjorde du då i de olika momenten? Nyfiken! Linda 235, din sambo tävlar, va? Topp 3 i Sverige, antagligen! Jag persade nyligen.... klarade 3 reps på 170 kg. Snart 50 år gammal =)

• muskelpappa
    The punisher skrev 2013-06-15 10:25:59 följande:
    4kg kvar så väger ja 95 kg

och styrka kvar .

212,5 =1a    

185 = 7a

Har du några filmklipp att länka till? Vore kul se dig bänka såna vikter så många reps!
Svar på tråden Vad tar ni i bänkpress?