Inlägg från: Anonym (velar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (velar)

ni med pmds titta hit

har citalopram hemma. fick nyss ett utbrott utan dess like och slängde mig in i bilen och lämnade min familj hemma. barnen grät och min man är så besviken på mig. vågar inte ta tabletterna! tror jag får min mens i mitten av nästa vecka.

vilka biverkningar har ni fått som bara ätit under pmds? fan vill inte vara sjuk i huvudet! vill inte bli pucko av tabletter heller! snälla hjälp mig!

• Anonym (velar)

tack för din ärlighet! jag tog första tabletten igår innan jag gick och lade mig. höll på att kräkas för jag ville verkligen inte.

känner mig groggy och fumlig idag men så fort kan det väl inte kännas?

känns läskigt. och det känns som att nu är jag sjuk i huvudet på riktigt :(

• Anonym (velar)

har mått kanon hela dagen. lite svajig. eller som bomull i huvudet. äh kan inte förklara. men lugn. ett annat röstläge, tempo och puls. men kan det gå så fort? eller spökar jag för mig själv?

• Anonym (velar)

platt fall. mår illa gråter yr i huvudet och allt känns overkligt. bomull i hela kroppen. fick vara hemma idag. detta är fan inte värt det. inga mer piller. känner mig inte som mig själv. så jävla otäckt! vill bara få ur det ur kroppen! måste sova

• Anonym (velar)

jag äter 20mg. maken vill INTE att jag fortsätter. Och jag fixar det inte.
    Känner igen känslan av att vara genomskinlig. Jag avskyr när maken vet att jag kommer må dåligt. som "först kommer några dagar då du är glad, och kär och härlig sen efter det blir du ledsen och sen arg och sen går det över". Varför ska jag behöva läsas som en öppen bok?

JJag mår dåligt bara av själva grejen att ta tabletter och mår illa så jag kan itne äta och har haft ätstörningar tidigare. Har inte råd att vara hemma från jobbet mer för att ta tabletter. JAg förstår att det kanske blir bättre sen men jag tror att jag mår bättre utan. Vi har pratat om det att jag måste lägga mig och vila eller gå undan när det blir för mkt. Och inte stressa på jobbet för när jag stressar blir det etter värre.

• Anonym (velar)
    Nöffe72 skrev 2012-08-23 09:22:18 följande:
    Men VARFÖR vill ni inte äta medicin? Om man har epilepsi, hjärtfel eller diabetes äter man medicin. PMDS är också ett sjukdomstillstånd som kan behöva medicineras. Särskilt med tanke på att inte bara vi som är sjuka lider av symptomen, utan även de vi helst av allt inte vill ska bli drabbade - våra barn, makar och andra närstående. Dessutom medicinerar man bara under de dagar man mår dåligt. Att man får biverkningar av medicinen till en början - tills toppen har vant sig - är ju inget konstigt. Så är det med många andra mediciner också. Men det går över! Trappar man upp väldigt försiktigt och börjar med en minimal dos går det bättre. Jag började med 1/4 av lägsta dos. Trappade upp supersakta tills kroppen hunnit med i svängarna. Ny är jag en helt annan människa. Jag får inte längre fruktansvärda raseriutbrott på min tvååring och min sambos barn. Jag slipper den värsta ångesten. Jag fungerar, helt enkelt.

Jag får en känsla av att själva medicinen är väldigt laddad för många. Men det är ju bara en tablett. Som hjälper i de flesta fall. Bara man ger det lite tid. Det finns också olika typer av SSRI. Funkar inte den ena kan man prova sig fram tills man tills med en bra läkare hittar något som fungerar. Jag veta att alla ni där ute kämpar på som bara fan. Men jag vill bara peppa för att det kan bli bättre!!!

alltså jag förstår hur du menar men jag vill verkligen inte kanna mig så konstig som jag gjorde. som i en bubbla. och min make vill inte heller det. och det är lite skillnad med medicin då man är sjuk för då måste man för att överleva. men får se framöver. vet att många blir hjälpta.

bättre och sämre månader har jag absolut! är jag stressad och har sovit mindre blir det mkt värre!
  • Anonym (velar)

jag tycker det blir svårare och svårare att ställa om även om jag kommer ur bubblan när mensen kommer.

men jag ligger liksom redan på minus.

ska nog ringa min läkare och höra om jag kan trappa upp medicinen och se hur det går. känns som att det snart blir ett kroniskt tillstånd annars

• Anonym (velar)

det där med hållningen håller jag med om!

jag kan bli sur för att jag tycker att det är jobbigt att maken inte kramar mig eller vill sova sked under den perioden. men när jag tog upp det så han att jag har som ett skal runt mig så han vågar inte ta i mig för det känns inte som att jag vill. kanske ligger ngt i det.

