• Myra

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

NinaCamilla skrev 2013-12-15 00:56:29 följande:
    Fertinova är privat men tillhör till allmännavården i Finland om FK frågar. Finska personer kan välja fritt Fertinova och får ersättning på finska FK. De betalar bara mellanskillnaden.
    Tack för ditt svar. kan inte ansökan bara var enkel med namn och vad man söker för och slippa alla andra rutor att välja att fylla i så man slipper googla och leta svar. 
    Tur att internet och det här forumet finns. Hur hade man klarat av allt för 15-20år sen innan man började använda internt så som man gör idag. 
  • Myra

Äntligen fått iväg ansökan till FK. Puhh ett stressmoment borta. Var lite segt och tog tid att fixa det sista papperna. Lite mycket den här tiden på året. Tyvärr så räknar jag inte med ett svar innan vårar besök i början Mars. 

Vilka väntar på besked från FK här inne? hur lång tid har det gått för er?

• Myra
    NinaCamilla skrev 2013-12-16 21:55:21 följande:
    Jag skickade ansökan om vård i utomlands i början av oktober och vet att de har mottagit ansökan men lär inte få veta något innan nästa år.
    Ja det har ju gått snart 3 månader. Vet du hur långt dom kommit? kan man se något om man loggar in på mina sidor på försäkringskassan?
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2013-12-17 14:51:16 följande:

Myra: Jag sökte ersättning på endo-operation i Grekland men har inte fått något svar än. Jag vet att de har mottagit min ansökan men eftersom Landstinget ska vara inblandad på ärendet, lär det blir efter julen och i början av januari när jag får veta. Jag verkligen hoppas på det. Landstinget måste höra av sig till FK som kan gör en rätt bedömning.

Problemet är att man inte ser något i mina sidor. Endast har jag sett en utbetalningshistorik men ingenting annat. Det finns en avdelning som sitter i Visby och ta hand om ansökningar manuellt. Då måste man ringa till FK och be dem koppla vidare till rätt avdelning. Jag skickade meddelande via hemsidan och bad dem skicka den vidare till rätt avdelning. Annars brukar de skicka en besked att ansökan har kommit in och de har 90 dagar på sig att hantera detta. Nu fick jag ingen.

Jag har pratat med avdelning i Visby som har med äggdonation, kanske andra donationer också och ställt frågor mm. Jag antar att det är samma som handlägger ansökan. Frågade om direktnr till henne första gången jag pratade med henne så slapp jag sitta i telefonkö el vänta 48h på att dom ska ringa. Fråga efter det nästa gång du ringer.
  • Myra
    villsågärna38 skrev 2013-12-27 00:13:43 följande:
    Hej tjejer! Vet ni hur det är med rätt till ersättning för syskonförsök med ÄD i Finland (har ÄD-dotter som vi fick med hjäp av Huddinge). Jag kommer nog att hinna fylla 43 isf. Är det kört då? Nån som vet mer än det som står i TS om ålder? Tack på förhand Och önskar er alla lycka till med era försök!!!
    Jag vet inte så mycket men har för mig att socialstyrelsen har en åldersgräns på 45. Men tror att någon här i tråden fått ersättning för syskonförsök. Hur många gratis försök har du i ditt landsting? Tror att det att man har sina försök och det gäller IVF eller äggdonation på hemmaplan eller försök i annat land. Men då är det bara dom atalen man har i sitt landsting. Jag är lite osäker. Anledingingen man oftast söker i annat land är att man inte kan få den vården i sitt land pga kötiderna eller som i mitt fall passerat landstingets åldersgräns. 
    Men som sagt, vågar inte lova hundra att jag har rätt men det att det finns jätte många här inne som kan mycket bättre än mig. Är ganska ny på det här….;)
  • Myra

Också hört att andra fått ersättning vid syskonförsök.  Då tillhör du Stockholm och har 3 försök, hur många försök har ni gjort?
    Nu läste jag ditt första inlägg, du är över 40 precis som jag. Jag söker ersättning  för vård i annat land och vi kan få ersättning fast vi passerat 40. Men frågan är om FK räknar av för gratis försöken man gjort i Sverige. Jag är lite osäker. Vi har betalat för våra IVF försök. 

