• Taken

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Jag ser att det verkar finnas många här som har bra koll på detta komplicerade ämne, och hoppas att det finns någon som kan besvara en fråga som jag tycker borde vara ganska klar och tydlig men där jag själv misslyckats med att få ett bra svar. Jag har ringt och frågat på Försäkringskassan, men även om de där är hjälpsamma och trevliga så får jag inget rakt svar, och mitt sökande på nätet ger mig bara fler frågetecken.

Jag och min fru är i situationen att vi har ett barn som vi fått via en äggdonationsbehandling som vi genomgått utomlands. Den behandlingen finansierade vi själva, men nu när vi vill göra syskonförsök så har vi inte de ekonomiska möjligheterna att betala för fler försök. Så vår fråga är helt enkelt, kan vi få ersättning från Försäkringskassan för att genomgå en äggdonationsbehandling utomlands, och om så är fallet, specifikt i vilka länder och vid vilka kliniker kan vi få ersättning för behandlingen?

När jag läser på nätet så nämns exempelvis Finland, men jag begriper inte om Försäkringskassan kan ersätta för behandling på alla kliniker där, och inte heller om en ersättning från Försäkringskassan skulle täcka hela kostnaden eller bara delar av den (hittade något om en självrisk som skulle vara en stor del av kostnaden).

Hoppas någon här förstår min fråga och kan ge mig ett klart och tydligt svar, för just nu blir jag bara mer och mer förvirrad.

• Taken

Tack för ditt svar. Jo vi sökte ersättning i efterhand för den behandling som vi lyckades med, men då det var i Riga så kunde vi tyvärr inte få ersättning för den behandlingen, trots att själva behandlingen faktiskt gjordes innan reglerna kring vilka länder som var ok för äggdonation ändrades. Vår ansökan om ersättning var ett bra tag efter behandlingen då vi helt enkelt inte kände till möjligheterna att få ersättning föränn långt senare.

• Taken
    Zwillinge86 skrev 2014-09-02 17:21:36 följande:

I ert fall då ni redan har ett barn så misstänker jag att ni inte längre är berättigade ÄD finansierad av ert landsting då de bara erbjuder behandling för första barnet (rätta mig gärna om jag har fel för här är jag lite osäker).

Just detta vore intressant att få höra mer detaljer kring, om det är så att alla landsting sätter stopp när man redan har ett barn så skulle det i alla fall vara det klara och tydliga svar vi söker, även om det inte är det svar vi hoppas på.
  • Taken
    Zwillinge86 skrev 2014-09-03 08:01:45 följande:

Såg nu att det är den sista referensen i trådstarten som jag menade. Se om du hittar något som besvarar er fråga där :)

Intressant läsning, men ingenting i de föreskrifterna nämner något om eventuella tidigare barn. Ålder, levnadsförhållanden osv. nämns men inte något om syskon.

Har jag rätt om jag antar att det är uteslutande av ekonomiska skäl som man blir nekad syskonförsök? Alltså att länsstyrelsen anser att det kostar för mycket?
  • Taken

Klart är i alla fall att vi måste ansöka hos Försäkringskassan innan de kan få äran att avslå vår ansökan, som vi sedan kan överklaga osv. Och för att göra en ansökan så måste vi hitta en lämplig klinik som uppfyller kraven att den finns i ett EU/EES-land och att det är öppen donation som gäller. Enligt trådstarten är det då Finland eller Island som gäller. Men kan någon tipsa om vilka kliniker specifikt som är lämpliga att ta kontakt med?

Har provat med Väestöliitto, men där tar de ej emot utländska par för tillfället pga brist på donatorer. Försöker få kontakt med Fertinova men har haft lite svårt att få någon respons från dem. Någon som känner till andra lämpliga kliniker?

• Taken

Och en kompletterande fråga till, som jag skrev i min första post så är jag lite förvirrad över prissättningen på behandlingar i Finland. Där nämns exempelvis på Fertinova en kostnad på cirka 7500EUR för äggdonationsbehandling, varav som jag förstår det största delen (7000EUR) är en självrisk som en finsk patient själv betalar medan FPA (Finska försäkringskassan?) står för bara 500EUR av kostnaden. Skulle då samma sak gälla för ett svenskt par, eller skulle försäkringskassan där ersätta hela kostnaden?

• Taken

Tack för svaret NinaCamilla, lyckades få tag på Fertinova och fick samma info som du hade om väntetid. Låter bra att man i alla fall får ersättning för majoriteten av kostnaden, men verkar ju som att att det kommer att stupa på det där med att landstingen inte ger syskonförsök. Frågan är ju då om man har något att vinna på att överhuvudtaget skicka in en ansökan till Försäkringskassan? Jag är osäker på om vi kan få ihop all information som behövs till en ansökan utan att först ha besökt kliniken, och då börjar ju pengarna snabbt att rulla iväg på resekostnader osv. vilket skulle kännas dumt om vi ändå har ett garanterat nej att vänta på vår ansökan.

• Taken
    Skulle helst vilja få in en ansökan till Försäkringskassan för att få bollen i rullning och få ett officiellt besked från dem, men har någon något tips om hur man kan knåpa ihop en ansökan med Fertinova som behandlande klinik? Vad jag förstår så behöver man ta med exempelvis sådant som namn på läkare och datum för när man ska behandlas, men hur får man ihop sån information utan att påbörja behandlingen? Och hur gör man då om man vill ha ett besked från Försäkringskassan innan man påbörjar behandlingen? Känns lite som ett moment 22 detta.
    Kanske någon har erfarenhet av om Fertinova kan hjälpa till med att planera sånthär på distans, innan man startar en behandling? Hade själv en tanke om att skriva en ansökan för hela behandlingen, från första besök till själva äggdonationsbehandlingen. I så fall så skulle ju både datum och total kostnad av nödvändighet bli lite diffusa, alltså att behandlingen skulle ske mellan exempelvis 2014-12-01 och 2015-07-01 och kosta cirka XYZ Euro. Låter det som något som kan gå igenom?
  • Taken
    Lillan15 skrev 2014-09-11 11:02:24 följande:
    Lycka till!
    Vi fick inte ersättning från FK när vi nu gjorde ÄD i Finland. Fick avslag från FK pga att vi hade ett gemensamt barn sedan tidigare. Hon kom till via IVF här i Sverige, dock så betalade vi själva för den privata behandlingen.
    Det är nog landstingen det beror på. Olika i hela Sverige verkar det som.
    Har överklagat till Förvaltningsrätten. Måste ringa dem och kolla hur det går.
    Tack för input, skulle du kunna säga vilket landsting det gäller i ditt fall? För oss är det Norrbottens län som det gäller. Vore också intressant att höra vad som händer angående ert överklagande.
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?