• Zwillinge86

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

JZ79 skrev 2014-03-18 20:25:46 följande:
    Tack för input tjejer. Får nog helt enkelt ringa FK. Vågar väl knappast ringa Sahlgrenska med risk för att de tar bort oss ur kön om de hör vi söker oss utomlands.. Det är väl landstinget som betalar i slutänden även om vi får pengarna från fk, så om vi får pengar vill de inte ta kostnaden igen för oss om de redan betalat? Gör man privat ivf inom Sverige söker vi ju inte ersättning och det kostar då inte landstinget något..

Jag återkommer om jag får tag på någon som kan svara på mina frågor imorgon.

Du borde kunna ringa och ställa frågan till Sahlgrenska utan att uppge ditt namn också :) ser fram emot att höra vad du får för info. Lycka till!
  • Zwillinge86

Det är ju sjukt att det införs nya regler som förutsätter att nya aktörer (landstingen) får en avgörande funktion utan att de utbildas i detta, och än mindre informeras om innebörden i sin nya funktion! Klart att det blir nekande från landstinget det är ju anledningen till att patienten istället fått vården utomlands. Systemet är ju helt galet om FK helt följer landstingens yttranden när de bedömmer rätten till ersättning. Det ligger ju i FKs ansvar att just bedöma patientens rätt till ersättning, detta kan ju aldrig bli landstingets ansvar då det i så fall skulle vara hos dem vi ska söka ersättningen. FK har patientens ansökan med tillhörande handlingar samt landstingets yttrande,som i en perfekt värld inhåller en motivering till varför patienten nekats vård av dem (ålder/antal försök/behandlingen finns inte), som underlag i SIN bedömning som ska göras utifrån gällande lagar och regler. De är "de nationella och internationella glasögonen" som ska säkerställa att vi alla får samma chans oavsett landsting. Oavsett om det är landstingen som ska stå för kostnaderna så är det FKs bedömning! Vad är det jävla klåpare på FK som bestämt att de i väntan på riktlinjer helt går på landstingens yttrande!? Snacka om att göra sitt jobb lätt. Om det nu är så det går till så gör de ju inget för att bedöma vår rätt till ersättning, utan det överlåter de till landstingen som inte är medvetna om att det. TRAMS!

Nu har jag skrivit av mig den värsta irritationen. Antar att det ända vi kan göra är att försöka få iväg så många ansökningar och överklaganden som möjligt. Och då är det bra om vi stöttar och hjälper varandra så att processen kräver så lite ansträngning som möjligt.

Det positiva i kråksången är ändå att det blir väldigt lätt att överklaga eftersom vi vet att FK går på landstingetsytrrande som grundar sig på de egna reglerna och inte internationell forskning och beprövad erfarenhet som den nya lagen säger att de ska; alltså anser vi beslutet som felaktigt då det strider mot den nya lagen.

• Zwillinge86
    Blingbling skrev 2014-04-07 16:03:36 följande:
    Nu har jag fått nej från Landstinget helt och hållet. Jag tycker bara att det är SÅ märkligt att landstinget säger nej till ersättning för att inte behandlingen jag vill ha ersättning för finns att tillgå i Sverige. Men vänta lite nu...var det inte just det som lagen om Patientrörlighet inom EU just innebär - att man kan få vård i annat EU-land om vården inte finns att tillgå i hemlandet...eller....??? Ok, dags att skriva ner den här meningen/frågan i mitt brev till FK, göra sista finputsningen på brevet och posta det snarast.

Skitdåligt, då gav ju det internationella perspektivet inget för oss patienter alltså.
  • Zwillinge86
    Myra skrev 2014-05-04 11:52:05 följande:
    Håller tummar för dig också i massor. Vad skönt att du fick hjälp med överklagan av någon som kan formulera sig och kan mycket mera med alla kryphål och allt som behövs. 

Vart skickade ni överklagan först? 

