Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
Tur att internet och det här forumet finns. Hur hade man klarat av allt för 15-20år sen innan man började använda internt så som man gör idag.
Äntligen fått iväg ansökan till FK. Puhh ett stressmoment borta. Var lite segt och tog tid att fixa det sista papperna. Lite mycket den här tiden på året. Tyvärr så räknar jag inte med ett svar innan vårar besök i början Mars.
Vilka väntar på besked från FK här inne? hur lång tid har det gått för er?
Myra: Jag sökte ersättning på endo-operation i Grekland men har inte fått något svar än. Jag vet att de har mottagit min ansökan men eftersom Landstinget ska vara inblandad på ärendet, lär det blir efter julen och i början av januari när jag får veta. Jag verkligen hoppas på det. Landstinget måste höra av sig till FK som kan gör en rätt bedömning.
Problemet är att man inte ser något i mina sidor. Endast har jag sett en utbetalningshistorik men ingenting annat. Det finns en avdelning som sitter i Visby och ta hand om ansökningar manuellt. Då måste man ringa till FK och be dem koppla vidare till rätt avdelning. Jag skickade meddelande via hemsidan och bad dem skicka den vidare till rätt avdelning. Annars brukar de skicka en besked att ansökan har kommit in och de har 90 dagar på sig att hantera detta. Nu fick jag ingen.
Också hört att andra fått ersättning vid syskonförsök. Då tillhör du Stockholm och har 3 försök, hur många försök har ni gjort?
Nu läste jag ditt första inlägg, du är över 40 precis som jag. Jag söker ersättning för vård i annat land och vi kan få ersättning fast vi passerat 40. Men frågan är om FK räknar av för gratis försöken man gjort i Sverige. Jag är lite osäker. Vi har betalat för våra IVF försök.
Fick brev från Fk att dom mottagit min ansökan om vård i Finland och att dom skickat en förfrågan om min rätt till vård till mitt landsting. Ni som fick göra kompletteringar kom den fråga senare när landstinget går igenom ansökan eller kan man pusta ut och inte oroa sig att dom behöver kompletteringar?