• Emma Elisabeth

Långt inlägg för hur jag mår, men nu vill jag bli förskollärare!

Jag går andra året på omvårdnadsprogramet på gymnasiet och ska byta program har jag bestämt. (Trivs inte där jag går nu, varken med klasskamraterna eller med själva programmet.) När jag går ut ifrån detta program så kommer jag att ha ca 600 poäng och i det programmet som jag ska söka till har 1350 poäng (barn och fritid). Mitt mål är att komma in i förskollärarelinjen och där krävs det 2300-2500 poäng har jag hört. Funkar det att göra så? Att jag går ut med 600 poäng och pluggar ihop 1350 poäng på den nya utbildninge och resten som fattas så pluggar jag på komvux för det kommer fattas poäng och sen behöver jag väl plugga vissa ämnen för att få behörighet till förskollärareutbildning. Någon som vet vilka dessa ämnen är?

Nu lär många tycka att jag är knäpp som kommer byta program till något som många anser värdelös och att omvårdnad ger en bra utbildning, men jag iprincip vägrar gå ett år till på omvårdnad och tänker ändå inte jobba som det. Det har tagit ett tag för mig att komma på vad jag vill bli och jag kom nyss på det och det är förskollärare. Innan visste jag inte vad jag ville ha och hade ingen motivation till att plugga och jag har det svårt och jobbigt hemma, men även i klassen där jag blir mobbad. Och det som omvårdnad ger mig tänker jag ändå inte jobba med. Aldrig i livet. Jag kan knappt ta igenom praktiken.

Många av er kommer antagligen tycka att mina poäng är väldigt låga och ja, dom är det. Men det finns anledningar till detta. Jag har pluggat till något som jag inte trivs med. Går jag ur omvårdnad helt när jag är färdigt istället så tror jag inte att betygen kommer vara så mycket högre, men däremot om jag i det året går på något jag intresserar mig för istället så kommer mina betyg höjas.Jag är jätte motiviverad och vill så gärna plugga, men till något jag intresserar mig för. Går jag inte sista året på omvårdnad och istället går fritidsprogrammet som är 1,5 år på distans så blir jag bara klar en termin senare, men med högre betyg! Det är det som är jobbigt med omvårdnad också, det är att jag är i skolan och där har jag svårt för mig att koncentrera mig och har det lättare att koncentrera mig hemma också.

Jag har mått dåligt i så många år nu och nu är jag beredd på att satsa för att jag ska må bra. Jag vill inte må dåligt längre. 

• Svar på tråden Långt inlägg för hur jag mår, men nu vill jag bli förskollärare!
  • SweetNilam
    Emma Elisabeth skrev 2011-03-15 16:54:53 följande:
    Börja om från början helt gör jag inte riktigt om jag börjar BF i höst. Eftersom den är 1,5 år. Slutar bara en termin senare :)
    Då måste det vara något speciellt program eller endast BF (program)-kurser. Alla gymnasieprogram är 2500 p/ 3 år. 

Synd att du har dålig kontakt med SYV. Se om det går att få kontakt med någon annan. Skriv till någon annan SYV, vem som helst. Det funkar det med, men denne har ju svårt att ha koll för vad som gäller för just dig. Se annars om det finns någon bra lärare på skolan som du kan prata med. Någon som du tror har koll/ kan hjälpa dig framåt i din utveckling. För jag tycker inte du ska "härda ut" med resultatet att du får dåliga betyg. Då är det bättre att börja om på noll på ett annat program och satsa hårt, och dessutom få de poäng som går tillgodoräknade. Visst kan vi hjälpa dig så gott vi kan här, men vi har ingen koll på dig, din skola eller dina kurser. Det är mycket som skall pratas och diskuteras hit och dit, men i de allra flesta fall går det att lösa så att en elev får den utbildning hen vill. Individuell studieplan kallas det och kan vara programöversridande, i den mån schemat passar. Du borde således kunna strunta i omvårdnadskurserna och gå på BF kurserna- men som sagt. Det krävs att någon hjälper sig med detta. Någon som är på plats. Studierektorn? Kuratorn? Eller så samlar du åp dig mod, fakta och går till SYV och talar om hur du vill ha det. Men i första hand (eftersom du inte gillar SYV) tala med en lärare du litar på!

berätta gärna mer om vad det är för BF program du talar om. Har inte hört talas om det på 1,5 år förr. inte på gymnasienivå.  
  • Emma Elisabeth
    SweetNilam skrev 2011-03-15 20:48:54 följande:
    Då måste det vara något speciellt program eller endast BF (program)-kurser. Alla gymnasieprogram är 2500 p/ 3 år. 

