• kaprifol66

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Sissan - eftersom det redan skett utbetalningar för ÄD utförda utomlands med anonym donator anser jag att man då inte kan införa en regel som har retroaktiv verkan för då bryter man mot likabehandlingsprincipen. Har FK betalt ut ersättning på dessa premisser så ska det gälla för alla.
    Likabehandlingsprincipen är en lagstadgad princip som innebär att myndigheter skall behandla alla lika.
    Hade FK avvaktat med samtliga utbetalningar tills man tagit ställning i frågan, då hade det varit en annan sak. Och att denna regel gäller f o m NU, gör att man är medveten om att inte kunna få ersättning om man väljer länder där enbart anonym donator är möjlig (vilket i sin tur strider mot EUs regler om den fria rörligheten av tjänster... men där kan det tänkas att Sverige kan undantas med tanke på etiskt ställningstagande, men det är ju inte fastställt än!).

• kaprifol66

Nja - ang syskonförsök... läs igenom vad jag länkade till ovan på Barnlängtans sida... verkar inte vara omöjligt att få ersättning för syskonförsök eller för fler försök än vad landstinget godkänner...

• kaprifol66

Cecini - det är säkert en hel trupp som hakar på! Din jurist kan få representera mig också!! Har dock ännu inte fått något besked. Men det lär väl komma i dagarna.

GRATTIS Dustpoppy till ersättningen!

• kaprifol66

Sverige lagstiftade redan på 80-talet någon gång om donatorbarns rätt att få reda på sitt genetiska ursprung. Det var unikt och inget annat land hade under lång tid någon liknande lagstiftning, tvärtom har man i andra länder förespråkat donatorns anonymitet. Sen tror jag att även Finland infört nåt liknande för inte så många år sedan. På 80-talet gällde det spermiedonation.
    Däremot är det inte vetenskapligt bevisat att donatorbarn skulle må bättre eller sämre av att kunna ta reda på det genetiska ursprunget.... Vad som verkar vara problematiskt är om barnet får reda på att det är ett donatorbarn senare i livet (om nu föräldrarna valt att inte berätta). Inressant dansk artikel om detta finns att läsa här:
    fof.se/tidning/2001/8/barnet-far-oftast-inget-veta

Här kan man hitta Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd ang assisterad befruktning (SOSFS 2006:10):
    www.socialstyrelsen.se/sosfs/2002-13/Documents/2006_10.pdf

Det är den senaste föreskriften vad jag vet.

Frågan är om en svensk lag (som inte baserar sig på vetenskapligt bevisade studier) är tillräckligt stark för att undantas från EUs regler ang den fria rörligheten av tjänster....?

Hemliga damen - jag förstår verkligen dina tankar om att riskera att bli återbetalningsskyldig. Inga nya lagar eller föreskriftet har kommit nu den 1 april. Det är FK som nu beslutat att inte betala ut ersättningar som strider mot svensk lag, men lagen har funnits ett bra tag. Så vad händer nu?!!! Kommer de att kräva tillbaka de ersättningar de redan betalt ut?? Annars kan man ju yrka på likabehandlingsprincipen?? (ta mina funderingar för vad de är...jag har ingen juridisk skolning).

• kaprifol66

Hemliga damen - jag tycker detta är i allra högsta grad tvetydigt. De (FK) åberopar nu en svensk lag som funnits hela tiden.... och den är i kontrast med EUs regler om fri rörlighet av tjänster (som de för den delen innan grundat ersättningarna på).
    Och vad gäller att man har två år på sig då?!!! Är det först till kvarn som har gällt helt plötsligt?!!!!
    Om det ska vara på detta viset är det olagligt i sverige också att sätta in 3 eller fler embryon.... så i morgon kan de t ex besluta att inte betala ut av den anledningen... Eller?!!
    Överklagan måste väl göras i första hand till FK (och de har ju redan tagit ställning i frågan).. och sen ev till författningsdomstolen?
    Gäller hemförsäkringens rättshjälp här månne?