Vet inte vart man börjar när man ska överklaga. Jag hade tänkt att man skulle kunna använda nästa samma brev som när man skrev sina synpunkter, tyckte jag fick till den ganska bra för att vara amatör. 

Har du några tips?

Fick du också avslag för ålder?

Du kan nog använda ungefär samma brev som tidigare. Det viktiga är att det framgår vilket beslut du vill överklaga och varför du anser att beslutet är felaktigt. Överklagan brukar skickas till den instans som fattat beslutet, varpå de avgör om de håller med om överklagan och om de står fast vid sitt beslut är det deras skyldighet att skyndsamt skicka vidare till förvaltningsrätten. Sedan utreder förvaltningsrätten ärendet och kan då begära ytterligare uppgifter från dig och fk. Lycka till
  • Zwillinge86

Friska upp mitt minne, hur lång tid efteråt kan man söka ersättning?

Sen en annan fråga. Det ryktas om att mitt landsting ska utöka de subventionerade försöken från två till tre för att öka likvärdigheten nationellt (äntligen!) så då frågade jag vår läkare hur det påverkar oss som har genomfört en ivf och sedan blivit hänvisade till äd där vi sedan i måndags står i kö. Jag tänker att det borde innebära att vi berättas antingen ytterligare en ivf eller äd, men hen hävdade att "äd inte räknas på samma sätt" varför behandlingen vi nu köar för blir den sista för oss. Tycker detta låter lite fischy eftersom denna äd räknas som ett av de två försök som i dagsläget finansieras av mitt landsting så varför skulle inte en andra äd också göra det? Är det som hon säger förlorar vi ju ett bekostat försök!

Vet ni om någon fått göra flera äd via landstinget?

• Zwillinge86

Tack för svar VillSåGärna! Vi ville ju gärna ha närstående donator då min syster erbjudit sig, men blev nekade att ställa oss i kön när vi framförde det önskemålet :S varken jag eller syrran vill dock att hon ska korsdonera.

Men din förklaring låter ju rimlig så det kanske är just därför som vi bara får ett försök. Kan ju tycka att de borde bjudsa på ytterligare ivf då..

Ska dock fråga vad som gäller om vi bidrar med egen donator :)

• Zwillinge86
    villsågärna38 skrev 2014-06-04 21:10:19 följande:
    Konstigt. Står du i kön nu eller nekade de dig helt? I Stockholm får man inte göra ÄD om det finns chanser med ivf, er ska räknas som obefintliga eller extremt små för att man ska få göra ÄD. Och om det är så de bedömt dig så gör ni ju inte nåt med fler ivfer eller? Jag vet de som har donerat till sina systrar i Stockholm. Konstigt att de inte godkänner er, borde ju bara vara bra att ni bidrar med donator. Min syster hann bli för gammal men med facit i hand är jag glad att det inte är någon närstående som donerat till oss. Tror att det är något som är betydligt mer komplicerat i praktiken än i teorin, både för mottagare, donator och för barnet. Men det är bara min åsikt Lycka till!! Kram

Vi fick ett nytt äd-samtal ungefär 8 månader efter att vi nekades. Och då lyfte vi inte tankarna kring min syster och då fick vi ställa oss i kö. Så från och med denna vecka tickar kötiden :)

Vi har blivit spontant gravida två gånger sen vi hänvisades till äd så vi behöver inte äd för att lyckas men de gör befömningen att ivf:er inte ökar chanserna för oss då jag svarar så dåligt på stimuleringen. Hela systemet verkar ganska godtyckligt särskilt med olika regler i landet, men positivt att de ändå både överväger närstående donation och ibland hodkänner det i Sthlm. Här var det som att prata med en vägg fastän att jag anser att både vi och min syster resonerar väldigt sunt kring tänkbara problem. Är inte naiv utan förstår att det finns risk för känslomässiga "komplikationer" som man slipper när donatorn är okänd, men vi är ändå trygga i det beslutet. Så gör vi äd itomlands blir det antagligen med systerns ägg. Tack för dina svar och lyckönskningar :)
  • Zwillinge86

