Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
Jag funderar å två saker
Du skriver "Om din läkare säger "äggdonation" och du inte kan få det pga långa väntetider, så får du söka vård enligt länken i min förra postning. "upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand."
Jag har ju tvingats utomlands eftersom jag är född nov-66. Min läkare sa efter utredningen "äggdonation" p g a för dålig äggreserv p g a ålder. Det enda jag vet om rättent till vård i landet är att jag tyvärr hade fyllt 43 några månader tidigare och därför inte var intressant för Falun, att Carlanderska gör indivdiuella prvöningar. Vi gick på doktorns rekommendation och då var det ju det här med lång kö/brist på äggdonatorer. Utomlands nästa steg m a o. Skall jag tolka dig som att det är ok där doktorn säger äggdonation men att det ändå är åldern som styr? Fast någon (minns i hastigheten inte vem) här på FL har fått pengar och hon konstaterade att åldern inte hade tagits hänsyn till i hennes fall.
Har varit inne på Socialstyrelsen och funnit Meddelandebladet om särskild prövning vid assisterad befruktning. Vi har inte blivit särskilt prövade så vitt jag vet....Men kan sånt spela roll tror du?
/Lite förvirrad Late