• ganesha

progesteron

Hej.

Jag har fått progesteron utskrivet som jag ska ta vid nästa graviditet. Läkaren sa att jag ska börja ta dom när jag får + på stickan. Men så har jag läst om flera här som ska börja med dom efter ägglossning. Är det någon med erfafenhet som vet vad som är riktigt... Har haft ofostriga graviditeter innan...
    Tacksam för svar...

• Svar på tråden progesteron
  • Sanna73

Jag tror mycket på att lita till sin läkare. De tenderar att veta vad de gör. Däremot tycker jag att du skall ringa läkaren som skrivit ut progestoronent och fråga varför du inte skall börja förrän du testat +, om du undrar över det.

• ganesha

Jo jag litar väldigt mycket på läkarna tror att dom gör ett bra jobb. Men undrar bara varför det är olika?? Men som du säger så borde jag väl ringa och höra om varför, till henne. Men man vill inte riktigt störa så därför söker jag erfarenheter här.. Tack iallafall..

• Sanna73

När man får proggisarna vid IVF börjar man dagen efter äggplock (på min klinik i vart fall). Förklaringen jag fick till att man börjar så tidigt är att hormonbehandlingen rubbat kroppens eget schema så kroppen inte nödvändigtvis producerar tillräckligt med progestoron för att ägget skall fästa och stanna kvar. Kroppen behöver då hjälp.

Min hobby teori blir då vad gäller varför du börjar senare (och detta är som sagt bara min lilla teori) är att eftersom du lyckats bli gravid, dvs det befruktade ägget har fäst som det skall) utan hjälp så är det senare din kropp behöver hjälp, dvs första veckorna efter du testat +. Min teori.

Förlåt om jag lät snäsig i förra inlägget, det var inte menat så. Fast jag hade nog ringt om jag var du. Jag brukar tänka att det inte spelar roll om läkarna tycker jag är hispig, dessutom finns det säkert de som är värre än mig ändå .

• ganesha

Tack för svaret. Det är nog helt riktigt det du säger...

• Bettan72

Fick också progesteron efter mitt andra MF som jag fick börja ta efter att jag testat +. Enligt läkaren så var det precis så som Sanna 73 skrivit.

Svar på tråden progesteron