Långt inlägg för hur jag mår, men nu vill jag bli förskollärare!
Jag går andra året på omvårdnadsprogramet på gymnasiet och ska byta program har jag bestämt. (Trivs inte där jag går nu, varken med klasskamraterna eller med själva programmet.) När jag går ut ifrån detta program så kommer jag att ha ca 600 poäng och i det programmet som jag ska söka till har 1350 poäng (barn och fritid). Mitt mål är att komma in i förskollärarelinjen och där krävs det 2300-2500 poäng har jag hört. Funkar det att göra så? Att jag går ut med 600 poäng och pluggar ihop 1350 poäng på den nya utbildninge och resten som fattas så pluggar jag på komvux för det kommer fattas poäng och sen behöver jag väl plugga vissa ämnen för att få behörighet till förskollärareutbildning. Någon som vet vilka dessa ämnen är?
Nu lär många tycka att jag är knäpp som kommer byta program till något som många anser värdelös och att omvårdnad ger en bra utbildning, men jag iprincip vägrar gå ett år till på omvårdnad och tänker ändå inte jobba som det. Det har tagit ett tag för mig att komma på vad jag vill bli och jag kom nyss på det och det är förskollärare. Innan visste jag inte vad jag ville ha och hade ingen motivation till att plugga och jag har det svårt och jobbigt hemma, men även i klassen där jag blir mobbad. Och det som omvårdnad ger mig tänker jag ändå inte jobba med. Aldrig i livet. Jag kan knappt ta igenom praktiken.
Många av er kommer antagligen tycka att mina poäng är väldigt låga och ja, dom är det. Men det finns anledningar till detta. Jag har pluggat till något som jag inte trivs med. Går jag ur omvårdnad helt när jag är färdigt istället så tror jag inte att betygen kommer vara så mycket högre, men däremot om jag i det året går på något jag intresserar mig för istället så kommer mina betyg höjas.Jag är jätte motiviverad och vill så gärna plugga, men till något jag intresserar mig för. Går jag inte sista året på omvårdnad och istället går fritidsprogrammet som är 1,5 år på distans så blir jag bara klar en termin senare, men med högre betyg! Det är det som är jobbigt med omvårdnad också, det är att jag är i skolan och där har jag svårt för mig att koncentrera mig och har det lättare att koncentrera mig hemma också.
Jag har mått dåligt i så många år nu och nu är jag beredd på att satsa för att jag ska må bra. Jag vill inte må dåligt längre.