Synd att du har dålig kontakt med SYV. Se om det går att få kontakt med någon annan. Skriv till någon annan SYV, vem som helst. Det funkar det med, men denne har ju svårt att ha koll för vad som gäller för just dig. Se annars om det finns någon bra lärare på skolan som du kan prata med. Någon som du tror har koll/ kan hjälpa dig framåt i din utveckling. För jag tycker inte du ska "härda ut" med resultatet att du får dåliga betyg. Då är det bättre att börja om på noll på ett annat program och satsa hårt, och dessutom få de poäng som går tillgodoräknade. Visst kan vi hjälpa dig så gott vi kan här, men vi har ingen koll på dig, din skola eller dina kurser. Det är mycket som skall pratas och diskuteras hit och dit, men i de allra flesta fall går det att lösa så att en elev får den utbildning hen vill. Individuell studieplan kallas det och kan vara programöversridande, i den mån schemat passar. Du borde således kunna strunta i omvårdnadskurserna och gå på BF kurserna- men som sagt. Det krävs att någon hjälper sig med detta. Någon som är på plats. Studierektorn? Kuratorn? Eller så samlar du åp dig mod, fakta och går till SYV och talar om hur du vill ha det. Men i första hand (eftersom du inte gillar SYV) tala med en lärare du litar på!

berätta gärna mer om vad det är för BF program du talar om. Har inte hört talas om det på 1,5 år förr. inte på gymnasienivå.  
    Tack så mycket för ditt svar. En kompis sa att det finns en studievägledare nere på stan som är där för att hjälpa alla, så jag ska nog gå dit.

Det enda jag vet om BF-programet är att det är en vuxenutbildning. Vet inte så mycket mer. Här är hemsidan: http://www.kui.se
  • Defiance

Bra att du vill må bättre men jag hoppas att du har realistiska förväntningar, så att du inte förväntar dig ett mirakel.

Jag gissar då att du går på gymnasiet, började själv må dåligt på just gymnasiet men var otroligt envis så gjorde allt möjligt till reducering, till programbyte och mycket besvikelse på vägen för det fick mig ändå inte att må bättre och fick till slut acceptera att det var kanske inte fel på utbildningen men helt enkelt att man inte mådde bra gick ut över utbildningen och det sociala, man var inte redo och tillräckligt stark i sig själv.

Jag vill bara påpeka detta så att du har realistiska förväntningar och att du inte glömmer att leta efter problemlösningar till dina problem inom dig själv, det är otroligt viktigt att man inte bara fokuserar utanför. Jag skulle faktiskt rekommendera terapi, hjälpte mig otroligt mycket att göra en hel del självrannsakan och bearbeta det förflutna.

• SweetNilam
    Emma Elisabeth skrev 2011-03-15 22:56:41 följande:
    Tack så mycket för ditt svar. En kompis sa att det finns en studievägledare nere på stan som är där för att hjälpa alla, så jag ska nog gå dit.

Det enda jag vet om BF-programet är att det är en vuxenutbildning. Vet inte så mycket mer. Här är hemsidan: www.kui.se
    Hm okej. Har ff inte fått så många svar från dig. Hur gammal är du? Har du slutbetyg? Förutsätter att du inte har det, men har ju inte fått någon indikation på din ålder.

