• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

kaprifol66 skrev 2011-10-05 22:35:56 följande:
    Tack inkan för infon! Det är inte klokt det här! Man blir ständigt åldersdiskriminerad här hemma i Sverige. Jag har inte fått en enda jäkla ivf-behandling betald eftersom jag bor på fel ställe i Sverige. Var 39 när jag började.
    FK har väl börjat ifrågasätta alla ansökningar om ersättn för ÄD som nu regnar in och har hittat en hake... Att där nu skall läggas etiska värderingar på dessa ersättningar tycker jag är ytterst tveksamt.
    Jag har ännu inte orkat ta itu med att skicka in kvittona.
    Kaprifol66, vänta inte med kvittona! Jag vet hur jobbigt det är, men ifall FK vill ha in mer underlag och du måste prata med din klinik och få mer journalkopior eller vad som helst, så drar eländet bara ut på tiden. Det blir lätt vecka ut och vecka in när man inte kan släppa tankarna på "snart borde det komma papper från läkaren och sedan skall det in till FK och så kommer det väl svar från dem". För min del var det en lättnad att ha skickat iväg brevet till FK och en enorm lättnad när svaret kom igår.

För vår del räckte det med: kvitton, journal från vår svenska läkare där ÄD är rekommenderad behandling och journaler från utländsk klinik på behandlingen. Vi skrev ett kort följebrev där vi berättade att vi sökte vården, när det gjordes och hur det gick. Du har två år på dig att skicka in kvitton, men du hinner till och med göra det före helgen!
    Hojta om du vill ha länken till FK:s blankett.

/Dustpuppy
  • Dustpuppy

Snabbsvar, men du behöver kolla upp det, du kan även kontakta den lokala varianten av Försäkringskassa och fråga dem:

1 Jag tror inte att man har någon nytta av om de är anslutna.  De flesta länder har inte "Du kan gå till en privatklinik och få det betalt av den allmänna sjukförsäkringen", utan i bästa fall täcks en del av kostnaden för det landets medborgare. Ifall inte AVA svarar snart, kryssa i "Vet ej". FK kommer att ta reda på det själva, eller så har de redan en notering sedan tidigare.

2 Ja, det är en privatklinik.

3 Minns inte, något i stil med "Vi har försökt få barn och efter utredning om barnlöshet och misslyckade IVF-behandlingar återstår endast äggdonation enligt vår läkare (se bifogad journal). Pga vårt landstings långa väntetider kan vi inte få vård i Sverige och har därför genomgått behandling i XXX YYY. Betalningen var obligatorisk i förskott för att skydda donatorn och kliniken från onödiga kostnader om vi skulle ångrat oss i sista stund (se bifogad räkning och bankkontoutdrag för aktuell valutakurs). Behandlingen utfördes under perioden 1-29:e februari."

That's it, vet inte ens om det var nödvändigt, men gissade att det är lättare att skotta igenom en tjock bunt med papper om man får lite hintar om vad det är.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Glöm min första mening, hade inte riktigt tänkt färdigt svaret. Jag tycker att ni kryssar i "Vet ej", det blir enklare för er.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Hej!

Kostnaderna som ersätts i efterhand är bara det du har betalat utomlands (behandling och ev mediciner). Det du har lagt ut i Sverige, som mediciner, läkarbesök (förvård som provtagning) och resor är kört, det får du ingen ersättning för.

Men, det kostar ju inget att försöka, du kan alltid begära ersättning för allt, det enda du kan få är ett nej.

Däremot så ska förvård och mediciner egentligen täckas av den svenska sjukförsäkringen, så det handlar om att hitta en gynekolog på hemmaplan som är insatt i reglerna och kan skriva ut mediciner och utföra förvård som täcks av högskostnadsskyddet.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Sitter medmobil så detta blir fult: för viss vård har man rätt till en sk second opinion. Ta reda på om era privatklinikers utlåtanden går att använda som det eller skrivas om till det. Ett second opinion kanske räcker för att FK går med på ersättning. /Dustpuppy

m
  • Dustpuppy

Vi fick info om att vi hade rätt till att kontakta annan vårdgivare ang second opinion när landstinget avrådde från fler IVF och föreslog ÄD. /Dustpuppy ps borde funka även åt andea hållet, dvs flerIVF och ingen ÄD ds

• Dustpuppy

Mettebus: det jag menar är att om din svensk privatklinik kan skriva ngt i stil med att utöver dåligr AMH så ger antalet misslyckade IVF:er facit på att ÄD ger större chanser till graviditet. Det är med mer underlag än landstinget för nu har ni ännu mer misslyckanden som underlag. Det kanske behöver pekas på andra faktorer än AMH. Det kanske räcker att FK får veta före 16/1 att mer underlag kommer lite senare när kliniken väl öppnat efter jul? Landstingets utlåtande börjar ju li lite gammalt,det har ju utförts fler behandlingar efter det som kan ändra rek behandling. /Dustpuppy

• Dustpuppy

3 månader från FKs bekräftelse på att de mottagit ansökan tills den var godkänd Allt som allt tog det nog 3 månader+ cirka 3 veckor från att vi postade ansökan till att pengarna var. på kontog..

• Dustpuppy

Bollan, som jag har förstått det så är det max 43 år som gäller, efter det anses man för gammal för att få barn och då är inte IVF eller äggdonation medicinskt försvarbart. Föreningen Barnlängtan har skrivit ett par rader om det. Så om jag fattat rätt så kommer FK att inte ersätta behandling utförd från och med den dagen du och jag fyller 43 år.

Jag tycker att fram och tillbaka bollandet med dokument till FK är psykiskt ansträngande, men det känns lite lättare när jag tänker att pengarna är sådant jag redan har räknat som förlorat, ersättningen blir då en glad överaskning om jag får den (har fått en gång, tänker ansöka efter nästa ÄD igen).

/Dustpuppy

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?