Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
kaprifol66 skrev 2011-10-05 22:35:56 följande:
Tack inkan för infon! Det är inte klokt det här! Man blir ständigt åldersdiskriminerad här hemma i Sverige. Jag har inte fått en enda jäkla ivf-behandling betald eftersom jag bor på fel ställe i Sverige. Var 39 när jag började.
FK har väl börjat ifrågasätta alla ansökningar om ersättn för ÄD som nu regnar in och har hittat en hake... Att där nu skall läggas etiska värderingar på dessa ersättningar tycker jag är ytterst tveksamt.
Jag har ännu inte orkat ta itu med att skicka in kvittona.
Kaprifol66, vänta inte med kvittona! Jag vet hur jobbigt det är, men ifall FK vill ha in mer underlag och du måste prata med din klinik och få mer journalkopior eller vad som helst, så drar eländet bara ut på tiden. Det blir lätt vecka ut och vecka in när man inte kan släppa tankarna på "snart borde det komma papper från läkaren och sedan skall det in till FK och så kommer det väl svar från dem". För min del var det en lättnad att ha skickat iväg brevet till FK och en enorm lättnad när svaret kom igår.
För vår del räckte det med: kvitton, journal från vår svenska läkare där ÄD är rekommenderad behandling och journaler från utländsk klinik på behandlingen. Vi skrev ett kort följebrev där vi berättade att vi sökte vården, när det gjordes och hur det gick. Du har två år på dig att skicka in kvitton, men du hinner till och med göra det före helgen!
Hojta om du vill ha länken till FK:s blankett.
/Dustpuppy