Inlägg från: Anonym (Det kan bli bättre) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det kan bli bättre)

ni med pmds titta hit

Gud vad många vi är som har det svårt. Jag lider själv av pmds, och känner med alla er andra. Inklusive dig "orolig man". För mig har allt blivit hanterbart sedan jag började äta medicin (zoloft) under de kritiska dagarna. Tidigare åt jag zoloft, samma dos hela månaden. Det hjälpte något. Men den stora skillnaden blev när jag fick tips om

att äta SSRI bara under pmds-dagarna.

Jag tycker egentligen det är fel att kalla medicinen för antidepressiv medicin. Pmds handlar ju om andra saker. Kanske avskräcker det många från att testa.

Om du "orolig man" läser detta vill jag säga att jag förstår dig. Det måste vara hemskt att leva med en person med pmds. Jag beundrar min man som stått ut. Han tycker det går bättre nu när han vet vad det handlar om. Då går det ju att förhålla sig till. Men jag förstår att du är tveksam till om du kan vara tillsammans med din tjej och bilda familj. Det har nog min man varit också.

Vet du varför din tjej motsätter sig medicinering? Kanske kan du tipsa henne om att gå in på ett sådant här forum för att få tips och råd? Om hon inte alls vill ha hjälp kanske du kan ställe ett ultimatum (under den bra perioden)? Så att hon inser allvaret i att du faktiskt vill leva med henne och bilda familj men att du inte kan tänka dig det om hon inte alls vill försöka ta hjälp så att hennes (och din) situation blir bättre.

Angående medicinering kan jag bara tipsa om att prova sig fram. Femal balans verkar funka för en del. SSRI-preparat funkar bra för de flesta. Särskilt man äter det bara under de dagar som är jobbiga. Då slipper man också nedsatt sexlust annat än under de jobbiga dagarna (och då finns ju knappast någon lust iallafall). Minskad sexlust är tydligen en av de vanligare biverkningarna. Personligen fick jag ökad ångest när jag började med medicinen (vilket kan drabba vissa tills man vant kroppen vid medicinen) men det åtgärdades genom att jag fick trappa upp i små små steg istället. Från 12,5 mg och upp till den dos som sedan hjälpte mig. Nu känner jag inga biverkningar alls.

Jag kan verkligen rekommendera alla med pmds att testa SSRI, och att testa att äta medicinen under PMDS-perioden. uppenbarligen ger det humöret en skjuts uppåt.

Personligen äter jag 50 mg de dagar jag har pmds (från ägglossning fram till några dagar in i mensen) och 25 mg övriga dagar. Tidigare åt jag 50 mg varje dag. Det funkade. Men den stora skillnaden kom när jag sänkte dosen under den "bra" perioden. Nu är mitt humör tusen ggr bättre. Jag är fortfarande väldigt trött och ganska låg. Men är inte en psychobitch och har inte råångest. Väldigt mycket bättre för mig. Och för min familj.

Jo, en sak till som jag tycker hjälper är att äta tre st Mor-EPA (fiskolja med Hög halt av fettsyran EPA). Det blir ganska dyrt. Men hjälper också upp humöret och orken.

Svar på tråden ni med pmds titta hit