• WildaMathilda

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Jag tror att du har helt rätt, Tazty. Har ni läst den här artikeln t.ex.?:

www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2011/September/Platsbrist-far-vardpersonal-att-chansa-med-patienter/

(som jag självklart sågar på bloggen)

Ett tips är att kontakta Barnlängtan. De har bra koll på hur och vad man kan kräva. Om inte annat så hjälper de gärna till att leta fram fakta och hjälpa till med formuleringar.

Kram

• WildaMathilda

Nej, det finns inte skrivet någonstans men många instanser talar om 43 år. Men inget är beslutat på något sätt. Däremot är det alltid bra om man kan få en läkare att skriva in ÄD som rekommendation i journalen. Det underlättar. Kram

• WildaMathilda

Labolina01 har rätt! Man ska inte ha fyllt 43 år. MEN, det är inget jag har hittat skriftligt någonstans... Och de andra nordiska länderna har 45 så Sverige borde "härma" dem (men det är bara en åsikt). Kalimero, jag tycker att du ska prata med Barnlängtan. De har dessutom en juristkontakt i just dessa frågor. Labolina01, nej, det behövs ingen remiss men har läkaren omnämnt ÄD i journalerna så blir det inga diskussioner med FK om det i alla fall. Det går lite smidigare helt enkelt. Kram

• WildaMathilda

Precis! Det finns inga åldersgränser nämnda annat än i landstingen själva. Eller hos klinikerna. Så personligen tycker jag att man ska söka. Allt man kan får är ett nej och det går alltid att överklaga. Angående antal försök så har jag hört olika från olika personer så jag vet inte. Det finns inte heller i lagen något om begränsat antal försök. Ofrivillig barnlöshet är en sjukdom och behandlingen ska inte vara begränsad på det sättet som landstingen gör idag. Så även där handlar det om att stå på sig. Däremot ska det nog finnas en viss rimlighet i antal försök. Jag tror inte att FK ersätter t.ex. 30 försök. Barnlängtan kanske har någon info? Eller så får man kontakta FK och diskutera med dem. Kram

• WildaMathilda

Inkan70: Det är bisarrt!! Jag har fått ersättning för behandlingar i Riga där donatorerna är anonyma. Det ska inte hindra alls så länge behandlingen är lik den som är i Sverige. Om de nekar dig på grund av det ska du absolut överklaga. Barnlängtan har en jurist som kan hjälpa till med sånt. Stå på dig! Många kramar

• WildaMathilda

Men fy, vad surt Mettebus! Förstår att du är sur! Jag skulle vara rasande.
    Kan föreningen Barnlängtan veta mer kring detta månne? Jag tror att de har massor av info kring just alla dessa ÄD/FK-turer. Prova att kontakta dem. Det hade jag gjort.
    Man kan ju tycka att FK borde ha angett att era tre landstingsförsök ligger till grund för beslutet om det nu är så. Både IVF och ÄD räknas in i Sthlms tre försök och det är kanske det som FK går på? Då har ni ju tyvärr gjort era tre försök. Har de skrivit något konkret i sitt avvägande?
    Men ska man hårdra det så finns det ingen lag om hur många försök man får göra faktiskt. Det är landstingens egna politiska regler som säger hur många försök man får göra och FK ska gå på Socialstyrelsens och Sveriges lagar när de gör bedömningar, vad jag vet, inte på landstingens politiska spel. Så det kan du nog använda i en argumentation. Du ligger trots allt under åldersgränsen på 40 år!

Något annat vet jag inte riktigt....

Lycka till också!!

Kram

• WildaMathilda

Vinterprinsessa: Tyvärr vet jag att man inte får ersättning för syskonförsök. Däremot kan det vara värt att bevaka en eventuell ändring av det. Jag tror att Föreningen Barnlängtan har ett par som försöker få ersättning med hjälp av en jurist. Men det kräver i så fall en lagändring.

Kram

• WildaMathilda
    mirakel skrev 2012-04-25 14:46:03 följande:
    o hej igen :)
    kollar på blanketten för ansökan om ers. i efterhand....vad fyllde ni i på tex. 

för vilken sjukdom/lr skada: infertilitet lr. barnlöshet lr sekundär barnlöshet....lr??

När fick du vården? ÄD-dagen- ett datum- eller från man började medicinera lr när sambon lämnade sperma.??  

är vårdgivaren ansluten till allmänna sjukvårdssystemet?? AVA finland - någon som VET? 
    visade ni EU-kort? skulle man gjort det?? 

planerade du att söka vård utomlands: ja..det gjorde man väl...
    skiljer sig den vård du skulle fått i S. från den du fått utomlands... : nej, antar jag? 

läste någonstans här att båda i ett sambopar skulle skriva på men blanketten riktar sig ju bara till en person..hur gjorde ni där?

Känns ju som om det är viktigt att allt blir rätt .... min fasa o "kryssa fel" o så skiter det sig - ska tillägga att jag ryyyyser vid tanken på FK så om ni kan hjälpa mig här är jag mer än glad!! Kram

Jag hade skrivit infertilitet. Sekundär barnlöshet är det ju inte eftersom du har en ny sambo (och DÅ får man ersättning!)
    Jag fyllde i datum då behandlingen startade (medicinering).
    Jag har läst någonstans att AVA Finland är anslutna men är inte säker. så jag skrev "vet ej".
    Vården är likadan som i Sverige.
    Båda måste skriva på annars skickar de tillbaka ansökan.

