• Emmylou

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Jennie2010 skrev 2011-04-12 12:32:40 följande:
    Tårarna bara sprutar
    jag tar Progesteron 2 gånger om dagen och Progynon 3 gånger om dagen

Åh vad jobbigt! Jag vet hur det känns. Hade mycket blödningar i början av min första graviditet. Instämmer med Sharika, hör av dig till gyn och be att få komma på kontroll. Du kan också få remiss för att ta hcG-prov. VUL och hcG var det som jag fick göra för att se hur det stog till där inne. Min son står här bredvid och säger "sitta" och drar i min tröja så det gick alldeles utmärkt. Hoppas så att allt är bra med liten i din mage! Stor Kram till Dig

• Emmylou

Hej alla!

Jennie2010: Nej, vad jobbigt! Hoppas så att det är falskt alarm och att allt står rätt till. Många kramar

• Emmylou

Hej på er!

Skönt för er som har fått HP eller sjukskrivning! Och lycka till ni som väntar på svar. Ja, F-kassans handläggningstider är inget de kan vara stolta över...

Själv ska jag till läkare i morgon för att diskutera min framtid, jobba eller sjukskriven? Jag har haft smärtsamma sammandragingar på jobbet i massor. Har ett jobb där jag inte kan ta en paus när jag vill, det är det som är botemedlet.. Får se i morgon om det blir 50- eller 100 % sjukskriving. Kluven själv också, alla när & kära säger att det är klart att jag ska vara helt sjukskriven, men jag vet att jag får tuppjuck efter ett par veckor av sysslolöshet. Annat nu förvisso då jag har sonen att hämta på förskolan på em men ändå.. Bebis ska ju inte dyka upp förään om 4 månader. Får se i möra hur det blir.

Har nyss avnjutut en sill-lunch på verandan medan sonen sover sött. Hoppas ni alla har en underbar njutningsfull påskhelg! Kram

• Emmylou

Silkes, glömde skriva svar till dig:

Jag kan trösta dig med att donationen är så otroligt aktuell och intressant i början, under graviditeten men sen är man som vilken annan genetisk Mamma som helst. Jag hade också folk i vänksapskretsen som hade frågor och en del konstiga funderingar när vi nyss blivit gravida med vår förstfödde. En kompis (fru till makens vän) sa "känns det inte konstigt att vara gravid med hjälp av en annan kvinnas ägg"? Svar: Nej, om det kändes konstigt hade vi inte valt att göra en sådan här behandling. Hon är 4-barnsmor ska tilläggas. De flesta är bara nyfikna, men det kan svida ändå.

Nu är det länge sedan någon nämnde donationen alls. Sonen är snart 2 år och vi har nr 2 i magen. När alla inser att vårt liv ser ut som vilken småbarnsfamiljs liv som helst slutar de fundera kring hur barnet kommit till tror jag, iaf gör jag det. Jag tänker inte alls ofta på donations-faktorn längre, trots att jag nu är gravid igen. Det aktualiseras nog om något år när sonen börjar förstå mer när vi berättar om det.

• Emmylou

Hej på er!

Nu är jag helt sjukskriven tom 13/5 då jag ska göra notch UL och även ett UL på livmodertappen. Om allt är OK då ska jag jobba 50% ett par månader efter det. Känns skönt!

Det här med gener igen. Andra människor slutar tycka att det är intressant efter ett tag, men framför allt blir man själv så trygg i att det är just Mamma man är och ingen donatotionsmottagare. Gener schmener säger jag

Sen är jag av den åsikten att det inte är upp till mig att berätta för alla i min omgivning att min som kommit till genom ÄD. Det är ju hans bakgrund och hans historia att berätta om han vill, inte min. Han kanske inte tycker det känns kul som tonåring om mina 40 kollegor (som jag förmodligen inte ens jobbar med längre) vet hur han blev till. Man får inte glömma barnets integritet. Våra närmaste inom familj, vänner & släkt vet, inga jobbarkompisar eller bekanta.

Sköt om er!

• Emmylou

Hej på er!

