• Skruttet 69

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Ypke skrev 2012-09-23 18:04:21 följande:
    Någon som vet hur långa väntetider det är i Finland? Och pratar vi ava klinik eller i allmänhet där?

Vi går på AVA i Åbo. Trevligt bemötande och snabb handläggning. Den information vi fick var att väntetiden var ca ett halvår men för oss har det gått lite snabbare. Var på psykologutredning i början av juli och skickade in papper. Fr.o.m. det letade de donator. Nu äter jag progynon och vi ska iväg till Åbo första veckan i oktober för isättning. 3 månader allt som allt.
  • Skruttet 69
    Ypke skrev 2012-09-25 10:46:20 följande:
    Hej Skruttet! Tack för ditt svar. Psykologutredning ... ok ... vad är syftet med den? I mitt stilla och oerfarna sinne ser jag detta som en fortsättning på IVF-behandlingarna, som ju inte föregås av utredning. Varför gör man en sådan?

Kommer ni att få ersättning från FK nu tror du?

Varför Åbo? Ser att Tammerfors finns också. Har just mailat dem för att få lite information. 

Hej Ypke!

Psykologutredningen är för att det handlar om äggdonation, dvs barnet kan om det vill ta kontakt med äggdonatorn efter 18 års ålder. De frågar om hur vi hanterar situationen gentemot barnet, dvs. lite likt utredning inför adoption men inte alls lika omfattande. Tar ca en timme. Vi fick en lista på psykologer från AVA samt en lista med frågor.

Vi ska  ansöka om ersättning hos FK när allt är klart (åtminstone 1:a försöket) men vi är osäkra på om vi får något p.g.a. min ålder (snart 43 år). Det skadar ju inte att prova. Vi sparar alla kvitton.

Åbo valde vi för den smidiga färjeförbindelsen. Vi har åkt från Stockholm över natten, tillbringat dagen i Åbo och åkt hem på kvällen. Tror nog att klinikerna är likvärdiga, har inte hört något annat.   

Lycka till!

• Skruttet 69

Jag och sambon är i färd med att skicka iväg vår ansökan om ersättning för äggdonation i Finland. Jag blir lite förbryllad av blanketten. Ska vi skicka en för oss båda (finns bara plats med ett namn) eller två stycken (en var)?

Det står också att man ska uppge om man har högkostnadsskydd för läkemedlen vilket jag har nyttjat eftersom vi 2012 också gjorde en IVF i Sverige. De finska recepten översatte IVF-kliniken sedan till svenska och då gick vi under högkostnadsskyddet. Vad är det för registerutdrag som ska skickas, går det att hitta på nätet eller måste jag gå till apoteket?

Hoppas någon i tråden har koll och kan svara snabbt.

/Skruttet 69      

• Skruttet 69

Tack för tipsen. Nu ska jag posta vår ansökan och hoppas på pengar i höst.

/Skruttet 69 

• Skruttet 69

Nu har vi fått besked om att vi får ersättning för både ET (oktober 2012) och FET (december 2012) i Åbo. Vi hade i maj 2012 gjort IVF i Sverige och när det misslyckades fick vi tipset om äggdonation och satsade på det direkt. Jag fyllde 43 år strax efter ET i Åbo. Min sambo var då 46 år. Tyvärr misslyckades ÄD i Åbo också men nu har vi i alla fall lite pengar att gå vidare med.

• Skruttet 69

Vi fick ersättning för äggdonation i Åbo som inleddes när jag var 42 år samt en FET när jag fyllt 43. Inga problem. Vårt argument var att vi försökt med privat IVF i Sverige som misslyckats och att väntetiden för privat äggdonation i Sverige var för lång för att vi skulle hinna med den innan jag fyllde 43. Detta var i oktober och december 2012. Ersättningen kom under 2013. Har de ändrat regler sedan dess?

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?