• PerG

Vilket är värst?

Vilket är mest förkastligt moraliskt sett? Med bidragsfusk menas att man medvetet tillskansar sig bidrag man annars inte skulle haft rätt till. Med skattefusk menas att man medvetet gör avdrag man ej har rätt till eller undanhåller inkomster för beskattning eller liknande.

För exemplets skull förutsätter vi att bidragsfusket och skattefusket handlar om exakt samma belopp man får i plånboken som man inte skulle haft rätt till enligt lag...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-14 18:39
    För att förtydliga så förutsätter vi att i båda exemplen så har man lika bra/dåligt med pengar.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är värst?
  • lövet2

Rent spontant säger jag skattefusk. Varför? Nja, om man skattefuskar innebär det att man faktiskt har en hel del pengar som ska skattas fast man smiter från det. Om man bidragsfuskar innebär det oftast att man har rätt skralt med pengar från start.

Det känns alltså enkelt uttryckt moraliskt mer fel om en rik man stjäl än om en fattig man stjäl ...

• PerG
    lövet2 skrev 2011-03-14 18:38:09 följande:
    Rent spontant säger jag skattefusk. Varför? Nja, om man skattefuskar innebär det att man faktiskt har en hel del pengar som ska skattas fast man smiter från det. Om man bidragsfuskar innebär det oftast att man har rätt skralt med pengar från start.

Det känns alltså enkelt uttryckt moraliskt mer fel om en rik man stjäl än om en fattig man stjäl ...
    Okej uppdaterar TS lite då...
  • PerG
    lövet2 skrev 2011-03-14 18:38:09 följande:

Det är ju inte bara rika som skattefuskar och fattiga som bidragsfuskar.. det går ju att göra åt båda håll... Fattiga kanske jobbar svart (=skattefusk) eller liknande och rika kanske skenseparerar för att få bostadsbidrag m.m....
  • mammalicious

Skattefusk behåller man mer av sina intjänade pengar än man borde.
    Bidragsfusk tar man emot pengar som någon annan kanske hade behövt bättre. 

Så säger nog bidragsfusk..  

• Boothwalker

Är man ett offer för systemet skiter jag i om man gör nåt av det. Om man gör det för att man är girig är det lika illa båda två.

♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • stresss

Spontant bidragsfusk, för att man tar ngt som är avsett för ngn annan, oftast en sjuk eller fatig annan... Men egentligen så är det ju nästan samma sak. Kanske att det beror på situationen i bägge fallen. Jag kan ha full förståelse för någon, som bidragsfuskar, skattefuskar eller stjäl för att man är på svältgränsen, även om det inte är rätt.
    Om man har tillräckligt, men gör det av girighet så är det betydligt värre. 

• cherrycupecake83

lika dumt båda två hade man kunnat hade jag röstat båda..

• Pallas
    Politikus Inkorektus skrev 2013-02-12 07:19:20 följande:
    Bidragsfusk helt klart eftersom som tar från en kassa som är ämnad de behövande.
    Det gör man väl om man undanhåller skatt också?
  • iceolator

Inget av det är värst, dom är väl lika effektiva om man vill ha en extra inkomst

Svar på tråden Vilket är värst?