• moimama

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Jag har bestämt mig!

Jag tänker inte vänta på Mister Right längre, jag tänker bli gravid på egen hand med hjälp av insemination i Danmark. Jag har efter att ha tittat länge på olika kliniker valt Storkkliniken i Danmark och det känns jättebra. Beslutet att äntligen göra det jag vill känns till hundra procent rätt och det känns jättespännande.
    Är du i samma situation..? Det vore roligt att följas åt, stötta, hurra på, peppa och dela erfarenheter på vägen.

Nästa vecka har jag mitt journalsamtal, därmed börjar resan.

Hjärta

• Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!
  • moimama
    Tainted skrev 2011-03-08 09:52:16 följande:
    åh, jag har en väninna som också bestämt sig för det :)
    lycka till med allt :)
    Tusen tack!!
  • moimama
    mlinz skrev 2011-03-08 10:03:11 följande:
    Om jag inte hittat mr. Right innan jag fyller 25 :) nu har jag dock en pojkvän sedan ett halvår tillbaka, får se hur det går :)
    Då önskar jag dig lycka till med honom! :)
    Själv blir jag 28 i år så nu vill jag inte vänta längre...
  • moimama

Det där måste man nog känna själv, när det är dags eller inte.
    Jag resonerar som så att visst hade det varit toppen om jag imorgon hittat mannen i mitt liv, vi ville samma sak och om vi om sisådär två år skaffar barn. MEN om jag inte träffar honom med stort H imorgon, om det dröjer... ja då blir det lite sent tycker jag. Först vill jag lära känna mannen i fråga ORDENTLIGT, sedan ska man ha bott ihop ett tag och sett att det fungerar och sedan kan man fundera på att starta bebisverkstad. När man väl blir gravid är det nio månaders väntan till...
    Så med tur, om jag träffar Mister Right imorgon, och han vill som jag, då kan vi börja bebisverkstad när jag är 30 ungefär... första barnet vid 31 - OM jag träffar Mister Right imorgon...!!!!

Det blir insemination med andra ord.

• moimama
    AnnaKatarina skrev 2011-03-08 19:02:13 följande:
    Här är en till i samma situation. Jag har också bestämt mig nu. Fyller 27 år i år. Resonerar som så att träffar jag Mr Right om några år så får han acceptera min situation och dela livet med mig och mitt barn. I annat fall är jag inte intresserad. Tycker inte att det här med kärnfamilj är så viktig.

Jag håller på med fertilitetsundersökningen just nu. Hoppas kunna besöka storkkliniken i april eller maj.
    Vad rolig! Då kan vi följas åt.
    Får jag fråga vad du menar med fertilitetsundersöknign, måste du göra extra undersökningar?
    Ultraljud då menar du eller menar du något annat..?
    Har du haft ditt jounalsamtal än?
  • moimama
    AnnaKatarina skrev 2011-03-08 21:20:14 följande:

Tror det hette så i informationsmaterialet som jag fick från storkkliniken, dvs ultraljud och hormonprover. Jag misstänker att mina hormoner inte riktigt ligger på normala nivåer så det kändes ganska bra att testa det innan man sätter igång. Jag ska ringa och boka tid för journalsamtalet så snart jag fått klartecken på hormonproverna.

Spännande att du snart har det journalsamtal. Är jättenyfiken på hur det går till. Bor du nära Köpenhamn eller tar du det på telefon? Jag bor i Sthlm så för mig blir det via telefon. Funderar lite kring hur jobbigt det kommer bli med danskan men hoppas på att de talar tydlig skandinaviska eller att man får en svensk sjuksköterska. När planerar du att åka första gången?

Jag hade inga problem att förstå vad de sa när jag ringde för att boka in mitt journalsamtal och det var ändå en hel del frågor. Tror de är ganska vana faktiskt.

Jag bor i Göteborg så mitt samtal blir också över telefonen, första försöket blir förhoppningsvis redan i slutet av mars.

Hur ser din tidsplan ut?
    Ska du sätta igång så snart du fått klartecken du också?

Önskar dig en fortsatt trevlig kväll!
    Kul att ha någon att bolla och prata med :)
  • moimama
    Linastrumpan skrev 2011-03-08 22:33:27 följande:
    Vill bara önska er lycka till! Har själv två underbara döttrar gjorda på storkkliniken Det absolut bästa jag gjort!
    Åh vad härligt!
    Får jag vara nyfiken och fråga lite mer..?
    Hur många försök tog det för dig/er? Hur gammal, ung, :) var du vid inseminationstillfällena?
    Är du ensam?
    Din uppfattning om Storkklinik?

