• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Jam08: jag tror att du måste få en läkare att rekommendera ÄD. Rätten att få ersättning hänger ihop med att du förnekas vård pga köer eller budgetskäl i ditt landsting, alltså vård som du behöver.

Om ditt landsting inte sagt något om ÄD, så blir det svårt att hävda rätten mot Försäkringskassan. Om man gör det för att man själv tror att det kan hjälpa en uppfyller inte kriterierna.

Om jag var du skulle jag prata med din IVF-läkare och fråga om det inte vore dags att fundera på om felet ligger hos er båda och att ÄD kanske vore ett alternativ. Då har du det svart på vitt och kan ha möjlighet till ersättning.

Hur har äggen delat sig? Har ni gjort långtidsodling på några? Om äggen inte befruktas alls ligger felet sannolikt hos äggen, om de befruktas men slutar dela sig efter 3:e dygnet, då ligger felet sannolikt hos spermierna. Många kliniker i Sverige sätter in 2-3-dagars embryon, alltså innan de slutar växa.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

hea:  Nej, du har fel. FK går på Socialstyrelsens rekommendationer, och landstingen går på sin ekonomi.
    Landstingen nekar köplats baserat på ekonomi och inte på medicinska bedömningar. Jag fick inte ens ställa mig i kö och har 2 gånger fått ersättning från FK.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Ypke: det där måste  jag läsa. Om jag fattar det rätt, så innebär det att även om man söker ersättning i efterhand, så ska man redan före behandlingen veta att man får tillbaka pengarna. Det skulle underlätta mycket för många, osäkerheten skrämmer nog bort en del från ÄD i Finland/Island. Återkommer när jag läst ordentligt.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Wow, det stämmer verkligen:, jag länkar till FKs pressmeddelande och klipper med en lagparagraf.
    Rent praktiskt innebär det att om man vill ha ersättning i efterhand, så vet man redan i förväg om man kommer att få det eller inte. FK måste ge ett besked och stå fast vi det. YES!! Ingen mer osäkerhet för folk som lägger ut tiotusentals kronor ur egna fickan!:

Klippt ur

Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska
    ekonomiska samarbetsområdet

"Förhandsbesked11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet."

www.forsakringskassan.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelande_2013/tryggare_och_tydligare_vid_vard_utomlands/!ut/p/b1/hVHJkqJAFPyW_gCHQhbLIzSLbAUCFgUXAgVRkWKrFumvH525zGVm3iEjXkRGRi5cxhEuo8XjWhfs2tHi_v4zOYdr4KkqrwBfFkVgbQ3Eq667NnY8l3AkS3lV66xZ13Ewb-x-H7F7kc70pCTHfpq9fp86xeEUHQcYlbJUCRMLHl_PRpUMsmvxcUBT1EZWvulwoa8InMFiIbe1jGDljDiUnEtEBfJFlk9xTpj0_OxKplRCq7OOuDkS6IrQ0y6pmp07w1ixHPRwkHbwnt2lKhbBt-PoCk6drVyHy1i_XdgUbpaVUiFgi_rHK2T6Cgn-cgr4Xwc2l52bH_1YTdOrj-wX_R9q6YuwyQUegO1bz4QmAFZwEEysrENsbbiYI0DMo9vSW9_Nd3j7jpZJC4N49GeggwXFBKPY8BiLeKRhi9d5FN-wh26lEwHe8cogKHF4UBVFZNbX_k9_v7GtyrK6F7SsKIdvqSxp03u-KH9esVinom_Fndz2mrmeQjedWrLxBH67RK-Z-4OXe-CZ-cbZPXoweiqzpngV70vncH2qkZHRmeiGu1du6QzD0N6rMG-SLBtN3CTKIJ63Y81KOEqmKAO7Y1WTw4tcX3fNrPqHLaqtCxnww2xGfCfHTTx4CcUnorkBZIzWCPvH4pAxPdUHv5zkr2mIvLY02kQ_0tI8Q2d6XKhtPVg4FjnZSt74XFMO7bq24vr24Uo25KFQf_wEs53r4Q!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
  • Dustpuppy

Länken till FK gick visst sönder, men jag har uppdaterat trådstarten med lagen och paragraftext.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

NinaCamilla: Nejnejnej! Denna lag handlar om en helt annan sak:

Det förhandsbesked du nämner är inte det utan ett förhandstillstånd, där FK betalar direkt till kliniken (som måste godkänna betalningsförbindelser och de flesta privatkliniker gör inte det). Det omfattas inte av lagen.
    Patienten lägger inte ut något ur egen ficka.

Lagen innebär att vid ersättning i efterhand, så får du redan innan resan en garanti från FK att du har rätt till ersättning, och hur mycket. Du måste fortfarande lägga ut själv, men du vet att du garanterat får tillbaka dem.
    Tidigare visste man ju inte riktigt, men hoppades, nu VET man. Om man kontaktar FK från och med 2013-10-01 så måste de ge ett bindande besked om att "Ja, de 49 000 kr som kliniken vill ha betalt av dig, det kommer du att få tillbaka när du väl lämnar in din ansökan i efterhand." (Eller, nej, det blir inga pengar.)

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Och förutom blanketten så behövs svenska journalkopior (Där det står "ÄD rekommenderas" eller något i den stilen) och utländska journalkopior (från kliniken där ni fick ÄD). Ifall FK behöver något mera så ber de om det, och det är inga problem att skicka in icke-komplett ansökan och komplettera senare.

Steg 1 från och med 2013-10-01:
    Jag skulle ringa/maila FK och fråga hur man får ett förhandsbesked om möjligheten till ersättning (jag ser ingen ny blankett på FKs hemsida ännu, det kanske dröjer).

"Hej! Jag ska få planerad vård i Finland och läste på er hemsida att en ny lag gäller från och med idag. Jag vill få ett förhandsbesked om jag har rätt till ersättning och hur mycket. Hur får jag förhandsbeskedet?".

Om lagen:

Gå till försäkringskassan->Press och sedan:
    26 sep 2013
    Tryggare och tydligare vid vård utomlands

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Kom på en grej till som man behöver skicka in: kvitto/faktura på det man betalade kliniken, men som sagt, glömmer man det så hör FK av sig och ber att få det, så den enda skada som sker är att det dröjer lite längre innan man får pengarna (om man har rätt till ersättning).

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Lillan15: man kan ju skicka in det man har och skriva att man kompletterar senare.
    Jag gjorde som så att jag förberedde alla dokument jag kunde och lade i ett kuvert. Det fyllde jag på allt eftersom jag drog kopior och när jag kom hem efter insättning hade jag kreditkortskvittot och sedan fick jag de sista journalerna via mail någon dag senare och då lade jag kuvertet på lådan. Pengarna hann komma innan räkningen för kreditkortet kom, det tog mindre än en månad.

Däremot så behöver man från och med 2013-10-01 skicka in material vid två tillfällen:

1 Om man vill ha ett förhandsbesked ifall man har rätt till ersättning. Vad som behöver skickas in då vet jag inte i och med att det är så nytt. Med förhandsbeskedet vet du garanterat om du får pengar eller inte och då är det relevant att fundera på punkt 2:

2 Själva ersättningsansökan med journalkopior, kvitto etc.

/Dustpuppy

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?