• Myra
    villsågärna38 skrev 2013-12-27 11:13:31 följande:

Vi har förbrukat alla våra försök. Tog flera år av beh innan vi fick vår dotter. Vi gjorde Äd tre ggr (3ET och 3FET) en gång med donator som Huddinge bidrog med och två ggr bidrog vi själva med korsdonator. När det gäller vård hos Landstinget får man ju dock aldrig fler ivfer el Äd försök gratis när man väl fått barn. Oavsett hur få el många försök man förbrukat. Vi har satt tillbaka vårt enda frysembryo också. Kostade 5000 kr nu då vi har barn. Sen vet jag inte vad som spelar roll för FK här. Jag kommer med största sannolikhet vara 43 innan vi ev kan börja i Finland om det blir aktuellt eftersom de har några mån väntetid. Tycker inte man blir klokare av att läsa på deras hemsida (FK). Så oklart om vad som gäller ang syskon.
    Ja just så var det att man inte får mera försök om man redan har lyckats eller har barn. Tycker det är knäppt. 
    Det är jätte svårt att få konkreta svar från FK. Men tycker du ska förhandssöka ändå till FK, det brukar ta 3månader för dom att handlägga ärendet. Då får du en konkret svar från dom om du får ersättning eller inte. Jag bokade tid till Fertinova Helsingfors i Okt/Nov tror jag. Fick tid början på Mars. Beräknad behandling Augusti/okt. Man sätts i kö vid första besöket man är där. Du måste ha en klinik angiven när du söker. Så du kan alltid boka en tid och skicka in till FK.
    Finns en risk att du åker till första besöket innan ni fått besked från FK men behandlingen startar inte då iallafall. Får ni nej från FK och inte vill betala själva så Kan det vara första besöket ni betalar för och resan men ni kan ju få ett ja också. 
    Jag vet inte hur FK ställer sig till att ge ersättning om man redan har fått barn via gratisförsken. Men samtidig så söker man vård i annat land för det som inte kan erbjudas i sverige och jag motiverade även om kötiden och jag blir äldre och inte har tid att stå i långa köer. 
  • Myra
    villsågärna38 skrev 2013-12-27 11:19:17 följande:
    Hej igen Myra! Läste lite om dig nu. Tror nig ni har goda möjligheter att få ersättning för försök i Finland. Håller tummarna att det går vägen! Kram
    Tack, hoppas verkligen vi lyckas med det här nu efter alla år av kamp och misslyckade behandlingar och IVF. 
  • Myra
    villsågärna38 skrev 2013-12-27 11:44:42 följande:

Förstår!!! Känner så med dig. Vi hann också med flera ivfer (privat), missfall osv innan vi gick över till Äd. Såhär i efterhand hade det ju varit mkt bättre om mina ägg var kassa redan från början så vi hade sluppit ivferna men de såg ok ut sa man när vi började och blev sen sämre och sämre. Så förstår vad du menar med lång kamp och misslyckade behandlingar. Hoppas ni får bra hjälp nu och att 2014 blir ert år!! Kram
    Jag har också fått flera mf. Jag fick redan på via mina journalkopior att mitt AMH värde var jätte lågt för flera år sen. jag visste att jag inte skulle få så många ägg vid IVF men jag har aldrig fattat vad AMH värdet var för något och att det var så dålig kvalitet. Kände mig lite lurat att vi betalt så mycket med den dåliga förutsättningen. Vi skulle ha valt ÄD för längesen om vi förstått. 
    Nu jäklar ska vi köra hårt med träning och vikt så det blir bättre förutsättningar. 
  • Myra

Fick brev från Fk att dom mottagit min ansökan om vård i Finland och att dom skickat en förfrågan om min rätt till vård till mitt landsting. Ni som fick göra kompletteringar kom den fråga senare när landstinget går igenom ansökan eller kan man pusta ut och inte oroa sig att dom behöver kompletteringar?

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?