KUI är kompetensutvecklande. Ger således inte, vad jag kan se, någon grundläggande behörighet. De kurser som ges är programspecifika. Du behöver läsa kärnämnen med för att nå 2500 p. Såhär ser programstrukturen (efter 1 juli- Gy11) ut för ett barn och fritidsprogram på gymnasiet, alla BF program har samma struktur http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/68/95/BF_rev2.pdf

Du ska alltså läsa 
    600 p gymnasiegemensamma ämnen
    700 p programgemensamma karaktärsämnen
    300 p inriktning (Fritid och hälsa/social/pedagogisk)
    200 p Individuellt val 
    100 p gymnasiearbete (tidigare projektarbete)
    600 p fördjupningar

Detta måste du i princip göra för att få ett slutbetyg, eller iaf måste du ha 2500 p och G i svenska 1 (+ att du fär högskolebehörighet måste läsa sv 2, vilket inte ges inom BF utan det för du söka som tex individuellt val), matematik 1a samt engelska 5

Kan inte se att KUI skulle vara högskoleförberedande, däremot är de yrkesförberedande. Vilket inte är samma sak. Jag kan ha fel, men hittar inget om hur man via KUI skaffar sig högskolebehörighet. Så du bör ta ett långt och allvarligt snack med någon som har koll innan du gör något.

Ska du läsa till förskollärare (eller vilken annan högskoleutbilsning som helst) behöver du nämligen högskolebehörighet. Något som inte kommer ges via BF på gymnasienivå, utan att du kompletterar med relevanta kurser (svenska 2, och relevant områdesbehörghet) 
  • SweetNilam

TS: Läste ditt inlägg igen och såg att du förstått att du måste läsa mer efter detta på KUI. Men låter det inte hemskt krångligt? Och det kommer inte löna sig att sedan läsa det du saknar på komvux. Det är ff att rekomendera att du slutför den gymnasieutbilning du nu går på, eller att du börjar helt om på BF till hösten, eller nästa (det borde dock gå att göra sen anmälan till BF, trycket brukar inte vara så stort, så du borde kunna få plats. Men det kan bero på utbildningsorten såklart). Om du läser kurser via komvux kommer du nämligen hamna i en mindre urvalsgrupp i urvalet till högskolan än de som söker med sitt slutbetyg från gymnasiet. Man kan säga (väldgt förenklat) att det är sämre att studera på komvux (men bättre än inget alls såklart) så jag kan inte förstå hur du frivilligt kan välja att göra det. Jag tror inte riktigt du kopplar vad det är du ger dig in på. Och det är svårt att veta, jag förstår det. Känner mig hjälplös där jag sitter  nu och bara skriver.. Just därför bör du prata med så många som möjligt om detta. En person kan fatta fel, en annan kan tolka dig fel, en tredje kan ha fel information. Prata med erfarna och många olika personer. 

• Emma Elisabeth

Tack för dina svar. Men gå om tre år till på gymnasiet gör jag bara inte.
    Men om jag går på kui så får jag ihop nästan alla poäng som saknas för att komma in på högskolan, plus att jag ska plugga upp kärnämnena efteråt på komvux, kan inte det ge mig behörighet att komma in på förskolan? Trots att jag har tillräckligt med poäng och har godkänd i kärnämnena?

• Emma Elisabeth
    SweetNilam skrev 2011-03-16 00:16:36 följande:
    Hm okej. Har ff inte fått så många svar från dig. Hur gammal är du? Har du slutbetyg? Förutsätter att du inte har det, men har ju inte fått någon indikation på din ålder.

KUI är kompetensutvecklande. Ger således inte, vad jag kan se, någon grundläggande behörighet. De kurser som ges är programspecifika. Du behöver läsa kärnämnen med för att nå 2500 p. Såhär ser programstrukturen (efter 1 juli- Gy11) ut för ett barn och fritidsprogram på gymnasiet, alla BF program har samma struktur www.skolverket.se/content/1/c6/01/68/95/BF_re...

Du ska alltså läsa 
    600 p gymnasiegemensamma ämnen
    700 p programgemensamma karaktärsämnen
    300 p inriktning (Fritid och hälsa/social/pedagogisk)
    200 p Individuellt val 
    100 p gymnasiearbete (tidigare projektarbete)
    600 p fördjupningar

Detta måste du i princip göra för att få ett slutbetyg, eller iaf måste du ha 2500 p och G i svenska 1 (+ att du fär högskolebehörighet måste läsa sv 2, vilket inte ges inom BF utan det för du söka som tex individuellt val), matematik 1a samt engelska 5

Kan inte se att KUI skulle vara högskoleförberedande, däremot är de yrkesförberedande. Vilket inte är samma sak. Jag kan ha fel, men hittar inget om hur man via KUI skaffar sig högskolebehörighet. Så du bör ta ett långt och allvarligt snack med någon som har koll innan du gör något.

