Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
Hejsan,
Vilken bra tråd! Tack, Dustpuppy! Det var du som kom med uppiggande info om ålder när jag fick ersättning.
Jag har alltså fått ersättning från FK efter att ha gjort ÄD-försök hos AVA i Åbo och ska även söka för vårt nästa försök som sker hos AVA i Riga. Jag är 41 år idag.
En sak som är intressant är just det där med åldern. Enligt Socialstyrelsens rekommendationer så finns det ingen åldersgräns. Den gräns som landstingen har baseras enbart på politik och deras ekonomi och har alltså inget med sjukvården i sig att göra. Infertilitet är också klassat som sjukdom och vi bör således ha rätt till vård oavsett ålder (gissar dock att man ska ha en "fertil" ålder och inte vara t.ex. 80 år).
Ytterligare är det intressant det här med antalet försök. I Norrland har man bara ett försök på sig. I Stockholm har man tre försök. Därför undrar jag hur FK tänker när de hänvisar till de antal försök man har? Det är ju fortfarande ett faktum att vi har rätt till vård menar jag... Oavsett var i landet vi bor. Inte ger man t.ex. andra patienter endast ett försök till att tillfriskna bara för att de bor i Kalix liksom...
Så jag tror helt enkelt att det inte finns några regler kring det där utan allt beror på handläggare eller tidigare fall. Själv har jag en kopia av en prejudicerande dom från Sundsvall om ett par som gjort ÄD i Finland och som fick ersättning.
Jag vet att Barnlängtan ( www.barnlangtan.com/ ) jobbar med de här frågorna ganska mycket. De lobbar en hel del mot Socialstyrelsen just nu så jag hoppas att de får gehör för frågorna. Fram till dess gissar jag att det bara är att söka på hos FK. Vi som gör det är nog med och sätter nivån.
Kram och tack igen för en bra tråd!