Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
Jag ser att det verkar finnas många här som har bra koll på detta komplicerade ämne, och hoppas att det finns någon som kan besvara en fråga som jag tycker borde vara ganska klar och tydlig men där jag själv misslyckats med att få ett bra svar. Jag har ringt och frågat på Försäkringskassan, men även om de där är hjälpsamma och trevliga så får jag inget rakt svar, och mitt sökande på nätet ger mig bara fler frågetecken.
Jag och min fru är i situationen att vi har ett barn som vi fått via en äggdonationsbehandling som vi genomgått utomlands. Den behandlingen finansierade vi själva, men nu när vi vill göra syskonförsök så har vi inte de ekonomiska möjligheterna att betala för fler försök. Så vår fråga är helt enkelt, kan vi få ersättning från Försäkringskassan för att genomgå en äggdonationsbehandling utomlands, och om så är fallet, specifikt i vilka länder och vid vilka kliniker kan vi få ersättning för behandlingen?
När jag läser på nätet så nämns exempelvis Finland, men jag begriper inte om Försäkringskassan kan ersätta för behandling på alla kliniker där, och inte heller om en ersättning från Försäkringskassan skulle täcka hela kostnaden eller bara delar av den (hittade något om en självrisk som skulle vara en stor del av kostnaden).
Hoppas någon här förstår min fråga och kan ge mig ett klart och tydligt svar, för just nu blir jag bara mer och mer förvirrad.