Flickan och kråkan skrev 2011-05-26 12:29:47 följande:
Jag anser att en person över 18 är vuxen och ska ta det ansvar som det innebär att vara vuxen. Däremot så inser jag ju att vi alla växer och utvecklas av kunskap och erfarenhet så givetvis förväntar jag mig lite mer av någon som är 30 än 18 vad gäller livskunskap. Självklart är det inte så att en 30-åring måste vara klokare, vettigare, kunnigare eller mognare än en 18-åring man jag FÖRVÄNTAR mig det
. Det här med att själv känna sig som en vuxen är ju också något som växer fram. Jag är nu 35 år och har två barn och arbetat länge.......visst känner jag mig vuxen och har blivit mycket tryggare och säkrare på min egen person.....men visst smyger sig barnet fram i vissa situationer.....då det hade varit skönt att skyffla över ansvaret på mamma eller pappa
. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om man någonsin KÄNNER sig riktigt vuxen.......
. Och jag är som sagt 2-barnsmamma och lärare på högstadiet, så tar en massa ansvar för barn och ungdomar....och tar det på allvar.....men känner mig ändå inte en dag över 25
.
Jo, givetvis, men att ta ansvar och känna sig vuxen på det sättet är ju en sak. Men att, som jag, som fortfarande arbetar med att VÅGA tro på mig själv (något jag arbetat med sedan jag började 7:an år 2003) och som fortfarande gör att jag inte vågar göra allt hela tiden (=dåligt självförtroende och dålig självkänsla) så har jag aldrig riktigt vågat leva ut och bli en vuxen människa, och det har enbart att göra med de jag har varit med om under hela min uppväxt - men som jag är på väg att arbeta bort, de tar dock inte en dag och så fort de blir bättre så kommer jag känna mig vuxen. De får liksom ta den tid de tar, jag är bara 20 år än ! :)
Dem som är 30 i min närhet beter sig precis som om dem inte vore en dag över 20, dem har egna barn och så, men trots detta resonerar dem och för diskussioner precis som jag gör.