• Anonym (velar)
    Anonym (pmds-monstret) skrev 2012-08-27 19:56:22 följande:
    Cal75:

Ja, visst borde man kunna knäppa med fingrarna och skärpa till sig!!! Man e ju så medveten!  Men hur gör man??!! 

"Min" kurator pratar mycket om att man ska kunna känna igen tecknen, på andningen, tankarna som kommer så himla snabbt, och sen kunna ta ett steg tillbaka och pausa i känslan. För att sen kunna välja hur man vill reagera. Men jag är skeptisk... Jag hinner inte pausa, innan orden flyger ur min mun, innan jag redan är så arg att jag nästan skakar.

jag hinner inte heller tänka. och OM jag hinner tänka så agerar jag innan jag hinner sätta stopp. är som ett tåg som bara rusar. INGEN som som inte har detta kan förstå...

jag tycker det känns som att hela tåg börjar vibrera
  • Anonym (velar)

Jag tycker det blir värre för varje månad. Blir otroligt yr varje period nu. Otäckt som bara den. Lite lugnare denna månad men får raseriutbrott. Fick höra om en relativt ny medicin som är till för oss. Premalex. Ngn som provat.

• Anonym (velar)

Ska dessutom kontakta min läkare för alla andra verkar få trappa upp och starta med 10mg. Jag fick 20mg pang bom från noll jag.

• Anonym (velar)

Hm alla ni andra får så låg dos. Måste ringa min läkare. Jag kände effekt otroligt snabbt jag med. Gillade verkligen lugnet i kroppen

• Anonym (velar)

Nattsvart, allt är botten. Nu måste det vända. Orkar inte.

• Anonym (velar)
    fortsätt paddla skrev 2012-10-08 22:01:55 följande:
    Jag är sjukt trött, men humöret är ok. 5 dagar kvar till mens.

Velar: äter du din medicin nu?

Ringde läkaren idag. Telefontid på fredag. Ska höra om jag ska ta lägre dos för du och "samma här" äter väl 10mg?

Eller om jag ska pröva premalex. För nu vänder jag det mesta inåt mot mig själv och det skrämmer mig lite.

När jag åt medicinen fick jag trots alla biverkningar ett sådant skönt lugn i kroppen.

Känner ni er inte avtrubbade? Eller småfulla? Jag vågade inte köra bil!
  • Anonym (velar)

Samma här: jag skulle bara ta det mellan ägglossning och mens.

• Anonym (velar)

Pratade nyss med min läkare som sa att hon trodde jag var känslig mot dessa mediciner då jag fått samma biverkningar som de som äter dem jämt. Hon skrev nu ut premalex till mig som jag ska börja med nästa månad. Hon hade 2 tjejer till i min ålder som nyss fått det utskrivet och blivit hjälpta. Hoppas hoppas

• Anonym (velar)
    Anonym (Oxå D?) skrev 2013-12-09 22:23:59 följande:
    Hej! hoppar in här. Har kommit undrfund med att kanske jag också har pmds. För mig börjar det nog ca 2 v innan mens(strax efter ÄL). Befinner mig i en tätt stressad situation i övrigt och Detta gör inte saken bättre:( känner mig SÅ ensam ofta dessa gånger då jag har dåligt stöd av vänner och sambo. Känner mig värdelös och oälskad. Blir arg och ledsen på alla som inte förstår eller inte är vänliga. Förtvivlad för över vänner som inte ens kan svara på ett sms.. Vad har man vänner till mär de aldrig finns där för en? Mycket som känns meningslöst och FEL Vad finns det för piller som inte stör menscykeln? som man kan ta efter äl tex?

Jag rekommendera premalex. Väntde 9 mån med att hämts ut receptet.

Mådde illa första dagarna de 2 första månaderna. Har nu ätit kanske 5 mån. Tar 10mg i 10dgr. Har fått mitt liv tillbaks! !!!! Mår bättre hela månaden.

Minska även om möjligt din stress, det förvärrar symtomen
  • Anonym (velar)
    Anonym (Oxå D?) skrev 2013-12-10 13:45:57 följande:
    Tack för svaret ditt velar! Vet du om man kan ta det om man önskar bli gravid?

Jag vet tyvärr inte det. Prata med din läkare om det.

Jag mår nu så pass bra att jag kan glömma att jag ska ta tabletter! Och märket inte av när jag slutar ta varje månad. Helt sagolikt underbart! Och det dör pirret det där att det kliar innuti kroppen på insidan av skinnet har jag inte känt på lääääänge!

visst jag blir ff arg och irriterad men inte på samma sätt och inte lika ofta. Har inte samma behov av att vara ifred heller. VILL vara med min familj!
Svar på tråden ni med pmds titta hit