Ska du läsa till förskollärare (eller vilken annan högskoleutbilsning som helst) behöver du nämligen högskolebehörighet. Något som inte kommer ges via BF på gymnasienivå, utan att du kompletterar med relevanta kurser (svenska 2, och relevant områdesbehörghet) 
    Glömde svara. Jag blir 21 i sommar. Jag har inga slutbetyg ifrån gymnasiet eftersom jag går andra året.
  • snedtak
    Emma Elisabeth skrev 2011-03-16 10:07:56 följande:
    Tack för dina svar. Men gå om tre år till på gymnasiet gör jag bara inte.
    Men om jag går på kui så får jag ihop nästan alla poäng som saknas för att komma in på högskolan, plus att jag ska plugga upp kärnämnena efteråt på komvux, kan inte det ge mig behörighet att komma in på förskolan? Trots att jag har tillräckligt med poäng och har godkänd i kärnämnena?
    Om du är över 20 skulle jag i din sits välja att hoppa av gymnasiet och läsa på komvux för att få ett slutbetyg därifrån som innehåller de ämnen du behöver för att få högskolebehörighet. Du kan tillgodoräkna dig vissa ämnen du har läst på gymnasiet, men max 1/3 av slutbetygspoängen för att hamna i första urvalsgruppen. Man ska alltså ha 2350p i sitt slutbetyg från Komvux varav 1600 ska komma från Komvux och övriga kan man tillgodoräkna sig.

Det är nämligen så att det numera finns 4 olika urvalsgruppen, en för de med slutbetyg, en för de som kompletterat, en som baseras på högskoleprovsresultat och en för utländska betyg. Detta innebär att platserna delas upp i 4 delar, som inte är lika stora, och att varje del tillsätts på respektive urvalsgrund. Om du läser klart din utbildning och behörighetskompletterar på Komvux kommer du inte att kunna söka på den första kvoten, och kompletteringsgruppen är ofta mindre i storlek. Detta innebär att det kanske kan bli svårare att komma in. Ett alternativ att du gör högskoleprovet också. Om man har behörighet och har gjort högskoleprovet söker man in på den kvoten också.
  • Emma Elisabeth
    snedtak skrev 2011-03-16 13:11:42 följande:
    Om du är över 20 skulle jag i din sits välja att hoppa av gymnasiet och läsa på komvux för att få ett slutbetyg därifrån som innehåller de ämnen du behöver för att få högskolebehörighet. Du kan tillgodoräkna dig vissa ämnen du har läst på gymnasiet, men max 1/3 av slutbetygspoängen för att hamna i första urvalsgruppen. Man ska alltså ha 2350p i sitt slutbetyg från Komvux varav 1600 ska komma från Komvux och övriga kan man tillgodoräkna sig.

Det är nämligen så att det numera finns 4 olika urvalsgruppen, en för de med slutbetyg, en för de som kompletterat, en som baseras på högskoleprovsresultat och en för utländska betyg. Detta innebär att platserna delas upp i 4 delar, som inte är lika stora, och att varje del tillsätts på respektive urvalsgrund. Om du läser klart din utbildning och behörighetskompletterar på Komvux kommer du inte att kunna söka på den första kvoten, och kompletteringsgruppen är ofta mindre i storlek. Detta innebär att det kanske kan bli svårare att komma in. Ett alternativ att du gör högskoleprovet också. Om man har behörighet och har gjort högskoleprovet söker man in på den kvoten också.

