Ypke skrev 2012-09-25 10:46:20 följande:
Hej Skruttet! Tack för ditt svar. Psykologutredning ... ok ... vad är syftet med den? I mitt stilla och oerfarna sinne ser jag detta som en fortsättning på IVF-behandlingarna, som ju inte föregås av utredning. Varför gör man en sådan?
Kommer ni att få ersättning från FK nu tror du?
Varför Åbo? Ser att Tammerfors finns också. Har just mailat dem för att få lite information.
Hej Ypke!
Psykologutredningen är för att det handlar om äggdonation, dvs barnet kan om det vill ta kontakt med äggdonatorn efter 18 års ålder. De frågar om hur vi hanterar situationen gentemot barnet, dvs. lite likt utredning inför adoption men inte alls lika omfattande. Tar ca en timme. Vi fick en lista på psykologer från AVA samt en lista med frågor.
Vi ska ansöka om ersättning hos FK när allt är klart (åtminstone 1:a försöket) men vi är osäkra på om vi får något p.g.a. min ålder (snart 43 år). Det skadar ju inte att prova. Vi sparar alla kvitton.
Åbo valde vi för den smidiga färjeförbindelsen. Vi har åkt från Stockholm över natten, tillbringat dagen i Åbo och åkt hem på kvällen. Tror nog att klinikerna är likvärdiga, har inte hört något annat.
Lycka till!