• kaprifol66

Vad gäller ålder (nu när jag lusläst SOSFS 2006:10) står där i 4 kap.:

"Den kvinna som skall genomgaÌ? en assisterad befruktning boÌ?r naÌ?r befruktningen genomfoÌ?rs inte ha kommit in i den aÌ?lder daÌ? kvinnors fertilitet normalt anses vara i starkt avtagande.
    Maken, registrerade partnern eller sambon boÌ?r, naÌ?r en assisterad befruktning genomfoÌ?rs, inte vara aÌ?ldre aÌ?n att han eller hon bedoÌ?ms fullt ut kunna ta sitt foÌ?raÌ?ldraansvar under ett barns hela uppvaÌ?xt."

Att noteras är att det står "bör" och inte "skall"! Och när exakt har en kvinna kommit in i en ålder då fertiliteten "normalt anses vara i starkt avtagande"? Luddigt värre!

• kaprifol66

Jag tänker så här: överklagar man nu inom den tid man har på sig har man inte bara passivt accepterat FKs beslut. Skulle de av någon anledning se över det här, eller någon lyckas driva igenom sin överklagan så är man med.
    Tack Cecini för infon! Misstänkte att det behövde upp i nästa instans.

Hemliga damen - har läst igenom beslutet, men förstår inte riktigt vad som är nyheten.
    I korta drag måste man vara berättigad till vården här i Sverige OCH behandlingen utomlands måste vara likställd den svenska. Men så var det väl innan också?

Något som jag märkte då i slutet av mars var att blanketten helt plötsligt hade ändrats. Då hade jag redan skrivit ut och fyllt i den gamla, så det var den jag skickade in. Skall kolla vad som ändrats i blanketten...

Fortfarande har jag inte fått något besked från FK. Kan säga att jag är ordentligt arg på mig själv också som inte kommit loss att skicka in för mina tre behandlingar. Den första gjordes för snart två år sedan och den sista för över ett år sedan. Det rör sig totalt om över 100000skr....

• kaprifol66

Cecini - STORT TACK!!

Alla synpunkter och funderingar mottages tacksamt! Lusläs FKs beslut (som Hemliga damen länkat till) och SOSFS 2006:10 och se om det kommer fram ytterligare tankar som kan lyftas fram.
    Där finns alltså inget uttalat beslut från FKs sida ang anonym donator vid ÄD? Jag menar... det står ju inte skrivet uttryckligen i beslutet ovan (förutom då i de avslag som skickats ut).

• kaprifol66

Jag fick begäran om komplettering ang donatorns anonymitet eller inte... De skriver även att FK inte har möjlighet längre att betala ut om donatorn är anonym då det strider mot svensk lag. Så nu kompletterar jag först så de kan fullfölja avslaget.
    Vässa pennorna och överklaga!!

• kaprifol66

Läs vad jag hittade. Dessa är eu-direktiven som reglerar donation: "In the European Union, the donation of reproductive cells is standardised by EU Directives 2004/23/EC and 2006/17/EC, which are binding for all Member States. In the Czech Republic, these Directives have been implemented in Act No. 296/2008 Coll. on Safeguarding the Quality and Safety of Human Cells, and Decree No. 422/2008 Coll., which are more stringent even than their European equivalents." EU Directive 2004/23/EC: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do EU Directive 2006/17/EC: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do Samma på svenska: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do

• kaprifol66

Länkarna funkar tydligen inte när jag postar från ipad. EUdirektiven går att söka och finns som PDF, både på svenska och engelska.

• kaprifol66

Tracy - märk väl att EUdirektiven reglerar all form att donation, även organdonation... Jag har bara skummat igenom texterna. Skall läsa dem bättre. Tror säkert man kan komplettera.

• kaprifol66

Hemliga damen - oj va bra att du fann detta! Lagförslaget (Ds 2012:6) gavs ut den 26/3-2012 och föreslås träda i kraft 1/10-2013.
    www.regeringen.se/sb/d/108/a/189477

Den har alltså inte vunnit laga kraft. Jag har inte än läst igenom "Ds 2012:6" för att förstå vad FK hänvisar till i sitt remissyttrande.

• kaprifol66

Ja så är det just nu. FK ger ersättning vid icke anonym donator (mig veterligen är det bara Island och Finland som är aktuella då för de har kortare kötid än Sverige). Det finns ingen uttalad åldersgräns heller för att få ersättning.
    Men det kan förändras så helt säker kan man inte vara. Ett råd är att skicka in begäran om ersättning så fort man bara kan. Se till att få ordentliga och tydliga kvitton och journaler direkt. Det underlättar när man sen begär ersättning från FK.

• kaprifol66

Här finns matnyttigt om att begära ersättning:
    www.barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer-vard-utomlands

Vad de skriver ang åldersgräns stämmer inte då personer +45 här i tråden fått ersättning.
    Jag kan tänka mig att FK utreder både det ena och det andra för att försvåra utbetalningar för ÄD. Ålder är ett exempel (utöver anonym donator). Som det ser ut nu betalar FK endast ut ersättning vid känd donator (dvs vid ÄD utförd i Findland och Island). Finland har en åldersgräns på 46 fyllda (om jag inte minns fel). Därmed är den åldersgränsen styrande...

Mitt råd är att ANSÖKA OM ERSÄTTNING SÅ FORT SOM MÖJLIGT, att direkt efterfråga alla de dokument, journaler, intyg och kvitton så att man snabbt kan skicka in och begära ersättning. Bevisligen kan FK ändra sina regler med retroaktiv verkan.

• kaprifol66

Callimero - vad gäller ersättning från FK så måste man vid ÄD idag ha känd äggdonator. Vilket gör att val av länder begränsas betydligen (vad jag vet endast Island o Finland). Findland har dessutom åldersgräns på 46 år (t o m dagen innan man fyller 46) tror jag. Så även om det för FK i dagsläget inte finns någon åldersgräns för ersättning så begränsas det av finlands åldersgräns för ÄD. Vilken åldersgräns som gäller för island vet jag inte. Det är kö för ÄD i finland så det kan dessutom ta ett tag.
    Jag vill åter igen passa på att säga att ÄD är en fullkomligt fantastisk möjlighet! Det finns INGEN känslomässig skillnad mot ett genetiskt barn! Ibland undrar jag faktiskt om jag inte till slut blev gravid på naturlig väg :) SÅ naturligt känns det! Min lilla ettåring är så lik både sin pappa och mig.

• kaprifol66

Mitt råd till er som påbörjar behandling är att direkt ställa sig i kö för ÄD i Finland. Jag gjorde så (2010). Då var det också lång kö, 7-10 mån. Jag blev nästan direkt erbjuden en fösta tid (som jag då inte tog). ÄD i Finland kostar cirka mer än dubbelt upp mot andra ställen (Tjeckien, Polen mm). Har man bråttom kan man försöka få in en behandling på något billigare ställe innan, medan man står i kö till Finland. Men om det nu är så att ersättning betalas ut för behandling utförd i Finland m känd donator, då kan ju priset kvitta... om FK inte hittar på någon annan anledning under tiden.

• kaprifol66

Inte oväntat blev det avslag här med. Någon som fortsatt att överklaga till kammarrätten? Täcker hemförsäkringen en juristkostnad månne...?

• kaprifol66

Ja, där sa du något, Tracy. Korrekt information för att fatta välgrundade beslut. Informationen är lika med noll. Skandalöst också att det inte är behandlingsdatumet som räknas.
    Men jag förstår det som att man anser att den etiska motivationen att ett barn har rätt till sitt genetiska ursprung är så stark, och dessutom lagstadgad, att den gäller över allt annat.
    Vi är olagliga, hör ni! Och olagliga är våra barn!

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?