Tack för svar! Jag har fått mejl ifrån utbildningen att det inte ger mig behörighet till högskolan om jag läser kursen på 1350 poäng. Men på den utbildningen så läser man inte kärnämnena och programmet är bara på 1350 poäng, kan det inte vara därför som man inte får behörighet? Eftersom det är så lite poäng och man inte läser kärnämnena. Men om man läser kärnämnena komvux och även har betyg sen innan den utbildningen och sen även pluggar upp några ämnen på komvux så ger ju det mer poäng, plus att jag då får godkänt i kärnämnena och då borde man väl få behörighet till högskolan? Jag har räknat att denna utbildning ger mig 1350 poäng, plus att jag går ut omvårdnad med 900-1000 poäng. Alltså kommer jag att ha ca 2250 poäng. Men jag har då planer på att plugga upp vissa ämnen på komvux. Naturkunskap A, svenska b, engelska a och b. Nu i sommar ska jag gå i sommarskola och fixa matte A och B. Så det blir alltså bara att läsa upp 4 ämnen på komvux.

• Emma Elisabeth

Den där utbildningen jag pratar om är en vuxenutbildning komvux som gör att man läser till barnskötare.

• SweetNilam

Ja är du så gammal (förlåt ) så rekomenderar jag väl inte att börja om gymnasiet. I så fall tänker du väl ganska rätt. För ett slutbetyg behövs, som jag skrivit åter och åter igen, 2350 p (från komvux, vet inte om 10% IG regeln finns här). Varav du måste ha godkänt i svenska 1 och 2, matte 1a samt eng 5 + områdesbehörigheten för fsk (vilket varierar mycket från skola till skola) Utöver det spelar det nog ingen roll vilka kurser du läser. Kan således inte se något hinder för dig att lägga upp det som du tänkt.

Barnskötare behövs inte för att läsa till fsk-lärare. Men det tror jag du har koll på vid detta lagret. Förstår heller inte avrför skolor envisas med att ha kvar det som en utbildning, då ytterst få faktiskt anställer barnskötare idag, men men. Det är en större fråga 

Sen gör det inget om du pluggar mer poäng än behövligt. De minst relevanta betygen kommer räknas bort från ditt snitt, så att ditt snitt hela tiden baseras på 2500/2350 p. Se som sagt till och få med dig kurserna för gundläggande behögighet till högskolan

Lycka till!

Emma Elisabeth skrev 2011-03-16 17:48:15 följande:
    Den där utbildningen jag pratar om är en vuxenutbildning komvux som gör att man läser till barnskötare.
    Ja, precis. Du får en yrkeshögskoleexamen, vilket inte ger högskolebehörighet. Men som sagt. Barnskötartiteln är inte mycket att hänga i granen.. det är inte ens en "skyddad" titel, så vem som helst kan i princip kalla sig barnskötare...

• Emma Elisabeth
    SweetNilam skrev 2011-03-16 18:00:45 följande:
    Ja är du så gammal (förlåt ) så rekomenderar jag väl inte att börja om gymnasiet. I så fall tänker du väl ganska rätt. För ett slutbetyg behövs, som jag skrivit åter och åter igen, 2350 p (från komvux, vet inte om 10% IG regeln finns här). Varav du måste ha godkänt i svenska 1 och 2, matte 1a samt eng 5 + områdesbehörigheten för fsk (vilket varierar mycket från skola till skola) Utöver det spelar det nog ingen roll vilka kurser du läser. Kan således inte se något hinder för dig att lägga upp det som du tänkt.

Barnskötare behövs inte för att läsa till fsk-lärare. Men det tror jag du har koll på vid detta lagret. Förstår heller inte avrför skolor envisas med att ha kvar det som en utbildning, då ytterst få faktiskt anställer barnskötare idag, men men. Det är en större fråga 

Sen gör det inget om du pluggar mer poäng än behövligt. De minst relevanta betygen kommer räknas bort från ditt snitt, så att ditt snitt hela tiden baseras på 2500/2350 p. Se som sagt till och få med dig kurserna för gundläggande behögighet till högskolan

Lycka till! Ja, precis. Du får en yrkeshögskoleexamen, vilket inte ger högskolebehörighet. Men som sagt. Barnskötartiteln är inte mycket att hänga i granen.. det är inte ens en "skyddad" titel, så vem som helst kan i princip kalla sig barnskötare...

Okej, då vet jag Tack så mycket för du försöker hjälpa mig. Jag ska till yrkes- och studievägledaren i morrn som finns nere i stan, som man kan komma till, som hjälper alla.
Svar på tråden Långt inlägg för hur jag mår, men nu vill jag bli förskollärare!