Vi är absolut inte främmande för att ta emot ägg från en okänd donator, viktigast för oss är i slutändan att få barn. Ja läkarna här skyller min barnlöshet på dålig äggreserv, men jag får immunbehandling via Grekland då mitt immunförsvar bildar antikroppar mot mina hormoner. Och ska jag tro min akupuntör så beror problemet på låg yang i njurar och mjälte och där med "en kall livmoder". Spermierna och äggkvaliteten ser, enligt det man i dagsläget kunnat se, bra ut men det behöver ju som sagt inte betyda nåt..

• Zwillinge86
    villsågärna38 skrev 2014-06-05 08:21:25 följande:
    Såg din presentation nu. Jättebra med Grekland tror jag. Klart det kan vara immunologi och det får man ju inte hjälp med i Sverige. Jag kom aldrig iväg till Grekland men fick prednisolon och innohep plus Trombyl av en privatläkare här och när jag började ta det i samband med äd började vi bli gravida igen och fick vår dotter Gjorde även akupunktur och drack örter osv. Stort lycka till med allt nu!! Kramar

Kul att behandlingen funkade för dig! Stort grattis i efterskott :D
  • Zwillinge86

Det hör inte riktigt till ämnet, och hjälper inte dig Myra, men det ryktas om att Östergötland som varit ett snålt landsting kommer att utöka antalet försök för att skapa samma förutsättningar över hela Sverige. Detta torde ju innebära att det ändå är på gång att skapas nationellt gällande regler. Så det kanske är nu vi ska ligga på och ta varje chans att framföra våra argument till varför det är fel av landstingen att utifrån patientrörlighetslagen neka oss ersättning för den vård vi erbjuds utomlands.

• Zwillinge86
    Myra skrev 2014-08-03 10:42:09 följande:

Konstigt. Jag tyckte mitt brev kom väldigt snabbt. Skickade in en fredag på semestern via FK som skulle skicka vidaren. Fick brevet onsdagen efter så mindre än 1v fick jag brevet från förvaltningsrätten. Blir lite konfundersam när det gick så snabbt. 

Nu kan jag inte uttala mig om hur fort det brukar gå i just de här ärendena, men myndigheter som FK har en skyldighet att skyndsamt förmedla överklagan vidare. När jag jobbade inom socialtjänsten fick vi släppa allt när en överklagan kom in då den helst skulle vidare till förvaltningsrätten samma dag. Och en bekräftelse från FV om att överklagan inkommit kräver ju inte särskilt mycket administration då handlingarna ändå måste diarieföras. Tycker således att förfarande verkar ha gått till precis så som du ska kunna förvänta dig :) mer konstigt är det att Lillan inte hört nåt :/
  • Zwillinge86
    Myra skrev 2014-08-06 06:24:09 följande:

Man var tvungen att skicka överklagan via FK så dom vidarebefordra överklagan till förvaltningsrätten. Vet inte varför det är så om FK vill ha koll på vilka som överklagar.

RIng FK och kolla vad som hänt. Bättre du ringer en gång för mycket än för lite. Posten kan ju strula också. 

Jag tror att det alltid är så att överklagan går till den instans som fattat beslutet, då de först har möjlighet att ompröva sitt eget beslut innan de förmedlar överklagan till FVR.
  • Zwillinge86

Hej Taken! Jag är i gen expert, men har uppfattat det som att FK kan ersätta ÄD genomförd i Finland/Island där donatorerna liksom här är "kända" OM man har rätt till vården hemma dvs uppfyller kraven för ÄD inom landstingsfinansierad vård. Innan lagändringen den 1/10-13 verkade FK dock ersätta både fler försök och högre åldrar än de egna landstinget, då med hänvisning till att alla landsting inte följde socialstyrelsens riktlinjer. Jag, och många med mig, trodde att lagen om patientrörlighet skulle göra det ännu lättare att få utlandsvård ersatt av FK, men det verkar tyvärr ha blivit svårare.

