Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Vara vuxen

Jag anser att en person över 18 är vuxen och ska ta det ansvar som det innebär att vara vuxen. Däremot så inser jag ju att vi alla växer och utvecklas av kunskap och erfarenhet så givetvis förväntar jag mig lite mer av någon som är 30 än 18 vad gäller livskunskap. Självklart är det inte så att en 30-åring måste vara klokare, vettigare, kunnigare eller mognare än en 18-åring man jag FÖRVÄNTAR mig det . Det här med att själv känna sig som en vuxen är ju också något som växer fram. Jag är nu 35 år och har två barn och arbetat länge.......visst känner jag mig vuxen och har blivit mycket tryggare och säkrare på min egen person.....men visst smyger sig barnet fram i vissa situationer.....då det hade varit skönt att skyffla över ansvaret på mamma eller pappa . Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om man någonsin KÄNNER sig riktigt vuxen....... . Och jag är som sagt 2-barnsmamma och lärare på högstadiet, så tar en massa ansvar för barn och ungdomar....och tar det på allvar.....men känner mig ändå inte en dag över 25 .

• Flickan och kråkan
    arton skrev 2011-05-26 12:37:02 följande:
    Dem som är 30 i min närhet beter sig precis som om dem inte vore en dag över 20, dem har egna barn och så, men trots detta resonerar dem och för diskussioner precis som jag gör.

Det är ju lite sorgligt.

Jag motsa dig inte på något vis. Jag skrev ju själv just att det är en väldig skillnad på att vara vuxen ur ett juridiskt perspektiv och att själv KÄNNA sig vuxen. Jag kan fortfarande som 35-åring i vissa tillfällen känna mig lika osäker som när jag var 18 . Det finns ingen mall......och jag är som sagt tveksam om om man någonsin känner sig verkligt vuxen

• Flickan och kråkan
    arton skrev 2011-05-26 12:49:31 följande:
    Jag respekterar allas åsikter, självklart :) Det var inte meningen att säga emot dig heller men alla människor är ju olika och jag växer fortfarande som människa och försöker iaf bete mig på ett vuxet sätt, det är ju de alla förväntar sig - kanske går de fel ibland men spela roll, man försöker iaf :)
    Jag förstår nog bara inte var våra åsikter skiljer sig. Jag säger samma sak som 35-åring....jag växer fortfarande och kommer att göra det till den dag jag dör. Det är ingen skillnad från då jag var 18....förstår du vad jag menar . Ju mer erfarenheter man får, ju mer kunskap man får desto mer inser man hur lite man faktiskt vet .
  • Flickan och kråkan
    arton skrev 2011-05-26 12:51:41 följande:
    För mig kvarstår fortfarande att jag inte ser någon särskild ålder som vuxen, jag kan bete mig lika omoget och illa precis som innan jag blev 18 och än idag möts jag av äldre människor som behandlar mig som ett barn utan att jag på något sätt beter mig omoget.

När du är äldre kommer du att inse att andras betraktande av dig är precis lika irrationellt oavsett ålder . Det som händer med erfarerenhet är att man tar det för vad det är och ler åt det hela .

• Flickan och kråkan
    arton skrev 2011-05-26 12:57:33 följande:
    Men jag växer inte som människa på så sätt, alltså jag växer ju till att bli en människa som VÅGAR leva, jag vågar ju inte ens söka jobb på grund av den jag är, jag vågar inte skaffa mig erfarenheter som jag är nu. Sedan när jag är 100 procent trygg i mig själv i de allra flesta situationer kommer jag bara att växa ännu mera som människa till den dagen jag dör. Dock något jag arbetar på.
    Det resonemang du för nu säger mig att du är ung.....och har mycket att lära . Och jag menar verkligen inget illa med det på något vis
  • Flickan och kråkan
    arton skrev 2011-05-26 13:25:50 följande:
    De blir en människa av mig ändå :)
    Du är redan det.......äldre än när du var 10 och yngre än när du blir 30 . Om du under din livstid kommer att nå 100%-ig trygghet med dig själv, så kan jag bara gratulera . Jag har en bra bit kvar.....även om jag har kommit närmare än nar jag var 20 .
Svar på tråden Vara vuxen