TACK!!!
  • moimama
    AnnaKatarina skrev 2011-03-09 06:24:08 följande:
    Jo jag har tänkt sätta igång så snart jag vet att allt är normalt. Förhoppningsvis i april eller maj.

Har du berättat för omgivningen? De flesta jag har berättat för har varit positiva men min mamma håller fortfarande på att vänja sig vid tanken. Det är 6 mån sen jag berättade för mina föräldrar.

Det finns så otroligt mycket funderingar kring allt detta. Håller på att läsa på om föräldrapenning just nu. Vill ju kunna vara hemma 1,5 år i alla fall.
    Vad roligt!! Hoppas inte det krävs alltför många försök, men det vet man ju aldrig :)

Ett fåtal personer, mina närmsta väninnor och min mamma vet. Så fort det lyckats tänker jag berätta sanningen och jag hoppas alla förstår att valet är mitt och att de ska ställa sig positiva till mitt beslut. Än så länge har reaktionerna  varit positiva i alla fall.

Ja, det där med föräldrapenning och ledighet är minsann en djungel. Jag är egen företagare så det gör saken ytterligare lite krångligare :)
  • moimama
    Linastrumpan skrev 2011-03-09 10:49:17 följande:
    Jag var 28år första gången o 31år andra gången. Jag behövde bara ett försök båda gångerna. Jag är helt ensam.
    Jag gillar Storkkliniken. Jag tyckte bättre om den första gången, den var mindre och personligare då. Andra gången hade de flyttat och utökat verksamheten och blivit lite mer anonyma. Förra våren var jag nere med min äldsta på storkträff, när barn från hela europa kan träffas och ha skoj tillsammans. Min lilla ska få åka när hon blir 4år också.
    Låter underbart!
    Förker att inte hoppas "ihjäl mig" att det ska ta sig snabbt, men det är nästan oundvikligt.
    Vill ju så gärna :)
    Tusen tack för ditt svar.
    Kul att du delar med dig.
  • moimama
    AnnaKatarina skrev 2011-03-09 20:19:38 följande:
    Vilken dröm att lyckas på första försöket och dessutom båda gångerna. Jag försöker intala mig att det kommer att ta 4 gånger men innerst inne hoppas jag förstås på första försöket. Det jobbigaste är ju resan till och från Köpenhamn varje månad. Har ingen lust att vara borta från jobbet heller.
    Jag hoppas verkligen att det ska räcka med tre, men som sagt, man vet aldrig...
    Just nu ser jag bara fram emot min första resa :)
  • moimama
    Linastrumpan skrev 2011-03-09 22:23:31 följande:
    Jadu, första gången var jag helt inställd på att åka dit för att rekognisera Jag hade tagit lite extra ledigt och åkte en weekend ner dit för att bekanta mig med omgivningarna, kolla vart kliniken låg och räkna ut hur lång tid man behövde för att ta sig fram o tillbaka till stockholm, de andra gångerna...... Trodde ALDRIG att det bara skulle behövas bara EN gång.

Nästa gång skulle jag åka över dan, tog morgontåget. Hade varit sjuk i influensa o feber innan. Väl där så skulle jag hem men alla tåg var fullbokade, det fanns någon svindyr flygbiljett som jag inte hade råd med. De var lördagkväll och jag gick från hotell till hotell och allt var fullbokat....Paniken kom krypande och tillslut fick jag tag på en kvinna som kunde hyra ut ett rum. Stannade över natten och tog första tåget hem. Batteriet till mobilen dog på vägen hem (hade ingen laddare med) dottern som var med mormor var sjuk i hög feber, en motor på tåget pajade och vi blev stående i ingemansland i flera timmar. JAg var superstressad och ville bara hem till min lilla sjuka tjej. Väl hemma efter många långa timmar lovade jag mig själv att aldrig utsätta mig för detta igen! Med all den stress trodde jag aldrig att jag skulle bli gravid, men det blev jag
    Jag känner mig enormt tacksam över att det varit så lätt att bli gravid, absolut!
    Tack för att du delar med dig av din fina historia, jag kan knappt vänta :)
Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!