Pussesnuttan: Grattis till 2 pyren!! Vad härligt att allt såg bra ut

Paltkoma: Trevligt att jag inspirerar dig! & härligt att allt var bra på notch, det är alltid kul att träffa sin lille där inne. Jag har också liten mage, hade det första grav oxå. Då fick jag höra varje dag från mina kollegor att jag inte hade någon mage. Den här gången kom magen tidigare (magmuskler borta med vinden..). Så den här gången har dom tyckt att jag har mycket större mage. Människor tycker visst alltid att gravida magar är fritt fram att kommentera & ta på

Tea75: UL på livmodertappen för att se om den har börjat öppna sig för tidigt (tidiga värkar/sammandragningar).

Nu är det dags för middag. Kram alla!

• Emmylou

Villsågärna: Jag tänker så på dig. Kan inte förstå hur orättvist och hemskt det måste kännas för er. 2 MF.. Det finns inga ord som kan trösta. Jag hoppas du aldrig aldrig ger upp. En dag känner du kärlek som kan fylla en hel värld med er efterlängtade lilla i famnen. Många många kramar till dig

• Emmylou

Hej på er!

Tea75: Skönt att du jobbar sista veckan! Förstår verkligen att det är jobbigt att springa runt där ute.

Jag gör ju själv hembesök och hoppas på (= ska kräva) att få vara ínne på mottagning när jag förmodligen börjar jobba på halvfart om 1 vecka. På fredag ska jag göra UL för att se att allt står bra till, att livmodertappen inte börjat öppna sig- i så fall blir det ingen mer jobb. Jag hoppas jag kan gå tillbaka, det blir bara 15 h/ vecka och jag vet att jag får tuppjuck av att bara gå hemma.

Det där med barnvagn är ett gissel. Vi tittar på syskonvagn nu. Vill ha båda banen vända mot mig & då minskar utbudet drastiskt. Det lutar åt en Babyjogger City Select. Dubbelvagnarna på bredd är som slagskepp Man får inte in dom i bil med stort bagageutrymme utan att ta av hjulen..

Sommarbebis: Skönt att allt är fixat och redo för bebis ankomst! & skönt att du fick sjukskrivning beviljad.

Nidra: Usch vilken hemsk upplevelse ni varit med om förra grav. Förstår att du är nervös, konstigt vore d annars.. Men, du ska se att det är 2 friska busungar som vinkar till dig där inifrån

Kram på er!

• Emmylou

Hej på er!

Tea75: Ja, det är det som är kruxet med många tvillingvagnar bl.a UJ- att man kan ha liggkorg vänd mot sig men sen bara bortvända sitsar när barnet ska börja sitta. Jag vill inte ha min lille ifrån mig, inte min "stora" heller för den delen. Tycker det är märligt att det inte finns fler alternativ på vagnar vända mot den vuxne.

Tabasco: Tack! Ja, det tar tid att springa på visningar.. Hoppas ni hittar ert nya hem snart!

Memaja: Hoppas vagnen hinner komma! Skönt att du fortfarande känner dig fit for fight.

Paltkoma: Nej, sjukskrivning i slutet av grav påverkar inte föräldrapenningen.

Nu ska jag knata till sjukgymnast och försöka få hjälp med mina värkande höfter, förmodligen trochanterit som förra grav (slemsäcksinflammation). Kram på er!

• Emmylou

Hej allihop!

Jag fick tips på övningar hos sjukgymnasten. Känns bättre i höfterna under natten när jag gör dem innan jag somnar på kvällarna.

Sommarbebis: Spännade att få se vem som har "rätt"

Paltkoma: Vi var aldrig på någon infoträff på DS innan förlossning. De har haft rundvisning tidigare men har ej möjlighet att få in det i verksamheten längre.

Memaja & Tea75: Ja, det är ett gissel att hitta en skön sovställning. & när man väl sover gott vaknar man & måste upp & kissa..

Memaja: Gjorde UL på livmodertappen förra veckan. Som ett vanligt vaginalt UL.

Gjorde oxå NOTCH förra v, allt såg bra ut. Liten låg i säte, men vad jag förstår, Memaja, så vänder sig de flesta innan förlossning. Men, dina tvillingar har det trängre fstås.