Lycka till!
  • WildaMathilda

Jag har fått ersättning för FET.
    Jag vet inte om det finns någon begränsning för hur många gånger man kan få ersättning för (jag har fått ersättning för två ET och ett FET), så av ekonomiska skäl skulle jag i första hand ansöka om ersättning för de mycket dyrare färskförsöken och ansöka om ersättning för frysförsöken i efterhand när jag väl lyckats få en liten bebis.
    Bara en liten tanke... 

• WildaMathilda

Alla landsting räknar olika. "Reglerna" om antal försök och åldersgränser är satta helt efter politisk-ekonomiska intressen och har alltså inget med generella sjukvårdsbestämmelser att göra. Därför räknar vissa landsting ett äggplock som ett försök medan en del räknar själva återföringen som ett försök. Därför blir det olika beroende på var man bor (Norrland har bara t.ex. ETT enda återföringsförsök! Galet.... Snacka om diskriminering p-g-a- bostadsort!).
    Det finns dock inga sådana regler enligt socialstyrelsen (däremot rekommendationer om åldern; 46år, om jag minns rätt) och det är Socialstyrelsen som Försäkringskassan ska följa, inte de olika landstingen. Så jag tycker att man ska söka ersättning "hej vilt" för man kan inte få mer än ett nej. Men, som sagt, bäst är nog att söka för de dyrare ET-försöken i första hand för säkerhets skull.
    Föreningen Barnlängtan har mer koll på det där än jag i och för sig....

kram 

• WildaMathilda
    Cecini skrev 2012-06-19 14:06:28 följande:
    Hej igen, Har idag pratat med advokaten. Vi kommer under nästa vecka att påbörja en granskning av alla de fakta som framkommit angående de nya reglerna och om/hur ett eventuellt överklagande kan komma att se ut. Vi kommer även att involvera en jurist som har haft hand om många fall där FK varit motpart. För mig handlar det just nu inte så mycket om pengarna utan mer om våra rättigheter som Barnlösa. Jag kommer naturligtvis att hålla er uppdaterade, och är det så att vi får ihop något som kan tänkas fungera som överklagande så kan vi ordna så alla som är intresserade kan få ta del av det materialet.
    Ååååh, toppen!! Och fantastiskt bra!!
    Vinterprinsessa skrev 2012-06-19 09:20:55 följande:
    Ursäkta hänger inte med sedan från början, men kan man få hela el delvis hjälp från F-kassan med betalning för syskonförsök ÄD?
    Tyvärr så får man inte ersättning för syskonförsök eftersom man inte får sådan behandling i Sverige. Jag håller själv på med syskonförsök och hade verkligen önskat att man fick ersättning för det också....

Kram

• WildaMathilda
    kaprifol66 skrev 2012-06-19 22:31:29 följande:
    Nja - ang syskonförsök... läs igenom vad jag länkade till ovan på Barnlängtans sida... verkar inte vara omöjligt att få ersättning för syskonförsök eller för fler försök än vad landstinget godkänner...
    Tack! De har visst uppdaterat texten lite sen jag läste den sist!
    Jag fyller 43 i september så då är det förmodligen kört för mig ändå... Men jag har ju redan kontakt med dem på Barnlängtan så jag ska se vad de säger om min ålder. Det faktum att jag blev nekad hjälp i Sverige trots att jag hade åldern inne kan ju ha en viktig roll i det hela. Även om jag tror att det blir svårt...
    Men man kan ju inte få mer än ett nej!

KRAM 
  • WildaMathilda

Hejsan,
    Jag har inte skrivit här i tråden på ett bra tag, men jag har fått ersättning men det var ett tag sedan (2011) men det är klart att jag följer tråden vidare och vill att alla ska ha rätt till ersättning.

Jag läste igenom lagförslaget och på sid 15, paragraf 5, punkt 4, så står det att för att få ersättning så får inte vården bryta mot svensk lag.
    Eftersom det i Sverige är lag på att barnet ska få reda på identiteten på donatorn vid 18 års ålder så är det nog denna punkt som FK vill hänvisa till. 
    Frågan är då om man på något sätt kan hänvisa till de standardiserade EU-direktiven? Och gäller svensk lag före sådana direktiv? Eller gäller direktiven rent lagligt före den svenska lagen? 
    Förhoppningsvis så gäller direktiven och den svenska lagen måste bortse från om det är anonym donator eller inte. Jag menar, annars är det ju faktiskt inte fullt fri rörlighet av tjänster inom EU när det kommer till ÄD. Eller?
    Bara lite tankar som slog mig så här spontant....

Tycker förresten att det är kanonbra att den här tråden lever vidare och att alla stöttar och peppar varandra!!

kram 

• WildaMathilda

Ypke: Det går att söka ett förhandsbesked för ersättning. Blanketten finns på samma sida där ersättningsblanketten för sökande i efterhand finns. Jag tror också att man, om man söker i förhand, kan få en viss ersättning för resekostnaderna (förmodligen baserat på någon slags schablon).
    Då vet du hur mycket du får tillbaka.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?