I ert fall då ni redan har ett barn så misstänker jag att ni inte längre är berättigade ÄD finansierad av ert landsting då de bara erbjuder behandling för första barnet (rätta mig gärna om jag har fel för här är jag lite osäker). Detta skulle således, enligt min tolkning av de bedömningar FK hittills gjort, innebära att vården inte heller ersätts av FK. Då det numer är landstingen själva som yttrar sig kring patienternas rätt till behandling inför beslut om ersättning från FK verkar FK ge fler avslag.

Om jag har rätt så är det förstås helt sjukt att er möjlighet till ÄD genom landstinget, alternativt utomlands med ersättning från FK ska "brinna inne" för att ni med egna medel lyckades med utländsk ÄD. Man kan ju tycka att försöken man berättigas ska gälla oavsett om man finansierar egna behandlingar emellan eller inte, och så är ju också fallet så länge man inte lyckas få barn på sina privatfinansierade försök. Misslyckas de privatfinansierade behandlingarna så kan ju landstinget inte neka med hänvisning till att man redan försökt. Men tyvärr är det i dagsläget "baksidan" med att lyckas med privata försök; landstingen slipper finansiera ytterligare försök.

Så fick iaf jag det förklarat för mig när jag dividerade med mitt landsting om vi skulle satsa på ÄD utomlands istället. De menade då att jag fick stå kvar i kön så länge vi försökte, men om vi fick barn så var vi inte längre berättigade äggdonation via dem. Det är pga denna diskussion som jag misstänker att ni inte kommer få ersättning från FK om ni gör ytterligare en ÄD utomlands, då ni inte längre betraktas som barnlösa.....

Men har ni undersökt möjligheten till att söka och beviljas ersättning i efterhand för den ÄD ni redan gjort?

Lycka till!

Och jag hoppas som sagt att någon kan bevisa att jag har fel i denna fråga...

• Zwillinge86
    Taken skrev 2014-09-03 07:37:17 följande:

Just detta vore intressant att få höra mer detaljer kring, om det är så att alla landsting sätter stopp när man redan har ett barn så skulle det i alla fall vara det klara och tydliga svar vi söker, även om det inte är det svar vi hoppas på.

Förstår precis vad du menar. Jag är osäker på om jag läst det i skrift någon stans, men enligt mitt landsting så är det när man är barnlös, alt en av patienterna har ett biologiskt barn sedan tidigare förhållande, som man är berättigad fertilitetsbehandling. Sedan varrierar antalet behandlingar mellan 1-3 i de olika landstingen även om det verkar som att nationella riktlinjer är på väg.

Har inte hört om någon som utan att finansiera vården själva har fått behandling när det redan finns ett gemensamt barn. Tänker att om det är någon stans detta borde vara skrivet (om det nu stämmer vill säga) så är det i Socialstyrelsens riktlinjer där ålder mm tas upp. Har inte någon referens till riktlinjerna i skrivande stund, men det kanske någon annan här kan hjälpa till med!? Annars återkommer jag när jag hittat den.
  • Zwillinge86

Såg nu att det är den sista referensen i trådstarten som jag menade. Se om du hittar något som besvarar er fråga där :)

• Zwillinge86
    Taken skrev 2014-09-03 08:31:05 följande:

Intressant läsning, men ingenting i de föreskrifterna nämner något om eventuella tidigare barn. Ålder, levnadsförhållanden osv. nämns men inte något om syskon.

Har jag rätt om jag antar att det är uteslutande av ekonomiska skäl som man blir nekad syskonförsök? Alltså att länsstyrelsen anser att det kostar för mycket?

Ja så tänker jag att det är iaf :S
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?