Kram på er!

• Emmylou

Hej på er!

Nidra: Jag har fått en helt annan förklaring om BF-datum av läkare på IVF Kliniken vid St Görans där vi gjort våra tidiga VUL. Enl henne ska BF vid IVF (inkl ÄD) alltid beräknas efter ET-datum. Det motsvarar datum för ÄL vid en vanlig graviditet. Så enl henne kan vi aldrig få ett annat BF än det vi fått av henne. Vid UL däremot kan man flyttas fram eller bak beroende på bebis storlek, men det är för att det är rutin-vid normal sängkammargraviditet så vet man inte exakt när ÄL inträffade. Men, som min BM sa efter UL då vi också blev tillbakaflyttade några dagar:  vi har facit Sen kommer ju fstås bebisarna när de själva önskar iaf så dagar hit & dit är ju bara chansningar.

Tea: Hoppas liten växer på sig som han ska!

Kram

• Emmylou

Hej på er!

Sommarbebis: Heja!! Åh vad spännade, snart har ni liten hos er!!

• Emmylou

Grattis Sommarbebis till er lilla sommarbebis!! Vad härlgt att ni mår bra! Nu får ni rå om varandra Kram!

• Emmylou

Silkes: Ang att ta reda på kön. Under min första graviditet kände jag som du, att det var väldigt svårt att ta in det stora faktum att jag äntligen var gravid efter alla års kämpande. Det blev mer på riktigt för mig att veta.  Den här gången valde vi att ta reda på kön igen. Det kändes inte lika viktigt den här gången för egen del, men tänkte att sonen som blir 2 i sommar kanske kan förstå det lättare om vi kan prata om en bror eller syster. Håller med om det som Tea skrev, att det om något har gjort att anknytningen medan bebis är i magen gått lättare.

Kram alla & trevlig helg! 

• Emmylou

Tea75: Stort Grattis till lillpojken!! Härligt att höra att ni mår bra

BF 21/8 närmar sig med stormsteg här. Kram till dig & alla er andra!

• Emmylou

Hej på er!

Stort GRATTIS Silkes & Trollmor!

I fredags kom vår lille son till världen Det har varit några tuffa dagar med gulsotsbehandling, var kvar på DS patienthotell i 5 dygn. Men nu är vi hemma och det känns alldeles alldeles underbart att börja leva det smått kaotiska livet som 2 barnsmor! Kram alla

• Emmylou

Hej på er, tack för alla gratulationer!

Paltkoma:-Grattis! Vad härligt att ni är hemma med guldklimpen

Tea: Usch vilken pärs ni gått igenom med op för lillkillen. Hoppas allt är bra nu och att energin snart är tillbaka efter det jobbiga. Stor Kram!

Nidra: Det var en vaginal förlossning, avslutades med sugklocka då mina krafter var helt slut efter 6 h fruktansvärd smärta i höfterna som de inte kunde rå på.. Den troligaste teorin är att lillpojken tryckte på nerver där inne. Puh, det var inte roligt. Men, det är vatten under broarna nu då han är här och är frisk

Kram allihop!

• Emmylou

Hej på er!

Hinner knappt in här längre, en 2 åring och en liten skrutt slukar min tid.

Paltkoma: Jag blev inte igångsatt, kom till förlossningen och var öppen 8 cm. Sen tog det ändå 6 timmar innan sonen kom ut med hjälp av sugklocka. Fick epidural. men i ganska sent skede. 2-åringen kom också m sugklocka så jag börjar misstänka att min kropp inte riktigt svarar på värkarna som den borde. Första gången är det ganska vanligt m sugklocka men andra förlossningen brukar rinna på av sig självt.

Nidra: Hoppas du har dina små hos dig nu, åh vad spännande! Hoppas allt gått bra & att ni mår bra hela familjen!

Tabasco: Grattis!!! Vad underbart att ni äntligen har er lille hos er! Njut och sköt om er!

Tea: Usch, det är jobbigt när småttisarna är sjuka, hoppas han kryar på sig snabbt!

Nu vaknar liten o ropar. Låter trevligt att ses, vet inte om jag kan än.

Kram på er!

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm