• Myra

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Jag har inte fått svar från FK efter att jag skickat in mina synpunkter för flera månader sen. Vet att det drog ut extra på tiden när jag pratade med henne på Landstinget. Men det borde verkligen ha kommit nu. Kanske ska försöka ringa dom och kolla. 

• Myra
    Blingbling skrev 2014-04-25 06:56:18 följande:
    Myra, jag har funderat på hur det har gått för dig och om du fått något besked. Känns som en bra idé att kolla läget! När jag har varit i kontakt med FK nu senast och frågade hur lång tid det skulle ta innan beslut nu kommer (efter att jag skickat in mina synpunkter innan slutgiltigt beslut fattas), så fick jag veta att det i alla fall inte skulle ta flera månader då det verkar som inte landstinget ska vara inblandade igen. Konstigt att det nu tagit så lång tid för dig, men det kanske beror på att du pratade med landstinget specifikt.
    Måste bara få tiden att ringa, svårt på jobbet. Jag pratade med Landstinget 2ggr och hon skulle ta tag i det sa gången jag pratade med henne sista gången. Hon var redan sen och hennes svar skulle ha varit inne till FK runt 25 Mars eller om det redan var Februari. Kändes skönt att prata med landstinget direkt och få säga sin åsikt muntligt utan pappar för det är lättare att uttrycka dig muntligt.
    Till mig har dom alltid sagt att FK gör sin bedömning efter Landstinget. Så olika dom säger.
  • Myra

Fortfarande inte fått mitt svar från FK, i morgon ska jag ringa. Hoppas att hon inte tagit ledig i mellandagen och jag inte får tag på henne. 

• Myra

Jag fick tag på FK idag. Hon har inte fått inte något från Landstinget som skulle ha skickat in sitt svar senast den 25 Mars och det är ju över 1 månad sen nu. Så FK ska skicka en påminnelse till henne på Landstinget.  Hon på Landstinget sitter själv med alla ansökningar så FK vet att hon har jätte mycket att göra. 
    Så det är bara att vänta. 

• Myra
    Blingbling skrev 2014-05-03 01:34:43 följande:
    De brukar få en spark i baken på landstinget när FK ger en påminnelse.... Bra att du fick tag på handläggaren idag så du vet lite mer vad som händer iaf.
    Man har så ont i magen när man inte vet vad som händer och man vill ju så gärna få ett positivt svar. 
    Man hoppas så mycket och vill så gärna och det tar på än när det tar sådan lång tid. 
    Jag pratade med henne på landstinget för 1månad sen och då skulle hon ta det direkt med läkarna. 
    Jag kan bara hoppas att det är något positivt att det tar sådan lång tid den här gången. Första gången när jag fick preliminära avslaget så gick det jätte fort men nu tar det tid av någon anledning. Jag hävdar i mina synpunkter att jag inte fått den vård jag hade rätt till innan jag fyllde 39 och tycker jag har rätt till ersättningen nu. Tror att det är det som kan ta tid. Hon skulle prata med läkarna och dom träffar hon på fredagar sa hon. 
    Undra hur flexibla dom är och om dom kan ge med sig och ge mig ersättning eller om det är ett stort nej, att det är helt kört. 
    Det är jobbigt när vår framtid ligger i någon anans händer som beslutar åt oss. 
  • Myra

Är det någon som gått vidare och överklagat sina beslut till Förvaltningsrätten, hur går det??

• Myra
    Blingbling skrev 2014-05-04 09:18:02 följande:
    Myra - vi får nu hålla tummarna för varandra här, för nu är vi precis i samma läge. Det MÅSTE bara bli så att vi båda får beviljad ersättning! smile1.gif
    Håller verkligen tummarna.
  • Myra
    Virvla skrev 2014-05-04 10:06:48 följande:
    Jag har överklagat. Fick hjälp av en kompis som är jurist. Hoppet är litet, men kändes ändå som en viktig markering. Har fått beskedet att ärendet gått vidare från FKs frivilliga omprövning utan åtgärd och nu ligger för beredning hos förvaltningsrätten. Jag tror att det kan vara positivt att era beslut dröjer, det går fortare att säga nej än ja... Hoppas ni får positiva besked snart!
    Håller tummar för dig också i massor. Vad skönt att du fick hjälp med överklagan av någon som kan formulera sig och kan mycket mera med alla kryphål och allt som behövs. 
    Vart skickade ni överklagan först? 
    Vet inte vart man börjar när man ska överklaga. Jag hade tänkt att man skulle kunna använda nästa samma brev som när man skrev sina synpunkter, tyckte jag fick till den ganska bra för att vara amatör. 
    Har du några tips?

Fick du också avslag för ålder?
  • Myra
    Virvla skrev 2014-05-04 13:22:57 följande:
    Tack Myra!
    Jag fick avslag för att jag gjort tre IVF-försök. Jag tror man ska läsa beslutet noga och sikta in sig på orsaken till avslaget. Vi hävdade att det i propositionen (som ska vara vägledande) endast står att det ska vara en behandling som skulle kunna bekostas av landstinget. Landstinget bekostar bevisligen Äggdonationer. Således uppfylls kravet. Att de nekar pga att jag genomgått annan behandling är inte relevant. Vi hävdar dessutom att jag väckte frågan om äggdonation redan efter två försök men att landstinget då sa nej för att de tyckte att IVF borde räcka. Detta trots tydliga indikationer på nedsatt äggkvalitet. Jag har alltså inte fått den behandling jag borde varit berättigad till.
    Överklagandet var snyggare formulerat men jag har det inte framför mig just nu.
    Det låter som en jätte bra formulering..;) jag hoppas verkligen att ni får ersättning. Dom använder alla formuleringar till sin fördel och vi måste göra samma sak men tyvärr så är vi inte lika starka. Hoppas att förvaltningsrätten är opartiska och hjälper oss alla.
  • Myra
    Virvla skrev 2014-05-04 13:22:57 följande:
    Tack Myra!
    Jag fick avslag för att jag gjort tre IVF-försök. Jag tror man ska läsa beslutet noga och sikta in sig på orsaken till avslaget. Vi hävdade att det i propositionen (som ska vara vägledande) endast står att det ska vara en behandling som skulle kunna bekostas av landstinget. Landstinget bekostar bevisligen Äggdonationer. Således uppfylls kravet. Att de nekar pga att jag genomgått annan behandling är inte relevant. Vi hävdar dessutom att jag väckte frågan om äggdonation redan efter två försök men att landstinget då sa nej för att de tyckte att IVF borde räcka. Detta trots tydliga indikationer på nedsatt äggkvalitet. Jag har alltså inte fått den behandling jag borde varit berättigad till.
    Överklagandet var snyggare formulerat men jag har det inte framför mig just nu.
    Glömde fråga, vad händer sen när dom fått ditt överklagande? kollar dom igenom och ger dig svar eller blir det något möte med alla parter?
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?